Gå til innhold
Arkivverket

[#81254] I manns minne - Folkeminneoppgave 1995 Troms fylke


Gjest Åse Kvitle Kristiansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Folkeminneoppgaven - der personer forteller fra sin barndom og oppvekst og om sine livsvilkår. Minneoppgaven 1995 gjaldt personer født t.o.m. 1930. Er det noen som vet hvor disse er oppbevart? Hvor henvender man seg for å få tak i oppgavene for de enkelte fylkene? I mitt tilfelle gjelder det Troms fylke, ca 100 oppgaver.Vennlig hilsen Åse K.Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yngve Nedrebø

Ifølge denne meldingen fra Dokumentprosjektet ved Universitetet i Oslo er originalmaterialet å finne ved Samlingsseksjonen, Institutt for kulturstudier ved Universitetet i Oslo.'http://www.dokpro.uio.no/folkloristikk.html'Eldre folk sitter inne med mange verdifulle minner fra barndom, ungdom og voksen alder. I 1964 arrangerte derfor Nasjonalforeningen for folkehelsen en konkurranse hvor mennesker født før år 1900 ble oppfordret til å skrive om sitt liv. Den neste konkurransen kom i 1981 og den siste i 1996, for folk født henholdsvis før 1915 og 1930.Responsen var stor; det kom inn mer enn 4600 besvarelser. Folk ble oppfordret til å følge livshistoriemønsteret når de skrev om sitt liv. Lengden på minneoppgavene varierer mye, alt fra et par til flere hundre sider. Materialet finnes i original ved Samlingsseksjonen, Institutt for kulturstudier ved Universitetet i Oslo.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kvitle Kristiansen

Tusen takk for hjelpa! Regner med at de kan skaffe meg kopier som jeg har bruk for til et prosjekt.Vennlig hilsen Åse K Kr.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.