Gå til innhold
Arkivverket

[#81218] Nils Jacobsen, Vatnet i Lurøy, tidl. 1800 -tallet.


Gjest Alv Edvardsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Alv Edvardsen

Hei. Nils Jacobsen, Vatnet i Lurøy, hadde bl.a en datter Beret, f.c. 1810 og en dr. Maren, f.c. 1813. -- Er det noen som har nærmere opplysn. om denne Nils Jacobsen og hans kone ? - Evt. hvor de kom ifra ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Jeg leser dette som Nils Jacobsen Stoksvik, g.m. Karen Andersdr., ibid. -- Men er det noe som sier at dette ar samme Nils Jacobsen som bosatte seg i Vatnet ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Lurer på om dette er Berit Nilsdatters konfirmasjon. Datter av Nils Jacobsen og Karen Andersdatter, fødested: Vatne - Nordland fylke, Lurøy, Ministerialbok nr. 839A02 (1825-1862), Konfirmerte 1827, side 282. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2593&idx_id=2593&uid=ny&idx_side=-197>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk til dere. -- Dette ser unektelig riktig ut. -- Det er en Karen Andersdr., som er f. i Vatnet, men hun er oppf. som 2 år i 1796 da faren Anders Knutsen døde. - Det kan vel neppe være hun som blev g. i 1807 ? - Andre forslag ? - M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Takk skal du ha Anne Lise. - Da har jeg i hvertfall 3 barn til Nils Jacobsen.--Jeg har nok også forsøkt å se på disse skiftene, men har vel foreløbig ikke funnet noen som kunne passe helt. Det være seg som foreldre til Nils eller kona Karen. --Det er jo litt greit å ha i minne at Nils Jacobsen er i 1801 tellingen (se innl. 6), oppført som fostersønn på gården. - Spørsmålet er da om Nils kunne ha noen forbindelse med oppsitterne på gården.-- Ellers var det jo en del forbindelse til Hemnes og noen av oppsitterne på Stoksvik.-- Vel, jeg får lete videre. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei. - Det kunne jo være en mulighet at Nils var sønn av Jacob Hansen Troldøen. Om så var, ville jeg formode at kårkona på Stoksvik, Hanseline Hansdr., fra Troldøen var hans tante. - Synd at det ikke er noe omfattende skifte, hverken etter Hans Jacobsen eller en evt. sønn Jacob. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Ja, nu ser jeg i boka Solværøyan, at Jacob Hansen Troldøen,(fam. 28), i sitt 1. ektesk. hadde en sønn Niels, f.c. 1782. Tja ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei igjen. -- Jeg er nu i tvil om hvorvidt denne Jacob Hansen i Troldøen, som hadde sønnen Nils, f. 1782, kan være av samme slekt som Hans Jacobsen Troldø, som var far til Hasseline Hansdr., kårkone på Stokvik. - Se skifte på Halland i Nesna i 1787. (Sveins skifter) - Blandt barna til den avdøde Hans Jacobsen, far til Hasseline, er ikke nevnt noen Jacob Hansen (far til Nils, f. 1782). -- Ellers ser jeg at et av barna som var f. i Vatnet hadde Hasselina i Stokviken som fadder, så da er nok Stokvik rett spor. --Neste problem; Datter av Nils Jacobsen Vatnet, Maren, blev g.m. 1842 m. en Johan Fredrik Olsen, Haugland i Lurøy. -På denne tiden var det to Ole Johansen (Johnsen) på Haugland. - Begge er det sk. etter i 1833 og begge hadde en sønn Johan Olsen, men ingen Johan Fredrik og som var f. 1806, slik Johan Fredrik skulle være. -- Er det noen som har en løsning på dette ? -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alv Edvardsen

Hei og takk skal du ha. - Som jeg vel nevnte, så var det to Ole på Haugland. Den ene, Ole Johansen, blev g.m. Rachel Olsdr., fra Slotterøy / Selnes og han er bror av Peder Johansen som blev g.2.m. Beret Nilsdr. fra Vatnet. Se ovenfor. --Den andre Ole Johnsen, var g.m. Marit Ebbesdr. Haugland. - Ut ifra faddere ved JOhan Fredriks dåp, kunne Johan Fredrik vøre sønn av denne Ole, men egentlig ikke noe sikkert, da faddere ikke nødvendigvis bekrefter slektskap. - Så var jo heller ikke Haugland så stort heller. - Johan Fredrik var altså g.m. Maren Nilsdr. fra Vatnet. --Som sakt; Begge Ole på Haugland døde i 1833 og begge hadde en sønn som hette Johan Olsen. - I de publiserte skiftene (Svein Edvardsens skifter), er ingen av de oppf. som Johan Fredrik. -- Skulle gjerne hatt dette (helt) riktig. -- M.v.h. Alv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.