Gå til innhold
Arkivverket

[#81140] Hvor ble det av Andreas Berner g.m. Elen Cathrine Haaning?


Gjest Kathe Tove Røed
 Del

Recommended Posts

Gjest Kathe Tove Røed

27.1.1797 giftet disse to seg i Aas krk. Det er ikke oppgitt fedre eller caut.Elen Cathrine er født i 1775, døpt i Vang krk.30.8.1775. 13.10.1797 ble deres datter Agde Dorothea født. Hun ble døpt i Oslo Domkirke 24.10.1797. Far står her oppført som Andreas Christensen Berner. Etter forlydende skal den gode Berner ha forlatt sin hustru og reist til Danmark. I alle fall gifter Elen Cathrine seg i 1804 med Ole Christensen Bye. De gifter seg i Aker krk.23.3.1804 Problemet er at det ikke finnes spor etter den gode Berner - ikke når han ble født og hvor - og ikke når eller hvor han dro. Alle innspill mottas med takk. Mvh Kathe T.Røed

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

(1) Vang i Valdres eller Vang på Hedemarken - Er det mulig å få lagt ved lenken til kirkeboka??Lauritz Haaning var sogneprest i Vang/Valdres før han kom til Nesodden i 1776 og ble avsatt p.g.a. drukkenskap i 1778.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Lars Ove: Jeg må vel krype til korset, legge meg langflat og gi deg rett.Dette er andre gangen jeg med urette baktaler denne Vang-presten her på forumet. – Og nå kan jeg heller ikke legge skylden på Ski Historielag. Kathe T. Røed tok meg i den samme synden for 3,5 år siden. (innlegg 30 i foregående lenke).Men så var det denne BERNER, -daIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Men nå husker du Haaning Iver :-)Og Berner er nevnt i den artikkelen jeg henviser til, og som er fra boken 'Han Far' som jeg har skannet og NSF publisert.Det står å lese at Elen Cathrine kanskje var en 'man-eater', så det kan jo hende Berner rett og slett rømte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

Hei igjen - og takk for innspill! Til Berit: Jeg har også vært inne på tanken om at de alle kunne være reist til Danmark siden de ikke er å finne i 1801-tellingen,men jeg har ikke klart å finne dem utreist. Muligheten for at de har reist sammen og at han ble igjen er en tanke. Litt rart at hun står som separert i den ene boka og som enke i den andre synes jeg. Til Lars Ove: Ja, hun var nok en vidløftig dame denne Ellen Catharina (som hun egentlig ble døpt) og godt mulig at den gode Berner rømte - men hvor og når og når var han født og hvor?? Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kathe Tove Røed

I publikasjonen 'Han far' står på side 120: I nr. 9/1803 av 'Norsks Intelligenz-Seddeler' fantes dette avertissementet: 'At min kiære Moder Madame Elen Cicilia Haaning fød Debes i Gaar Morges Klokken 8te blev opløst fra sine langvarige Lidelser, maa jeg som ældste Datter herved sørgeligst bekiendt-giøre fraværende Venner. Aaraas i Schie Sogn den 23de Februarii 1803 Karen Kirstine Haaning' I nr. 10(4.3.1803) samme år kunngjøres en etterlysning etter 'hendes yngste Datter Elen Chatrine Haanings Mand Skræder-Svend Andreas Berner, som har forladt sin Kone, og efter Sigende skal være rejst til KøbenhavnDet kan tyde på at hans fraseparerte kone i alle fall ikke visste at/om han var død på det tidspunkt. Er det noen mulighet til å finne ut av hvorvidt han dukket opp? Mvh.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Beklager at jeg tok sidesporet til denne Lauritz Haaning. Det er jo ANDREAS BERNER vi nå skal finne ut av, og nå er vi i gang.Så vidt jeg forstår vet vi IKKE heller hvor han kom fra. DANMARK er nevnt som mulig rømmingssted. Ekteskapsinngåelsen i Aas(Drøbak) 27.jan.1797 Lenke sier ingenting.(Er denne innførselen etterlysningen innførselen da han ble far, de eneste dokumentasjonene vi har på Andreas??)Andreas Berner skal altså ha en Christen/Christian? til far. En mulig fars-kandidat kan befinne seg i Bergen, men på den annen side er det jo fristende å vende blikket mot de med navnet BERNER ved Vestfoldbyene Tønsberg og Larvik. (Tønsberg-organisten Berner, har en sønn som het Andreas, og ble skomaker, men han er altfor ung til å matche ”vår mann”.)IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Etterlysningen 04.03.1803 ser ut til å ha gitt resultater, kgl. bev. til ekteskapet med Ole Christensen Bye gis 30.12.1803 og hun omtales som enke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ja, og det var nettopp KLOK jeg kikket raskt på i stedet for et litt dypere dykk i min database. Forsåvidt bekreftes det også av forlovererklæringen som egentlig er den sikreste av de tre kilder (sammen med Mini og Klok). Berner ikke i København 1801 (har jeg notert).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Et lite spørsmål, Geir. - Kjenner du til om den unge skredderen Andreas Cold kommer fra Christiania.(Han befinner seg på Kongsberg i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=30&filnamn=f1801&gardpostnr=19102&personpostnr=302732&merk=302732#ovre>Lenke og blir enkemann etter sin ten-åringshustru i 1801 Lenke etter bare et kort ekteskap fra 17.okt.1799

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jo, Andreas Johansen Cold er født i Christiania, døpt 28.01.1777, sønn av Johan Henrich Isachsen Cold fra Hole og Ellen Truelsdatter fra Nannestad. Cold/Kold-navnet kommer fra Johan Henrichs farmor Johanne Isaachsdatter Cold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Andreas Cold døde kort tid etter sin ektefelle og i kirkeboka er han navnført som Johan Andreas Cold (24 år 5 mnd.) (Midt på høyre spalte, venstre side: Lenke ).Tror du dette altså sønnen til Johan Henrich Isachsen Cold Hole og Ellen Truelsdatter ?IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg vet vel strengt tatt. Rekker ikke finne fram alle 'bevis' nå, men ser raskt at familien flytyter til Kongsberg og faren dør der 1791 (begr. 04.06). Barn som er født på Kongsberg er Maren (døpt 29.12.1779) og Ole (døpt 11.10.1781). Men nå er det middag....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Tilbake. 'Beviset' ikke glemt, et finnes i Oslo Skifteprotokoll 16 (SAO/A-10383/H/Ha/L0016) 1814-1869 p.26 som gjelder Karen Andersdatter Løvstad, første gang gift med Trugels Nielsen Foss og mor til Ellen (døpt Eli) Trugelsdatter gift med Johan Hendrich Kold. Her finnes også avdøde Andreas på Kongsberg nevnt pga. sønnen som var arving.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Takk skal du ha Geir. I denne sammenheng kan altså Andreas Cold parkeres som den personen han er. - Og slettes ingen BERNER.Men skredder-svenden Andreas Berner (som vi leter etter) har vel nødvendigvis ikke Christiania som sitt utgangspunkt, - Eller hva? Den unge mannen rakk jo ikke å få borgerskap i denne byen før han 'forduftet'. Vi vet jo verken hvor han kom fra, eller hvor han gikk. - Merkelig! IMIM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.