Gå til innhold
Arkivverket

[#81243] Etterlysning: Muldfjeld, Skåtøy (Kragerø) i FT-1900


Gjest Jan Peter Wiborg
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Peter Wiborg

På vegne av en amerikaner som søker slekt i Norge, så leter jeg etter hvor det ble av denne familien: LenkeVedkommende er etterkommer av #727 Johan Gundersen, som i FT-1900 er listet med mellombels bustad Buenos Aires, Argentina. Han bosatte seg senere i USA, under navnet 'john martin furgerson'.Finnes det noen opplysninger som sier noe om hvor det ble av denne familien som bodde på Muldfjeld, Skaatø i FT-1900? Jeg har funnet dåpen til disse barna Skaatø kirkebok, men skulle gjerne prøvd å søkt opp nåværende etterkommere:Gunder Severin Mikkelsen f 17-Jan-1886Anton Ingvard Mikkelsen f 03-Feb-1888Hans Kristian Mikkelsen f 02-Sep-1889Ole Markus Mikkelsen f 27-Sep-1891Ingeborg Andrea Mikkelsen f 16-Aug-1893Karen Tomine Mikkelsen f 28-Mar-1897Gunda Jørgine Mikkelsen f 25-Sep-1900Johan er forøvrig halv-søsken av disse, da hans far er Torkild Aavaldsen fra Kragerø: Johan Martinius Torkildsen, f 20-Feb-1883, døpt 26-Mar-1883, født Hampemyr, bosted Stensund. Foreldre: Ungkar, sjømann Torkild Aavaldsen & pike Johanne Gurine Gundersdr HampemyrJohan Martinius var kjent som 'john martin furgerson' i USA, og skal også ha hatt 2 søstre 'olga' og 'mary louise'. Har ikke funnet noen olga eller mary louise etter Gunder & Johanne Mikkelsen, så jeg lurer på om de kan ha vært etterkommere etter faren; Torkild Aavaldsen. Torkild har jeg ikke funnet igjen noe sted etter dåpen til sønnen Johan M i 1883.Noen som har opplysninger om hvor det ble av disse personene?Er de f.eks nevnt i bygdeboka for Sannidal og Skåtøy?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Lurer på om det skal være Mikalsen og ikke Mikkelsen her.Finner dette i annotasjonsrullene:ANNRULL4.TXT 2/4 35.0 kb Side: 129 Patent nr. A2529 Navn: Gunnar Severin Gunnarsen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Taatø Født: 17.01.1886 i Skaatø Foreldre: Arbeider Gunnar Mikalsen og Johanne Gurine Gundersdatter Overført til Porsgrund fra Drammen 30.03.1914.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Her er mer:ANNRULL4.TXT 3/4 46.4 kb Side: 161 Patent nr. A2687 Navn: Hans Kristian Gundersen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Bamble Født: 02.09.1889 i Skaatø Foreldre: Arbeider Gunnar Mikalsen og Johanne Gurine Gundersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Og her:ANNRULL4.TXT 4/4 68.0 kb Side: 213 Patent nr. A2948 Navn: Anton Ingevart Mikaelsen Overført fra Annotationsrull no. Oppholdssted: Furuholmen Født: 03.02.1888 i Skaatø Foreldre: Arbeider Gunnar Mikalsen Tangen og Johanne Gurine

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Takk for opplysningene! Dette er sjømannspapirer?Ingen tvil om at dette er riktige personer. Er det noen datoer på disse papirene?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Bare hyggelig.Disse annotasjonsprotokollene innholder på sett og vis CV'en til sjøfolkene. Normalt finnes det mer informasjon enn hva som er tilfelle for disse personene over. Informasjon om hvilke båter de mønstret på og om hvor de seilte, stilling ombord, forlis, rømninger osv. Det er ikke andre datoer enn de som fremkommer her.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Står familien nevnt i noen bygdebøker fra distriktet? Jeg har ikke funnet noen av barna konfirmert i Skåtøy på 1900-tallet, og eller ikke som emigrert. FT-1910 vil kanskje avsløre hvor det ble av de...Det siste jeg har funnet er dåpen til Gunda sommeren 1901.Sjømannen Torkild Aavaldsen født 1855 i Kragerø Lenke har jeg ikke funnet igjen noe sted etter dåpen av sønnen Johan Martinius i 1883. Hadde vært fint å vist hans videre skjebne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Skal sjekke litt.Her er litt ang. Torkild fra annotasjonsprotokollene:RULL5.TXT 1/1 43.5 kb Side: 212 Patent nr. 1719 Navn: Torkild Aavaldsen Overført fra Annotationsrull no. 558 Oppholdssted: Kragerø Født: 01.07.1856 i Kragerø Foreldre: Første påmønstring: 01.03.1875 Siste påmønstring: 21.09.1882 Siste avmønstring: Forlist med 'Vikingen' 15.09.1875. Forlist med 'Femelon' 18.04.1877 i West Hartlepool.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Peter Wiborg

Ja, det er riktig person! Jeg skrev født 1855, men han er født 1. juli 1856 av foreldre Aavald Therkildsen og Aase Olette Guttormsdatter. Hmmm... overlevde 2 forlis på 1870-tallet, og siste påmønstring i september 1882, 5 måneder før sønnen utenfor ekteskap ble født... stakk han av fra 'forpliktelsene'...?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.