Gå til innhold
Arkivverket

[#81182] Maria Torsteinsdtr (f. omkr. 1795) frå Fet/Rælingen. Opphavet hennar.


Gjest Jonas Hove
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonas Hove

Eg lurer på kor ho kom frå. Ho giftar seg 23.1.1816 i Fet med Kristian Olsen.Kristian er døypt 18.5.1788 i Rælingen, foreldre Ole Paulsen og Mari Torsteinsdtr (!). 28 år gamal i 1816, så alderen er i samhøve med dåpen, og då lyt vel 21 år gamle være fødd omkring 1795.Dei får desse borni, alle døypte i Fet (Rælingen).i. Oline, f. 1.3.1819 på Nordbysletta og døypt 7.3.1819 i Fet. Fadrar: Hans Næs, Halvor Sørlie, Jacob Skaarer, Mari Sætra, Birte Skaarer.ii. Knut, f. 4.10.1821 på Nordbysletta og døypt 21.10.1821 i Fet, d. 24.1.1857 på plassen Jordet under Glømmi i Nittedal, av ”Lungebetændelse formodentlig”, gravlagt 1.2.1857 i Nittedal. Fadrar: Halvor Næss, Halvor Engen, Peder Hagabraate, Kari Næss, Birte Grini.iii. Tore, f. 23.3.1824 på Nordbysletta og døypt 28.3.1824 i Fet, d. 8.3.1906 på Grønland i Oslo. Fadrar: Hans Næss, Hans Hagabraaten, John Engen, Kari Næss, Kristine Engen.iv. Maren, f. 1.6.1827 på Neshaugen og døypt 4.6.1827 i Fet. Fadrar: Halvor Næs, Trond Næshougen, Jon Engen, Kari Næs, Kristine Engen.v. Ole, f. 11.10.1834 på Tomter og døypt 9.11.1834 i Tomter. Fadrar: Peder Karestad, John Engen, Christian Berget, Marte Karestad, Kaja Kolstad.Familien flyttar 1841 til Nittedal og det er vel Kristian som døyr 21.6.1859 der på ein plass under Skyset som fattiglem og enkemann. Alderen stemmer ikkje med 8 år for mykje, men sonen Tore med kona Marie Arnesdtr budde vel på same plassen då dei fekk Maren 1851, Otto 1853 og Olaves 1855 (bustad oppgjeve som Skyseteie). Eg har ikkje funne Maria Torsteinsdtr i 1865 eller hjå dei daude i Nittedal 1841-1865.Tilbake til opphavet til Maria:Ei Maria Torsteinsdtr vert døypt 7.2.1796 i Fet med foreldre Tosten Pedersen og Marta Hansdtr på plassen Moen under Holter. Dei er på same plassen i 1801. Ho er nok ikkje vår kandidat, for 2.11.1825 giftar ei 29 år gammel Maria Torsteinsdtr Gran seg med Halvor Olsen. Då sit me att med berre ei Maria Torsteinsdtr i lagleg alder i bygda, det er ho som er fem år gamal og pleiebarn på plassen Langerud under Gran. Ho vert konfirmert 21.10.1810 og budde då på Sørby under Hov. Eg har ikkje funne ho som døypt i Fet, men på Familysearch finn eg ei Maria Torsteinsdtr døypt 11.3.1796 i Fet med foreldre Torstein Hansen og Else Olsdtr. Eg har ikkje funne innføringi i kyrkjeboki, men eg finn ei ugift tjenestepike Else Olsdtr på plassen Sørby under Hov i 1801 (der Maria var 1810).Torstein Hansen finn eg to av i Fet. Ein på Svindal, gift med Martha Bårsdtr (10.11.1796 i Skedsmo, med ”kongelig Tilladelse”!), ein annan på Kind g. m. Anna Halvorsdtr(29.10.1778 i Fet).Så… kan ein finna ut meir om Maria, eller må eg gå til arkivi?Sjå òg tidlegare ordskifte 72749.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Kjell Halvorsen

Dette er ikke til særlig hjelp når en ikke kan finne primærkilden, men likevel: fra Bygdehistorie for Fet, bind 4 - side 284, en av mange sider som handler om garden Svindal, sitat:'I 1796 fikk Tosten Hansen m Else Olsd. tj p Svindal, dtr Maria, som vokste opp på flere plasser på Jaren'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Leif B. Mathiesen

Her er vielsen til Christian Olsen Nordbysletta og Maria Torstensdatter Nes (i Rælingen) Permanent sidelenke: LenkeSelv om Rælingen var en del av Fet Kommune så delte innsjøen Øyeren kommunen i to. Fet på østsiden og Rælingen på vestsiden. Barnefødslene til Christian og Maria skjedde på(Nordby)Sletta,(Nes)Haugen og på Tomter. Gårder som lå etter hverandre langs Øyeren I Rælingen.Det står følgende i Bygdehistorie for Rælingen:Husmannsplassen (Nordby)Sletta (side 126) Ole Paulsen Haukebak 1769-1809 g.m. Marie Torstensdatter fra Matina 1763-1824. Bodde en stund på plassen før de flyttet til Haukebakk under Søndre Grini (i Rælingen). Sønnen Kristian Olsen f.1788 g.m. Maria Torstendatter f.1796 overtok plassen da faren flyttet.Husmannsplassen Matina under By. (side 70) Torsten Embretsen Bårdsefjerdingby 1730-1816 g.m. Christine Christensdatter f.1739 ble føste husmann på Matina. Barn Mari f.1763 (g.m.Ole Paulsen Haukebakk), Mads f.1768 (neste bruker av plassen),Lars f.1769, Jacob f.1772, Kisti f.1776 og Birte f.1778.Når det gjelde Maria står det i FT 1801 at hun er pleiebarn på Gran. I bygdeboken for Fet bind 3 s.400 står det i tillegg at hun er født på Svindal. Og under Svindal bind 4 s.284 finner jeg at bonden på Nordre Svindal, Torsten Hansen, fikk i 1796 en datter, Maria uekte født,med tjenestepiken Else Olsdatter. Torsen Hansen var en velsett mann i bygda. Blant annet var han valgmann fra Fet for å velget Akershus Amts utsending til riksforsamlingen i 1814. Hvem Else Olsdatter var står det ingenting om. Om dette er den riktige Maria vet ikke jeg. For både Gran og Svindal er på den 'gale' siden av Øyeren. Men det var der kirken lå. mvh LeifB

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.