Gå til innhold
Arkivverket

[#81236] etterlysning


Gjest anita mauseth
 Del

Recommended Posts

Gjest anita mauseth

er det noen der ute som vet noe om Nils Davidsen og Marte Amundsen.De bodde på hølkjenne i feiring,datter Katrine g m Herman Evensen.Fødseår er antagelig 1785 på Nils og 1791 på marte.Alle opplysninger om Nils og frue er jeg takknemlig for

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei! Ved foreldresøk på Nils Davidsen og Marthe Amundsdatter i mormonerdatabasen finner jeg en rekke barn av ekteparet. Første listet opp , Marthe Marie Nilsdatter legger jeg en lenke til: LenkeDe eldste barna er født i Eidsvoll.Marthe Marie 1818Anne Cathrine f. 1823Maren Kristine f. 1824Ole f. 1828De neste ser ut til å være født i Hurdal:Karen Olava og Johannes f. 1833 ,Om disse opplysninger stemmer så kan det være du vil finne flere opplysninger i kirkebøker for Eidsvoll og Hurdal.Mvh. Gunn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er kirkeboka for Hurdal med tvillingbarna Johannes og Karen Olav. Se ned på siden her. Godt lesbart om du klikker på forstørrelsesikonet nederst til høyre. Du finner faddernavn her også på høyre side .LenkeVet ikke om kirkebøkene for Eidsvold er like bra lesbare?Lykke til med letingen.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er en litt usikker kilde til vielse for Niels Davidsen og Martha Amunds. LenkeKan jo passe med alder på første barn jeg fant?Vet ikke om jeg finner dem under viede i Eidsvoll?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita mauseth

takk for hjelpen hvis det finnes mere opplysninger om dem er jeg glad for.Gunn vet du on det finnes dødfall oversikt over hele ladet og hvor finner jeg den evt. Takk for all hjelp finner heller ikke fødsel data på Niels og Martha er det noen klarer knekke den nøtta for meg skal jg klare resten tror jeg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg lurer påmom dette kan være den Niels Davidsen som du etterlyser hjemme hos foreldre i 1801-tellingen? LenkePasser med opplysningener fra Fam search at fødselsår 1788.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du søker i DIS gravminner kan du finne ganske mange gravlagt i Norge : http://www.disnorge.no/gravminner/index.phpRegistrering av gravminner foregår stadig, så det er stadig nye muligheter for å finne gravsteder.Om du vet hvor i landet de du søker etter døde, kan du også få opplysninger ved lokale kirkevergekontorer.Lykke til.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Ved en tilfeldighet kom jeg over denne tråden - overskriften ''etterlysning'' er temmelig intetsigende; de fleste trådene i dette forumet begynner jo nettopp som etterlysninger, og overskriften sier lite om trådens innhold. Jeg vet at trådstarter har fått gode råd om bedre overskrifter i tidligere tråder - hadde f.eks. Feiring eller Eidsvoll vært nevnt i overskriften, hadde den lettere tiltrukket seg oppmerksomhet fra lokalkjente og derved økt sjansene for god hjelp.Så til spørsmålet:I Feirings historie, bind III, er Holtjenn omtalt fra s.190. Blant brukerne på Søndre Holtjenn nevnes på s.196 en Nils Amundsen (f.1785) og hustru Marte Amundsdatter (født 1791) som brukere fra 1831 til 1843. Det står at de kom dit fra Eidsvoll i 1831 og kjøpte bruket, og at de i 1843 eide en del av gården med 1 ort 5 1/2 skillings skyld. I 1838 fikk de tildelt 1 daler av midlene som var innsamlet til sognets trengende.Følgende barn nevnes: Marte Marie (f.1817), Anne Katrine (f.1820), Maren Kristine (f.1821), Ole (f.1825), Johannes og Karen Olava (f.1833).Om Nils Davidsens hustru Marte Amundsdatter står det at 'hun var trulig søster av Nils Amundsen'', en annen bruker på Nedre Holtjenn. Nå skal det sies at bygdebøkene for Feiring dessverre inneholder mange gjetninger, feil og udokumenterte slektsforbindelser, og denne opplysningen må følgelig tas med en stor klype salt. Om denne Nils Amundsen (1805-1837) står det at han var en sønn av Berte Kristoffersdatter og Amund Olsen Ørskog, og at han hadde en bror Kristoffer Amundsen Seteråsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Den Nils Davidsen på Tosterud i Feiring som det lenkes til i innlegg 8 er IKKE den samme som Nils Davidsen på Holtjenn. Nils Davidsen Tosterud (1789-1868) ble senere eier og bruker av Nord-Tosterud, og han satt i herredsstyret for Hurdal og Feiring.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.