Gå til innhold
Arkivverket

[#81166] Ole Arnesen Ødegaarden u/Nordbye, Aurskog


Gjest Elisabeth Skaret
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabeth Skaret

Hei! Er det noen som vet hvor Ole Arnesen kommer fra og når han døde? Jeg står bom fast. Da han giftet seg med Birthe Hansd Ødegaarden 26.mai 1795 (begges 2.ekteskap) kalles han Ole Arnesen OUTTEN (Aurskog mini 1767-1807 s 17). Outten kan være både i Aurskog, Høland, Trøgstad, Fet og sikkert enda flere steder. I FT Aurskog 1801 står det at han er 52 år. Han har en sønn, Arne Olsen som da er 12 år. Arne overtok Ødegaarden etter faren, men jeg vet ikke når el hvor han døde. Jeg har sjekket Ole Arnesen Auten fra Fet. Han ble døpt 2.feb. 1753(passer ikke helt, men feil alder er ikke uvanlig) og var gift med Else Gulbrandsd Sanderud. De hadde en sønn Arne som ble døpt 6.des. 1789. Bygdeboken for Fet skriver at Arne døde i 1797, men jeg er usikker på det. Bygdeboken skriver også at Ole Arnesen sannsynligvis flyttet fra Fet etter at Else døde i 1792. Ville bli veldig glad hvis jeg greide å få dem på plass. Mvh Elisabeth Skaret

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Såvidt jeg kan se ministralboka Aurskog 1767-1807 s175, blir en Arne Olsen Nordbye konfirmert 1806 - dette kan vel være sønnen som er 12 år i 1801? [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=476&uid=ny&idx_side=-223>LenkeSå finner vi i klokkerboka 1814-1829 s200, at Ole Andersen Ødegaarden u/Nordbye er død 28.2.1827 og begravet 15.3. Alderen oppgis til 85 år, kanskje hadde gubben virka ca 10 år eldre enn han var?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Skaret

Jeg har det samme som deg. Med store spørsmålstegn etter. Jeg skulle gjerne VITE at det stemte. Liker ikke hypoteser. Håpet er å få linket Fet og Aurskog sammen, men det virker svært vanskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Arne Olsen Braaten u/Holted. begr. 25/11 1796 i Fet, 7 år. Else Gulbrandsdt. Braaten begr. 4/11 1792 Rellingen. (Arne Olsen Braaten står også død i 1797, men streket over)I skiftet etter Else Gulbrandsdt. står det at hun bodde på plassen Braaten under Holtedal i Fet. (N.Romerike 1789-1800 s.219b 13/12 1792) I 1792 hadde de barna Hans 12 år, Gulbrand 6 år og Arne 3 år.Kanskje dette kan være til noe hjelp, men ikke stol på det. FS Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

3: Jeg skjønner ikke helt hvordan du kan unngå hypoteser når vi bare har sammensetting av skriftlige kilder å basere oss på. Det kan gi ulike løsninger, og til og med om en finner en helt entydig løsning, kan den bero på feil eller mangler - feil veit vi forekommer i alle kildene, og vi kan ikke regne kildegrunnlaget for fullstendig. I dette tilfellet kan det f.eks. godt hende det er Ole Arnesen'er på nedre Romerike som ikke har kommet med i 1801-tellingen. Så til og med om vi mener vi har funnet den 'eneste rette' Ole Arnesen, kan han være feil her.I dette tilfellet er det ekstra kronglete. Hvis du ser på kirkeboka for Fet og de aktuelle barnedåpene for Else og Oles barn, vil du se at 'Ole Auten' og 'Thron Arnesen' er faddere for Sissel, 10.2.1780, og 'Ole og Thron Auten' er faddere for Gulbrand II, 14.1.1787. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?show=42&uid=148762&urnread_imagesize=big&hode=nei&ls=1>Lenke LenkeOg, for sikkerhets skyld, 'Ole Arnesen Braaten' er blant fadderne for Anne Autens 'uægte' barn i 1789.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Kombinasjonen av skiftet etter Else og kirkebokspresiseringen av Holtedal ved Arne Olsens begravelse (4) gjør at den Ole Arnesen som gifta seg med Else i 1779-80 og fikk iallfall 4 barn med henne (Sissel, Gulbrand I, Gulbrand II og Arne) neppe er den som gifter seg i Aurskog i 1795. Eldstemann Hans fra skiftet finner jeg ikke, var han Elses Gulbrandsdatter Sanderuds'uægte'? Arne dør jo også etter at Ole har gifta seg, uten at det trenger indikere annet enn at Ole flytta fra Bråten u/Holtedal etter høsten 1796. Det er ganske unge folk der i 1801 (30/31/3 år).Den/de 'Ole Auten' som er faddere, er kanskje mest trolig folk fra plassene Bakken eller Bråten, på begge er det jo Ole'r i 1801-tellinga. Og Anne Auten med barnet, er neppe søster til Arne og Thron.Såvidt jeg kan se, nevnes ingen spesiell plass Auten i 1801-tellinga i Aurskog, det er et grendenavn, som kanskje ville være naturlig å bruke om en som hadde kommet til grenda? Forlovere fra Rotbæk og Hedum indikerer iallfall lokal forankring for Ole Arnesen på bryllupstidspunktet i 1795, eller har dette bare med kona å gjøre? At lillebroren til Ole, Thron overtar driften av Fet-Auten, er kanskje heller ikke indikasjon på noe som helst. Men kan det være en mulig indikasjon på at Ole ikke er i nærheten? Jeg finner iallfall ingen gode kandidater gravlagt på den tida.Det er vel en mulighet, slik jeg antyda, for at den Ole Arnesen Auten som ble født i 1753 er fadder til sin navnebrors barn, og Sanderud, Auten og Holtedal ligger jo såpass tett at samkvem ikke trenger indikere familie. Samtidig er det ikke så veldig mange Ole Arnesen/Andersen født omkring 1750 med sønn Arne født litt før 1790. Dermed er det nesten så en kan lure på den kista før jul 1796..

