Gå til innhold
Arkivverket

[#81234] Hjelp til tyding av kirkebok for Borgund/Ålesund dåp 1838.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Tor. Det var det jeg trodde det sto, men ble usikker. Da må jeg prøve igjen å finne konfirmasjonen hans rundt 1853 for å se om jeg kan finne flere opplysninger om moren der. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Jeg lurer på om dette kan være Johanne i 1865.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=90&filnamn=f61501&gardpostnr=155&personpostnr=2102&merk=2102#ovre>Lenke.Her er dåpen til sønnen.Lenke.Fra kirkeboka, nr 121.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund, Ministerialbok nr. 528A07 (1839-1847), Fødte og døpte 1847, side 95. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Det er mulig dette er den samme Johanne som får en datter i 1833.[url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=62&filnamn=dp15311816&gardpostnr=1814&personpostnr=5431&merk=5431#ovre>Lenke.Her fra kirkeboka, nr 70. En av fadderene er Petrine Jacobsdatter, kan være Johannes søster.Kildeinformasjon: Møre og Romsdal fylke, Borgund i Borgund, Ministerialbok nr. 528A06 (1828-1839), Fødte og døpte 1833, side 50. Permanent sidelenke: Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger-Johanne Indrestrand

I Minestralboka Borgund-Giske 1848-1858, konfirmerte s.159 , 2.oct-1853 mener jeg han står (dårlig trykk)som nr.25, men der står nok ikke flere opplysninger på moren desverre.Inger-Johanne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg takker for nye innspill. Jeg har sett på denne damen, og kommet frem til at alternativet med Johanne Elisabeth ser interessant ut. Om dette er den samme kvinnen som har fått 3 barn utenom ekteskap med tre ulike menn, så er det en smule rart at det ikke er kommentert i kirkebøka.Når det gjelder konfirmasjonen i 1853, så er det nesten umulig å lese. Dessverre manglet konfirmert i 1853 i klokkerboka. Den stanset på 1852.Men tross alle gode forslag, det gjenstår å bevise at dette er den Johanne Jacobsdtr. jeg søker. Jeg får prøve å finne dødsfallet hennes.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Det er jo første gang vi ser Hellevig i forbindelse med navnet hennes. Og såvidt jeg kan se er det kun i Haram i Møre og Romsdal at et slikt gårdsnavn finnes i 1900 tellingen. Så spørs det da om det er den samme Johanne Elisabeth Jacobsdtr. det dreier seg om.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Nygård

Ang. innlegg (8) og etterlysning av kommentar i kirkeboka så er det vel akkurat det ein finn heilt til høgre ved siste aktuelle dåp (i 1847). 'Hendes tredie leiermaal med 3 forskjellige personer' eller noko liknande. (Lenke i innlegg (4))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innspillet Inge. Jeg dro ikke skjermbildet så langt til siden at jeg fikk med meg den kommentaren/merknaden. Jeg tror jeg skal legge inn et eget tema med bønn om tydehjelp slik at jeg kan få den eksakte ordlyden Mvh. Rune Thorstensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Du hadde helt rett Inge. Her er svaret jeg fikk.'Af Barnemoderen. Hendes tredie Leiermaal med 3 forskjellige Personer. Anmeldt til Fogden den 10de Oktober.'Da tror jeg vi har svaret på hvem denne Johanne Jacobsdtr. var.Ref tidligere innlegg/lenker i debatten. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.