Gå til innhold
Arkivverket

[#81152] Hjelp til tyding av navn i fødselsregister, Bergen 1915.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Den 1ste april 1915 ble Trygve Alexander født i Bergen. Foreldrene var maskinist Alexander Olai Stub og moren Alida ?aas. Det er der jeg har et lite problem. Hva var morens etternavn? Kan det være Maas?Se post nr.53. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3706&idx_id=3706&uid=ny&idx_side=-192>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen. Problemet er at jeg ikke kan finne noen med navnet Maas, Baas, Naas i 1900 tellingen som gir treff på fornavn begynner med Ali. Forøvrig kan jeg heller ikke finne faren i 1900 tellingen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Det står at dei vart vigde i 1909 (dersom det skjedde i 1909 (ikkje alltid det stemmer fordet om det står så), så trur eg ikkje det var i Johanneskrk., leita gjennom der :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Der er ei Alida Aas fødd 1887 i Skjeberg, men det kan vel neppe stemme. For det er jo ein bokstav der.Elles opplyser 1875-teljinga om at Alexander Olai Stub var fødd i 1872 i Ålesund. Det stemmer ikkje med fødselsåret som er opplyst her, men det må vel nesten vere same mann (?).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for alle bidrag. Jeg har vært opptastt med å finne slekten til Alexander Olai, og jeg fant ham ganske riktig født i Ålesund18.09.1868 av foreldre Jaohan Jacob Britanius Stub og Karen Marie Hansdtr..Jeg har slekten videre bakover når det gjelder Stub, mens Karen Marie har jeg ikke sjekket ennå. Hun skal være født i 1836 i Bolsø, far Hans Hansen Gjelseth. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Den var ikke enkel den der. Jeg finner ingen passende Alida med de etternavnene som her er foreslått. Paret giftet seg ikke i Bergen etter hva jeg kan se. Så spørs det da om vielsen kan ha funnet sted i Ålesund. Jeg får prøve å sjekke kirkebøkene der. Takk for all hjelp så langt.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Raas-namnet har ikkje vore i bruk i Norge. Men med eitt unntak: Christian Raas, f. 1883 og d. 1969. Han og kona Margit er gravlagde på Hamar. Kan han vere bror til Alida?Eller skal me til utlandet? Til Nederland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørg Lunde

Til (9): Det står da Baas i klokkerboka også !?! Bare sammenlign med navnene Bonsak, Beck og videre med Rolf Birger og Rasmus lengre nede på siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for nye innlegg. Problemet er at jeg ikke får treff på Baas, Raas, Naas eller Maas. Jeg får skumme videre i kirkebøkene i Bergen og Ålesund/Borgund for å se om jeg kan finne noe mer om denne Alida.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

Hei Rune. Har du sjekket med Statsarkivet i Bergen. På lesesalen finnes folketellingen for Bergen 1912. Det kan jo være at de er nevnt der. Der er det opplyst nøyaktige fødselsdata og fødested. Det er jo opplyst at de hadde 2 barn fra før og finnes de i den tellingen får du også vite hvor de barna er født. Mvh. Dag Solberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Så godt som alle Baas i Norge, med unntak av dei som er nyinnflytta frå Nederland, har bakgrunn frå Åmli i Aust-Agder. Løysinga på mysteriet kan finnast der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Ved Trygves konfirmasjon står moren med etternavn Bos Kildeinformasjon: Bergen fylke, Johannes, Ministerialbok nr. C 3 (1925-1935), Konfirmerte 1930, side 86. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=307&idx_id=307&idx_listetype=kf&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-86>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Dersom ein ikkje kjem i mål med Alida sin bakgrunn, så går det kanskje an å ta kontakt med Kjell Stub, som er barnebarnet. Han bur i Bergen og er forøvrig ein anerkjend kunstnar. Han er fødd i 1946 og Alida døydde så seint som i 1981, så han har sikkert informasjon å kome med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Solberg

I skifte for Bergen fant jeg Johan Cornelius Stub nevnt død 19/12-1933. Han er nevnt 24 år gammel da. Yrke var byselger og han døde på Bg. Komm. sykehus. Foreldre er Aleksander Stub og hustru Alida Stub. De er nevnt pårørende. Mvh. Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.