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Skaret

Mulig jeg får legge Ole Arnesen på is en stund. Birthe Hansd het Soot før hun giftet seg til Ødegaarden men det er visst ikke til noen hjelp å vite det. Arne og Else drev sannsynligvis først Sanderud sammen med Elses far. Da han døde flyttet de først til Nordre By, så til Holtedalsbråten. Etter Elses død bodde Ole en kort stund på Kroken under Blesa og så ble han borte (Fet bind 5). Når jeg nevner Auten i Aurskog, er det fordi det i bygdeboken for A/B nr 1 under Våler er nevnt en plass som heter Auten. Auten i Høland vet jeg ikke noe om, men jeg bør kanskje prøve å finne ut noe om folkene der. Jeg vet at Arnes sønn, Ole Arnesen Sagnæset under Aamodt ble gift for tredje gang med Helene Birgitte Hansd Bogstad. Hun var barnebarn av major Jørgen Mosgaard. Han var gift første gang med Barta Eriksd Heyerdahl fra Høland. Andre ekteskap var med Barbara Lemmich. De bodde på Kollerud i Høland. Det kunne kanskje være en lenk til Høland der.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

En kan lure på om 1853-Ole Arnesen Auten bare har blitt borte, forulykka eller noe sånt? Eller utvandra? Eller fins det overhode noen andre virkelig gode kandidater enn han på Ødegården?I 1801-tellinga er det ingen plass Auten under Våler, bare Rotbæk, Sundet og Holmen. Men den kan godt ha vært nedlagt/midlertidig ubebodd. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f1801&gardpostnr=6695&merk=6695#ovre>Lenke.Aurskog-Auten er ikke med i 1865-tellinga, men har to oppføringer i 1900.Høland-Auten kan det nok være ganske vanskelig å få oversikt over, med noe sånt som 11 enheter i 1801. LenkeMen sida det ikke er lett å finne gode Ole/Arne-par som kandidater, synes jeg det også må gå an å stille spørsmålstegn ved identifiseringen av Arne Olsen Braaten, 7 år, som den som døde i 1796. Det er nemlig plass for minst ett brukerpar på Bråten mellom Ole&Else i 1792, og Hans&Anna i 1801. Når deres barn Christopher blir døpt i 1798 (Med Thron&Gubiør Outen blant fadderne), bor de nemlig på Sollia under Schjatvedt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Fra bygdebok Aurskog og Blaker, Ødegården under Nordby:Per Ødegaardens enke(Berte Hansdtr Soot f. 1745) giftet seg igjen med Ole Arnesen som var enkemann. Fra sitt første ekteskap hadde han sønnen Arne, også nå ble han bruker på plassen. Også han var gift to ganger, men det pussige var at begge konene hans het akkurat det samme, Kristine Kristensdatter.Arne Olsen Ødegaarden f. omkr 1789, g.1.gang 1815 med Kristine Kristensdatter Fossen av Berger 1789-22/3/1823. Arne gift 2.gang med Kristine Kristensdtr Stykket av Dingsrud f. 1794. Barn: 1. Ole Arnesen 29/8/1815-9/8/1888. Til Lerdal av Åmot. Gift tre ganger. 2. Andreas Arnesen 1828, g. 1853 med Marie Elisabeth Paulsdtr Brubak av Bokstad 3/10/1825 3. Karen Andrine Arnesdtr f. 23/12/1829 4. Else Marie Arnesdtr 20/9/1833Det står ingenting om Ole Arnesens d.e sitt opphav. Jeg har mulighet til å gjøre flere oppslag om ønskelig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Skaret

