Gå til innhold
Arkivverket

[#81184] Hvem var Petter Arbo far til Elisabeth Arbo 1820- og Sara Arbo 1826- ?


Gjest Leif Salicath
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Salicath

Både Elisabeth og Sara var gift med distriktslege Hans Peter Gotfried Birch, hhv. i 1845 og 1847 i Langestrand, Larvik.Iflg. ekteskapene på Familysearch var Elisabeth født i 1820 og Sara i 1826 - begge i Langestrand, Larvik. Da kb for 1826 for fødte der mangler, se jeg på Elisabeth og der står det at faren var Petter Arbo [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1253&idx_id=1253&uid=ny&idx_side=-10>Lenke og moren Karen Chr. Arbo.Hans Peter Gotfried Birch er sønn til Hans Jørgen Birch og Anne Maria Bull Hiorth - jfr dåpen i Rakkestad 21.apr.1814

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for fenomenal innsats, Ann-Mary og Berit.Hustruen er altså Karen Kirstine (Christine) Tronsen. Det stemmer nok også at Petter (Peter) er skipper for i vielsen er han blitt skipskaptein. Når vielsen er i Stavern så taler vel mye for at Karen Kirstine er født der.Petter Jensen Arbo kommer altså fra Strømsø hvor det er mange Arbo (men jeg fant ikke ham tidligere). Her er hans dåp og står det at hans hustru kommer fra England ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

- Men det er nok ikke den jenta du leter etter. Jeg har registrert Kari på (Lenke) og som du ser er hun døpt Karen, ikke Karen Kirstine. Jeg synes også bakgrunnen harmonerer dårlig med personen din.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

KUN fra FS!Barn av Jens Arbo og Mary Ann Rye:Thomas,1767: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/PRF/individual_record.asp?recid=460358390&lds=2&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeThomas giftet seg i 1792: Lenke Elisabeth,1772: LenkeAnne Cathrine,1773: LenkeSara,1774: LenkeJohannes,1775: LenkeJens,1779: LenkeMariane,1787,Strømsø: LenkePeter,1783. LenkeWilhelm,1785:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Ettersom faren hennes var skipper og borger, har han ganske sikkert tatt Trondsen som familienavn. Jeg tror det hørte med til borgerskapet at man måtte ha et familienavn, og dermed heter også dattera Trondsen, selv om dette var litt vinglete så tidlig som rundt 1800. Jeg har funnet ei Kari Jacobsdatter i Larvik i 1801, men hun er trolig litt for gammel: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

(21-22): Denne Karen Jacobsdtr. er konfirmert i 1791 som Karen Jacobsdatter Schiørlovs (?) og altså ikke Trondsen (beklageligvis).Kanskje hun ikke kommer fra Stavern allikevel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Nå har jeg bladd gjennom Helene Dahls bok om «Stavern-slekter fra 1700 til 1900», og finner det litt påfallende at ikke Jacob Trondsen med familie er omtalt utenom i referat av tellingslistene. Det virker altså som at tilknytningen til Stavern er litt løs. Men det er også nevnt en styrmann Jacob Trondsen i manntallet av 1762 iflg. Helene Dahl (som av kronologiske årsaker umulig kan være den samme mannen), samt en losoldermann Thron Jacobsen født 1728, død 1801 (side 56). Her skriver Dahl: «Jeg har dessverre ikke funnet noe mer om hans familie». Det er mye mulig at det er denne mannen som har fått fornavn og farsnavn byttet om i 1762.Magafølelsen sier meg fortsatt at din Karen Kirstine Trondsen sannsynligvis er datter av Jacob Trondsen som trolig har overtatt posten som losoldermann etter sin far. Karriereveien fra koffardiskipper til losoldermann virker uproblematisk, og tilsier vel også at dattera blir titulert som «jomfru» ved vielsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Salicath

Tusen takk for innsatsen Leif og Ann-Mary.Skipper Jacob Throndsen begraver sin hustru Ane Johnsdatter 13.mai 1800 LenkeDet ser ikke ut til at skipper og kanskje senere losoldermannen ble gift på nytt i Stavern, men med så små barn ville det vært naturlig.Hans ekteskap med Ane finner jeg ikke i Stavern, så de må ha blitt gift et annet sted.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.