Gå til innhold
Arkivverket

[#81256] USA: Frå Leknessund (Solund) til USA (1904) - A.N. Leknessund


Gjest Gisle Hersvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Gisle Hersvik

Anton Mathias Nilsson vart f. 5.1.1883 Leknessund av fld. Nils Karlsson og Ingeborg Dorthea Andersdtr. Han drog til USA i 1904.Emigrantar over Bergen frå Eivindvik kommuneÅr Autonr Dato Førenamn Middlename Etternamn Alder Fødd år Kjønn Fødestad Heimstad Siv. status Billett Fag Mål Årsak New occupation Linje Avgift Merknad1904 2800 22/11 Anton Nilsen Leknæssund 22 1882 m Sulen Bergen ug Matros NewYork Cunard Nei Forhyret(Lenke)Er det mogeleg å finne han att både ved innreise og seinare (Census 1910-1930) og når/kvar han døde? Hadde han familie og finnes det etterkommere som lever i dag?Håper det er mogeleg å spoire han opp!MVH Gisle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Anton Nilson. SS Saxonia gikk fra Liverpool den 29. november.Det ser ut som Anton skal ombord på en båt, S/S Leander, i New York, hvis jeg forstår håndskriften på skjemaet korrekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jon Torp

Vi finner i US World War II Draft Registration Cards, 1942;Anton Nilsen bosatt i 406-53rd Street i Brooklyn, Kings Co. New York, født 3. januar 1883 i 'Floro, Norway'.Ansatt i Port of Embarcation, Army Base, Brooklyn.Kan dette være rett person, tro?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Line Osberg Eide

Anton??? Denne Anton er gift med ei Petra.World War I Draft Registration Cards, 1917-1918Name: Anton Matthias Nilsen City: Brooklyn County: Kings State: New York Birth Date: 3 Jan 1880 Race: White FHL Roll Number: 1754307 DraftBoard: 40Carpenter, jobber for et eller annet construction co.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Jeg tror han kan ha fått hyre på en båt (SS Leander) som ligger i New York, og at han reiser dit for å gå ombord. (Se kommentar på emigrantdatabasen i innlegg 1). Båten må i så tilfelle ha vært eiet av et norsk rederi.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Heisan,Det ser ut til å vere rette mannen som er funnen, sjølv om fødselsdatoen avviker to dager. KB (både MINI og KLOK) seier 5.1.1883.Er det mogeleg å finne Anton og Petra i Census 1910-1930?Takk så langt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Ang. (6); Eg trur ikkje Anton hadde søsken som reiste til USA. Eg har notert at han skulle ha ein bror Bernt Andreas f. 1888, men eg finn ikkje han att i KB. Han skulle ha opphald i Bergen, men kanskje han også drog til USA? Eg har ikkje funne spor etter han.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Og et par med samme navn får en sønn Karl i 1899 i Gulen Kildeinformasjon: Sogn og Fjordane fylke, Gulen i Gulen, Klokkerbok nr. B 3 (1884-1907), Fødte og døpte 1899, side 74. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1990&idx_id=1990&uid=ny&idx_side=-80>Lenke Permanent bildelenke: LenkeFT 1900 Berent Nilsen født 1888 i Sulen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Takk Lars,Av gammal vane leita eg berre i KB for Vilnes/Askvoll.Ved FT1900 bur han på Losnegård, Gulen - samen med mora, stefar og halvbror.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Då fann eg Bernt Andreas, han brukte Losnegaard;171912 Bernt A. Losnegaard 1609 1888 0210 1973 m Møllendal B10 20 07 ([url="http://www.disnorge.no/gravminner/bilde.php?id=171912>Lenke) Møllendal Bergen Bergen Domkirke Når det gjeld Anton Nilsen så er vel det han som budde i 1900 i Blåkeneset under Skarnagel; Lenke.Søstera deira finn vi att under Vauleneset;

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

De gifter seg i Kings, New York i Mai 1910, og census for 1910 er tatt i midten av april 1910. De må vel da ha befunnet seg i New York-området i april.Her er en kandidat for Anton:1910 United States Federal Census about Anton Alson Name: Anton Alson [Anton Olson] Age in 1910: 27 Estimated birth year: abt 1883 Birthplace: Norway Relation to Head of House: Boarder Father's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: Norway Home in 1910: Manhattan Ward 8, New York, New York Marital Status: Single Race: White Gender: Male Year of Immigration: 1904 Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Annie Newhouse 40 Fred Newhouse 20 William Newhouse 18 George Mason 33 Mary Mason 58 George Carrigan 45 Jenney Carrigan 43 Kate Lowey 42 Anton Alson 27 Annie Brown 46 John H Brown 42 Anna Perry 62 John Louis 45

bilete10149.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Sorry, Anton står på linjen over i skjemaet, og den tittelen stemmer bedre for en sjømann. Han er på 'steamship' og jobben er vel 'freightman' såvidt jeg kan se.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Muligens Anton i 1920. Han er carpenter på shipyard.1920 United States Federal CensusName: Anton Nelsen [Anton Nelson]Home in 1920: North Bergen Ward 3, Hudson, New JerseyAge: 37 Estimated birth year: abt 1883Birthplace: Norway Relation to Head of House: Self (Head) [Head]Spouse's name: Laura NelsenFather's Birth Place: Norway Mother's Birth Place: NorwayMarital Status: Married Race: White Sex: Male Home owned: OwnYear of Immigration: 1904Able to read: Yes Able to Write: YesHousehold Members: Name AgeAnton Nelsen 37 Laura Nelsen 30 Harriett Nelsen 7 Louise Nelsen 5 Russell Nelsen 3 John Nelsen 0 [9/12]

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Her er denne familien igjen i census for 1930. Anton er nå 'builder' i bransjen 'contracting'.1930 United States Federal CensusName: Anton NilsenHome in 1930: Cliffside Park, Bergen, New JerseyAge: 47Estimated birth year: abt 1883Birthplace: Norway Relation to Head of House: HeadSpouse's name: Laura NilsenRace: WhiteOccupation: Builder i bransje 'Contracting'Rent/home value: Own. 12.000 USDAge at first marriage: 29 (han) 22 (hun)Parents' birthplace: View image Neighbors: View others on page Household Members: Name Age Anton Nilsen 47 Laura Nilsen 46 Harriet Nilsen 17 Louise Nilsen 15 Russel Nilsen 13 John Nilsen 11 Wesley Nilsen 6 Eleanor Nilsen 6

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gisle Hersvik

Mange takk Kurt,Familien i 1920 og 1930 er i alle fall den same, men eg er ikkje sikker på om han i 1910 er den same personen (han er visst skreven Olson). Og kva med han i innlegg (7) og (9)? Gift med Petra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.