Gotisk og skifter er jeg skrekkelig dårlig på.Bygdeboken for Fet er i mine øyne litt rotete på Bråten under Holtedahl. Det står at Ole/Else bodde i Holtedalsbråten fra sist i 1790-årene frem til Else døde, men hun døde jo i 1792, så jeg ville si de bodde der først på 90-tallet. Så står det at midt i 1790-årene bodde Hans Klemetsen Skinnerud under Torud der. Han ble gift i 1793. Så kom det en ny familie, sannsynligvis litt før 1800. Lars Kristoffersen fra Snørsrud. Om alle som har bodd i Bråten står det at de bare har bodd her en kort tid.Mini 1814-29 Aurskog s 225 nr 4. Død 28/2 Begravet 15/3 1826. Ole Arnesen Ødegaard u/Nordbye, 85 aar. Er det jeg som ikke greier å lese eller er det klokkeren som har skrevet feil, for Klokkerboken 1814-29 s 203 nr 4 der står det Ole Andersen. Alderen er jo ikke helt riktig men litt pluss eller minus må en regne med.Arne Olsen/Kristine Kristensd Stykket har jeg ikke greid å finne døde. Til å være en familie med så mange koner og barn, bortsett fra han som startet det hele da (Ole Arnesen Outten), så synes jeg det er rart at de på en måte er blitt borte vekk.1815-tellingen fra Aurskog, vil det være noe hjelp i den?På side 320 i A/B står det Ole Arnesen Ødegaarden under Åsnes da han giftet seg i 1837 med Ellen Marie Hansd Damhaug. Det må da være galt?!Er det ikke skrevet noen biografi over Soot-familien?Jeg har visst problemer med å legge fra meg denne Ole Outten. Jeg må takke alle sammen for all hjelpen jeg får.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Arild Ydersbond

Jeg tror en måte å komme videre på, er å finne ut mer om Bråten u/Holtedal. Hvis det er mulig. Jeg føler meg særlig usikker på den kirkeboksnoteringa med begravelsen av Arne Olsen Bråten i 1796, det er jo dessuten enda en på ham, som er strøket over. Så alt som har vært ført inn i Fet-kirkeboka, om begravelser, er helt klart ikke riktig. Og jeg er ikke sikker på om vi kan si at jo flere ganger gutten er notert som begravd, desto sikrere er det at han er dau :-)Kunne det f.eks hende at presten eller klokkeren visste om Ole og Arne, og hvis Ole f.eks hjalp til med begravelsen, og barnet het Arne, så ble det forveksla med hans egen sønn?Jeg har prøvd å spore noen andre Ole/Arne-par i aktuelle aldre fra den tida, og 'dessverre' har de ikke vært så vanskelige å plassere. Samtidig har det vært en god del inn- og utflytting fra Fet, slik at flere av de unge Arne'ne i 1801-folketellinga ikke er født der, og tilsvarende de som er født der og ikke er notert som døde eller gjenfinnes i 1801, godt kan være utflytta. Det er kanskje også et spørsmål om hvor fullstendig 1801-registreringa var?Og om Ole var på Bråten i nov 1796, da Arne noteres som begravd, kan han neppe ha vært på Kroken u/Blæsa før mai 1797. Da begraves nemlig en Arne Hansen, 6 år, derfra. Det er dessuten ikke riktig at alle brukerne av Bråten var der så kort tid, dersom Arne døde der i 1796, 7 år gammel: Da hadde han jo bodd der hele livet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabeth Skaret

Satt bare og prøvde meg med Outten/Auten på Record Search. Fant navnet i Trøgstad, Vestby, Rakkestad, Høland og Setskog. Finnes det en plass i Setskog også som heter Auten?Fant ingen navn som stemmer, men FS har vel ikke alt.Har prøvd å finne Gudmund II også, men tror ikke jeg har greid det. Hvorfor har presten skrevet Outten på Ole da han giftet seg, hvorfor har han ikke heller skrevet f.eks Fet eller Høland?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.