Gå til innhold
Arkivverket

[#81151] Amalie Svendsdatter, f. 1845 Rikshospitalet, til Dal i Nittedal; Bærum Jernverk?


Gjest Marius Berg
 Del

Recommended Posts

Gjest Marius Berg

Hei, jeg søker opplysninger om Amalie Svendsdatter som 17.9.1866 ble gift med Carl Petter Jacobsen Dahl i Nittedal kirke. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?urnread_imagesize=full&info=ingen&hode=nei&show=224&uid=148444&js=j>LenkeFaren er oppgitt å være blikkenslagersvenn Svend Pedersen i Christiania, men jeg mener han kan være identisk med blikkenslagersvenn Peder Pedersen som er oppført som Amalies far på Rikshospitalet, hun f. 2.5.1845 og moren oppgitt å være Anne Christophersdatter: LenkeVed FT1865 finnes Amalie på samme gård i Nittedal som sin tilkommende Carl, nemlig i kirkesangerens bolig ved kirken: LenkeI samme husholdning bor også en Anne Christophersdatter som det er logisk å anta er moren. Anne er 60 år og følgelig f. ca. 1805 på Norderhaug (Asker). Kirkesangeren selv heter også Christophersen og kommer fra Asker, men de er såvidt jeg kan se ikke søsken. Den Anne jeg finner som passer best er datter av Xstopher Andersen, dagarbeider ved Bærum Jernverk og Kari Jansdatter:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Marius.Permanent sidelenke: Kildeinformasjon: Oslo fylke, Rikshospitalet, Ministerialbok nr. 3 (1841-1853), Fødte og døpte 1845, side 92. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 30)(Se linjen på kirkeboksiden med [bildeinformasjon: 'Ingen'] Velg 'Øverst' og kopier de to øverste linjene, som du limer inn i innlegget ditt. Da blir ikke lenken borte.)Helt til høyre på dåpsregistreringen står det vel at farens fornavn ikke er Peder, men Svend, tror jeg.Jeg tror forøvrig Anne Christophersdatter kommer fra Norderhov i Buskerud.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Hei, Anne-Lise,dette med lenker var nytt for meg, takk! Med riktige lenker blir innlegget mitt slik:-Amalie Svendsdatter som 17.9.1866 ble gift med Carl Petter Jacobsen Dahl i Nittedal kirke Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=6247&idx_id=6247&uid=ny&idx_side=-224>Lenke-Faren er oppgitt å være blikkenslagersvenn Svend Pedersen i Christiania, men jeg mener han kan være identisk med blikkenslagersvenn Peder Pedersen som er oppført som Amalies far på Rikshospitalet, hun f. 2.5.1845 og moren oppgitt å være Anne Christophersdatter Permanent sidelenke: Lenke-Ved FT1865 finnes Amalie på samme gård i Nittedal som sin tilkommende Carl, nemlig i kirkesangerens bolig ved kirken Lenke-I samme husholdning bor også en Anne Christophersdatter som det er logisk å anta er moren. Anne er 60 år og følgelig f. ca. 1805 på Norderhaug (Asker). Kirkesangeren selv heter også Christophersen og kommer fra Asker, men de er såvidt jeg kan se ikke søsken. Den Anne jeg finner som passer best er datter av Xstopher Andersen, dagarbeider ved Bærum Jernverk og Kari Jansdatter

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marius Berg

Jeg finner Anne Christophersdatter d. 31.3.1878 i klokkerboken (KLOK I1, s. 231) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=7624&idx_id=7624&uid=ny&idx_side=-216>Lenke I ministerialboken er hun oppført som d. 3.3.1878, men 31.3 er vel mer sannsynlig. Hun er bosatt hos svigersønnen Carl Jacobsen, følgelig er det riktig Anne - og hun er f. i 1806 iflg. både klokkerboken og ministerialboken.Den Anne som bodde i kirkesangerens bolig ved FT1865 (og som kom flyttende fra Norderhov) var 60 år. Tilfeldig? Om disse Annene er samme Anne dukker imidlertid noen spørsmål opp:-Hvorfor er ikke Amalie Svendsdatter innført i innflytterregistret? Hun er konf. i Nittedal 30.9.1860

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei igjen.Her er i allfall familien til Anne Christophersdatter Hønefos i 1801: [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=3&filnamn=f18010613&gardpostnr=83&personpostnr=2181&merk=2181#ovre>Lenkeog her er dåpen hennes 2. mars 1806 i Norderhov: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 6 (1789-1811), Fødte og døpte 1806, side 123. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg har funnet flere slektninger til mine aner i akkurat denne dødsfallprotokollen Anne fant fram til (en av dem står faktisk oppført litt lenger ned på siden..) og det er mitt inntrykk at lensmannen i Nittedal har vært nøye med å føre inn gjenlevende slektninger.Da er alternativene: Det er et tilfeldig sammentreff at Amalie bor samme sted som en ved samme navn som moren hennes; at det virkelig er moren hennes, men siden Amalie kanskje ble 'satt bort' som spedbarn, er det bare noen få som vet det, fordi det var skam å få barn utenfor ekteskap; Amalie kan være adoptert av en familie i Nittedal (på Holm?) og står derfor ikke juridisk ansvarlig for begravelsesutgiftene og følgelig heller ikke blir ført opp i protokollen. Kanskje det ikke er mulig å finne ut av det?Amalie og ektemannen, barn og etterkommere er forøvrig omtalt på side 472 i Bygdebok for Nittedal (Birger Kirkeby) under Nordli (tidl. Dalsbråtan) gårdsnummer 24, bruksnummer 14 og 20: LenkeMvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.