Gå til innhold
Arkivverket

[#81144] Kan noen hjelpe meg å lese hva som står skrevet om min oldemor


Gjest Mariann Bjørnseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Bjørnseth

hei. jeg er rimelig ny på slektsforskning og har behov for litt hjelp. Min oldemor er Marit, nr. 13 på siden jeg har lastet opp. Denne er hentet fra Rendalen minestralbok 1867-1877.

bilete10132.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Endre Holten

Marit, uegte, f. 17. desember 1866, (av foreldre) inderst og ungkarl Simen Simensen Bergene fra Indset sogn til Qvikne, og gaardmandsdatter Beret Nilsdatter Nordre Balstad.Mvh. -endre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Foreldrene var: Ind. (inderst) og Ungkl. Simen Simensen Bergmelen fra Inset Annex Sogn til Qvikne og Gaardmandsdatter, pige Berte Nilsdtr. nordre Balstad.Jeg vet ikke om fadderne er av interesse. Hjemmedøpt av skolelærer Engebret S..??Dette var hans 2. leiermål (barn utenfor ekteskap) og hennes 1. leiermål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Søke etter - lage lenker - i rubrikken søk i tema. Det er mye bedre om du klarer å legge inn lenker til kirkebøker, og det aller beste er om du bruker permanent sidelenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Din oldemor ble hjemmedøpt av min oldefar Ingebret Solum. I følge bygdeboka Ytre Rendal Gard og ætt var Bertes foreldre Nils Eriksen (1804-1893) fra Nystu Bergset i Øvre Rendal og Marit Estensdatter Flatmoen (1808-1898) fra Ringebu. I Jacob B. Bulls bok Rendalen finner du mer om Nils Eriksens forfedre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Om det er disse, skal det vel være Bolstad og ikke Balstad? (Jeg ser at det i listene over døpte står Balstad..) Ifølge Jacob B. Bull er Nils Eriksen Nystu Bergset inderst på Bolstad. (s. 80) Senere kommer familien til Nord-Barstad i Ytre Rendal.Mange av kirkebøkene for Rendalen er forøvrig digitalisert og dermed søkbare: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&filnamn=0433daap&spraak=n&metanr=1839>LenkeHer er Bertes dåp:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øystein Retvedt

Skrivemåten for gårdsnavn har vært gjenstand for mange diskusjoner. En familie som stammer fra 'Barstad' i Ytre Rendal kaller seg Balstad. Bolstad er en gård i Øvre Rendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.