Gå til innhold
Arkivverket

[#81190] Filio legitimo


Gjest Per Reppen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Reppen

Er det nokon som kan gi meg korrekt tolking av uttrykket: 'filio legitimo'?Som i dette tilfelle:“Part of same land it is given to John Cunningham 'filio legitimo Willelmi C. de Barnis in another letter (2038) dated April 10 1572.”Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Det er det eg òg har komme fram til, men eg har ein kontakt i California som påstår at det i gammal terminologi betyr gudson.Er det nokon som veit om det kan ha vore brukt i begge tilfellene, både legetim son og gudson.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Biberg Kristensen

Et Google-søk tyder ihvertfall ikke på at det er noen annen betydning enn den du og jeg legger i det. Men du kunne jo spørre på usenet-gruppa soc.genealogy.medieval, hvis det fortsatt finnes oppegående folk der: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Reppen

Filio / filius er son og legitim er født innanfor ekteskapet, men det kan jo hende at det også var brukt i samband med lyst i kull og kjønn. Men har det vore brukt i tydinga gudson, det er det store spørsmålet :-)Takk for innspelet, Tom.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kanskje dette kan være oppklarende?Lenke legitimus&source=bl&ots=Og_YJBsM_o&sig=iesrIWxQxdARsiZ0WcUse1nHtFs&hl=no&ei=mGGkTIifH8jNswbqkISnCA&sa=X&oi=book_result&ct=result&resnum=1&ved=0CBgQ6AEwAA#v=onepage&q=filius legitimus&f=false

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.