Gå til innhold
Arkivverket

[#81202] Prosessen for å finne data om far til krigsbarn født på et Lebensborn-hjem


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

En bekjent av meg kjente ikke sin fars identitet. Han visste navnet, men ikke noe mer. Han hadde hørt at faren var fra Østerike og var kunstmaler. Han spurte meg om hjelp, og jeg fikk alle fullmakter fra familien til å søke i arkiver og kirkebøker.Det viste seg at min bekjent var et krigsbarn født på et Lebensbornhjem, og min bekjente har nå fått alle data om faren og i tillegg en ny familie, og jeg er nå ferdig med saken.Selve prosessen for å komme til bunns i en slik sak kjenner jeg godt nå, og jeg kan gjerne dele mine erfaringer med andre.Send eventuelt en e-post til wangensteen.net (@)gmail.com

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Takk for at du vil prøve å hjelpe. Det er mange som ikke vet noe om sin farslekt, for det har vel ikke vært like greit for alle som hadde tysk soldat til far? Vet at det er en som leter etter sin far, men er ikke sikker på om han er fra Tyskland eller fra Østerike.Det han vet er:Far: feldwebel (sersjant) Karl Sochneidmüler, Tyskland (f.t. Gratangen).Dette er det som er registrert i Måsøy kommune sitt fødselsregister(1942).Vet ikke hvor mye du trenger av informasjon, men vi vet ikke mer enn dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiDet man i første rekke må vite er:1.Dåpsinnførselen i kirkebok/klokkerbok. Der vil det stå fødested pluss en del andre opplysninger2. Fullt navn og fødselsdata og bosted på moren (både på lebensbornhjemmene og hos fylkesmannen er alt registrert på moren, ikke barnet)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Vanskelig å skrive navnet på mora, mht personvern, så vi får ta disse opplysningene på privat e-post. Men du gir konkrete opplysninger om hva som trengs. Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

VigdisJeg tror du har misforstått litt.Det jeg kan er å gi råd pr e-post, ikke å ta oppdraget med å finne faren. Så hvis du sender meg en e-post skal jeg forklare framgangsmåten

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else B. Rustad

Vigdis: du kan også ta kontakt med Anne-Lise, se tråd her:LenkeE-postadressen hennes står i innlegg (3). Norges Krigsbarnforbund (NKBF) har nesten 25 års erfaring med den typen ettersøkninger, og kan sikkert også gi deg tips/råd.Mvh Else B.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Vigdis Varhaugvik

Lars Ove. Kan du se på e-post adressene dine, får feilmelding når jeg skal sende?Else B. Takk for tipset, har alt sendt melding.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

VigdisDu må ikke ta med ()i adressen. Fjern de og du kommer fram. Grunnen til () er at jeg fjerner muligheten for at uvedkommende kan scanne etter epost-adresser i innleggene. Da unngås mye spam.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

For de som skal inn å forsøke å finne dokumenter, eller kjenner noen som skal, eller rett og slett bare er nysgjerrige på saksgangen fra moren søker seg til et lebensbornhjem og til barnet er født, så har jeg samlet alle papirene jeg fant i den saken jeg arbeidet med, sladdet alle navn og nr., og laget en pdf-fil.Denne kan de interesserte få ved å sende meg en e-post (low1954@gmail.com)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.