Gå til innhold
Arkivverket

[#81239] Finner ikke vielse/dødsfall. Severine g/m Haakon Magnussen i Bergen 1897-1904


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Håkon Magnussen født i Bergen nov 1863 giftet seg første gang i Domkirken 29.06.1886 med Berthe Bastesdtr. f. 1858 på Kvinge i Masfjorden. Hun døde i forbindelse med barnefødsel 29.03.1897.I folketellingen av 1900 fremgår det at Haakon var gift med en Severine født 1864 i Jølster.Haakon gifter seg på nytt i Johanneskirken 28.08.1909 med Sine Ryberg f.1875 i Alværsund. Ved den vielsen fremgår det at ektemannen hadde fremlagt skifteattest fra aug. 1904 etter forrige hustrus bortgang. Problemet er at jeg ikke kan finne vilesen mellom Haakon og Severine mellom 1897 og 1900. Og jeg kan ikke finne noe passende dødsfall i 1904 som jeg kan knytte opp mot Severine f. 1864 i Jølster. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Dette ser rart ut!Jeg har sett gjennom skifterettens register over anmeldte dødsfall i Bergen 1900-1909, men uten å finne Severine Magnussen.(Noen ganger var ikke folk gift, selv om de lot som. Dersom det var tilfellet her kan det forklare manglende vigselsregistrering, og et dødsfall ville da ikke være registrert med etternavn Magnussen. Skifteattesten fra 1904 kan være etter første kone, dersom enkemannen signaliserte ønske om nytt ekteskap.)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for hjelpen. Jeg har vært inne på samme tanken selv, men har heller ikke klart å finne en passenede Severine død mellom 1900 og 1909 med røtter i Jølster og født ca. 1864.Jeg vet ikke om hun ville hatt stemmerett ved kommunevalget i 1904, men det ser ut til at han er singel der.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Det er jo nærliggende å tro at det er snakk om Severine Hansdatter Skei. Da hennes mor døde i 1906 står det dessverre ikke noe om hvor barna var. Dersom Severine og Håkon Magnussen IKKE var gift, er det ikke sikkert hun døde før 1909!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for hjelpen. Nå er ikke dette en stor sak, for det er etterkommerne etter hans første kone som har interesse for meg. Men jeg var selvsagt interessert i å få på plass et nytt ekteskap dersom noe slikt fantes.En anen snodig ting er at hans kone nr.2 fra 1909 ble gift som Sine Ryberg, men hun var døpt i Alværsund som Monsine Monsdtr. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Severine Hansdatter Schei, født 1864 i Jølster, var i live i Bergen ved folketellingen 1912!Severine Bergitte H Schei, født 1864 1706, Schei Jølster ingen ugift, innflyttet 1882, Nøstesmuget 12, I etage.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen for nye opplysninger. Vi må vel da konkludere at hun vel var 'hushjelp' hos Haakon Magnussen som tross alt var enkemann med barn. Noe ekteskap var det nok ikke snakk om. Da kan jeg vel anse det spørsmålet som løst.God helg til deg og dine.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.