Gå til innhold
Arkivverket

[#81231] Bygdebokoppslag Bierkenes i Gjerde Etne


Gjest Eyvind Knutsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eyvind Knutsen

Eric Torkelsen og Britta Halstensdtr bodde på garden Bierkenes i Etne/Gjerde i 1799,har lyst å vite mer om opphavet til disse to,evt. vielse i kirkebok, for å komme videre 'bakover'.nr.896 i telling:LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Her er skifte etter Ole Tierandsen - Kildeinformasjon: Hordaland fylke, Sunnhordland sorenskriveri, Skifteprotokoll Aa 11b , 1801-1804, oppb: Statsarkivet i Bergen.Merknader: Fol. 857-ut. Register i protokollen.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24041/229>http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24041/229Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Flood

Nå ser jeg også at jeg har blingset. Ole Tierandsen er faren til Job Olsen. Erik Torkildsen er husmann på gården og har intet med Ole T sånn slektsmessig å gjøre. Noen ganger går det litt fort unna...Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Garden Sandvik låg i Skånevik (Skåneviksstranda), men grensar til Etne (i dag er jo både Sandvik og Bjørkenes/Birkenes i Etne kommune).Følgjande finn eg i band IV av Skåneviksoga under Sandvik:Plasset Øspevikjo: Erik Torkjelsson Holmaseid 1766-1827 var frå Holmaaseid under Aksdal i Etne og gifte seg i 1791 med Brita Halsteinsdtr Bjørgjo f. 1765. Ho var dotter til Halstein Torkjelsson og Guro Hansdtr. Bjørjo, seinare ToftekalvenErik og Brita budde på Vaulen under Børkjenes i Etne til kring 1802. Så slo dei seg ned som plassfolk i Øspevikjo.Barn: Torkjel, Halstein, Golla/Gunhild, Hans og Guro.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Takk,dette var akkurat det jeg håpet på,Jeg antar at det barnet som oppgis å være Golla/Gunhild må være den jeg tok utgangspunkt i når jeg lette etter foreldrenes vielse,hun heter ved dåpen i 1799 Gundela... LenkePs: Blingse gjør vi alle av og til Grethe...takk likevel.Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marie Skålnes

Det står ikkje meir om Erik, men det står kanskje om foreldra hans under Aksdal i Etne. Eg har dessverre ikkje Etne-bøkene.Gunnhild f. 1799 var gift med Nils Jonsson Sandvik f. 1798. Dei busette seg på Støkkje under Viland i Ølen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Flott Marie,dette stemmer med det jeg har funnet så langt,jeg får prøve å lete litt i kirkebøkene under Aksdal i Etne etter Erik....Mvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Hei her er det som står i Etne-soga II: S. 261 Børkjenes:Erik Torkjellson f. 1766 er nemnd som husmann utan jord på B. i 1801. Han var son av snikkaren Torkjell Holmaseid (Aksdal 11) og budde etter alt å døma på Vaulen. Gift i 1791 med Brita Hallsteinsdotter f. 1763 på Sandvik. Barn: a) Torkjell f. 1793, husmann unde Nervik b) Hallstein f. 1795 c) Gunnilla f. 1799, gm. Nils Sandvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Lauvås

Etne-soga II: s.267 Aksdal:Torkjell Olsson vart det halde skifte etter 23.06.1786. Han er ikkje innførd død i kyrkjeboka. Han hadde ei røykstove med kove og torvtak ståande på Holmaseid. Medrekna denne stova var eige hans berre på 6 1/2 rdlr., medan gjelda var 8 1/2. I buet finn ein litt matstell, ein færing, ein dreiestol, svarvejarn, høvlar og anna snikkerverktøy, og uferdige rokkar. Torkjell Holmarseid var med andre ord ein av dei første verkelege bygdehandvekarane i Etne. Av dei fire borna er berre den yngste, Siri, fødd i prestegjeldet. Born: a) Ola f. 1760, busett i Avaldsnes b) Madela f. 1762 c) Erik f. 1766, husmann på Børkjenes d) Siri f. 1771.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg finner ingen Ole gift i Avaldsnes, men en Ole Torkelson på Mannes i Åkra som i bygdeboka er oppgitt å være født 1749, men som i FT 1801 er 42 år. Kanskje det er sønn av Torkel Olsson. Han kom sannsynligvis fra Matre i Åkrafjorden. Her er det som står om han i bygdeboka (på nettet) 14.1796 –1826 Ola Torkelsen født ca. 1749 , død 1829 * foreldre ukjent (Kom fra Matre i Åkrafjorden (Skånevik). Gift 1. gang med Serina Larsdtr * foreldre ukjent Gift 2.. gang med Anna Marie Ingebretsdtr Datter av Ingebret Jansen og Anna Simonsdtr ” Bruker nr 10 over Gift 3. gang med Guro Knutsdtr født 1785 Datter av Knut Holgersen og Anna Malene Kristoffersdtr ” Ragnvaldjord bnr. 1 Barn i 1. ekteskap: a) Johannes født: 1787 ” Neste brukar b) Ales født: 1792 Gift med Paul Hanssen ” Øvre Liknes Ao-18 Barn i 2. ekteskap: født: c) Anna født: 1804 Gift med Omund Rasmussen ” Mannes bnr. 2 d) Marta Serine født: ca. 1811 Gift med Viking Torbjørnsen ” Mannes Ao-13 Barn i 3. ekteskap: født: e) Anna Marie født: 1823 Gift med Knut Jakobsen ” Bruker nr 19 under Ola Torkelsen kjøpte desse 8 spann korn i Mannes av Abraham Tomassen ved skøyte av 23. mai 1796. Etter alt å døma var han då enkemann og kom frå Skånevik. Her i Åkra gifta han seg med yngste dotter til Ingebret og Anna Mannes og fekk dermed gard å ta over. Eitt av vilkåra var merkelig nok å gi folga til Ola Eriksen Åkra frå Skånevik med 8 våger reint korn. Denne folga skulle fungera som ei slags betaling for to panteobligasjonar på til saman 90 spd. Etter Ola vart bruket delt i to jamstore partar med 4 spann korn kvar mellom Johannes og dottera Anna. ***Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Det var jo litt merkelig at panteobligasjonene var til Ola Eriksen Åkra,kan han være bestefaren???Kan dette være vielsen til Torkel Olsson Holmaseid..? Jeg finner ikke Erik eller barna døpt...merkelig.Navnet på kona til Torkel er her Gunhild Ericsdtr..er dette en tilfeldighet, eller er Erik oppkalt etter bestefar og igjen gitt sitt barn Gunhild navn etter mor?Øverst høyre side:LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Brita Gautsdtr. bodde alene på Stangaland ved sjeleregisteret i 1777 så Ola må være død før da. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan dette være Magdela f.1759 med far Torkel Vaulen? Lenke (Bergen)&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly= Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Eyvind Knutsen

Takk.Her var mye ny informasjon Johan,har prøvd å finne Eric's dåp men fant bare en Eli Torkelsdatter Bierkenes døpt i 1798..men det kan vel ikke være en gutt?LenkeMvh Eyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.