Gå til innhold
Arkivverket

[#81187] Ølaa,kan noen hjelpe?


Gjest Vigdis Johansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Vigdis Johansen

Hei!Lurer på om noen kjenner til stedet/gården Ølaa i Ringdal Prestegjeld, Trondhjems Stift.Personen er døpt i Hedmark men er født på Ølaa i 1871.Hilsen Vigdis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Johansen

Hei!Beklager Lars Ove og Jan Samuel.Jeg la inn kirkeboka for konfirmasjonen hans.Rett bok er Stange i Stange 1862-1879 Minist.13. Han står som nr. 10Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Dette kommer til og gå greit. Her på forumet er de fantastiske til å hjelpe nybegynnere,og finne de du leter etter.Stå på Vigdis.Hilsen Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Det står ikke noe om at Ole Peter er født på 'Ølaa'. Det som står er at hans far er oppgitt å komme derfra.Jeg kan ikke se at det er noe gårdsnavn 'Ølaa' i Rindal MR.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Johansen

Hei Else B.Takk for svar,ikke lett å finne Ølaa.Jeg skal ikke si det for sikkert at det er riktig fødested på Ole Peter,men i kirkeboka for konfirmasjonen stemmer det.Der står det at faren Christian Jensen kommer fra Hougen af Nitedal. Ole Peter gifter seg 30.10.1893 med Lovise Andersdatter. Der står det fødested Ringdalen 1871.Kirkeboka Hamar i Vang Kl.bok 13 1890-1899Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Nei, det skal ikke være lett :-)) Ved Ole Peters konfirmasjon står det, som du sier, at han er født i Rindal, og at hans far er 'af Nitedal', mens ved dåpen er det faren som er oppgitt å være fra 'Ølaa' i Rindal! Det blir nok kanskje ikke så lett å 'få tak i' denne Christian Jensen :-) Har du funnet ham i folketellingene?Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Johansen

Hei!Jeg har funnet en Christian Jensen i Nitedal på gården Skøyenhagen,1865 tellinga. Så har jeg Christian født 19.04.1835 og døpt 07.06.1835 Hougereiet? foreldre Jens Fredriksen og Mari Jacobsdatter Kirkebok Nitedal minist.3 1814-1836 Jeg har satt et spørsmålstegn ved dette for jeg er usikker på om det er rett person.Har sett på 1875 og 1900 også uten og lykkes.Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Er dette den Christian Jensen du har funnet Vigdis? FAMILY SEARCH. Husband JENS FREDERIKSEN Pedigree Birth: Christening: Marriage: Death: Burial: Wife MARI JACOBSDR Pedigree Birth: Christening: Marriage: Death: Burial: Children 1. CHRISTIAN JENSEN Pedigree Male Birth: Christening: 07 JUN 1835 Nittedal, Akershus, Norway Death: Burial:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Johansen

Hei og tusen takk for innlegg og oppmuntring:) Jeg har vært mye inne på forumet og lest,og det er helt utrolig hvor flinke forskere det er der ute som står på og hjelper. Takk for at du la ut lenkene Jan Samuel,det ser ut til å være den Christian jeg har funnet.Jeg har en del opplysninger om Ole Peter og familien,men det hadde vært veldig moro om noen der ute kjente til dette Ølaa. På forhånd tusen takk!Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Samuel Halvorsen

Hei igjen Vigdis.Har prøvd og finne ut hvor Ølaa er,men jeg finner det ikke.Men,det er sikkert noen der ute som har opplys.om hvor det er.Jeg skal lete videre:)Hilsen Jan S

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Johansen

Hei!Mange takk for hjelpen,forslag til Øya og kartlenken. Kanskje jeg er heldig og finner noen kjente navn på inn-og utflytta der :) Har tenkt litt på om det kan være skrevet feil i kirkebøkene og at Rindal Prestegjeld er det riktige. Elsa B. Rustad skrev jo også Rindal i sitt innlegg. Takk igjen!Mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Johansen

Hei Sigbjørn!Tusen takk for forslaget! I minist.bøkene for Stange,dåp 1872 og konf.1886 er det ikke noen tydelig a som siste bokstav,enig med deg.Det kan like gjerne være en n,og Ølan.Spennende å se nærmere på det:) Men så, når en ser i klokkebøkene er det annerledes,særlig i den boka med konf.1886 kommer Ølaa med dobbel a godt frem.Ikke godt å vite hvilke bøker som har det rette her.Takk igjen,mvh Vigdis

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.