Gå til innhold
Arkivverket

[#81260] Agnete Anstensdatter fra Bårdseteie i Ringsaker


Gjest Leif Baardseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Leif Baardseth

Agnete Anstensdatter fra Bårdseteie i Ringsaker født 23 februar 1842. Foreldre Ansten Eriksen og Mari Johansdatter. Jeg finner ikke foreldrene hennes som gift. Ei heller hvor foreldrene er fra eller når de er født. Imidlertid finner jeg husmann, gift, Ansten Eriksen Tandeeie som utflyttet til Vang, Olsrud Arresthus 31 år i 1837. Det vil vel si at den utflyttede var arrestant? Jeg tror dette kan være faren, men er ikke sikker på det heller!Er det noen som har opplysninger om foreldrene til Agnete?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hans! Jeg ser ft 1875 sier han er født på Ringsak, men du som er så flink på Nes, trur du ikke dette er han som er født 'uægte' på Vien på Helgøya av Mari Anstensdatter Vien og Erik Syversen Vien-eie?? Denne Erik var vel litt utsvevende i sitt sex-liv? Jeg tror Mari var datter på garden. Se ft 1801 hvor mora er oppattgift med en noe yngre mann. Hvem som er Mari Anstensdatters far vet jeg faktisk ikke.Sånn kjapt så jeg ham ikke ved ft 1865, men han var vel utatt da?Dette ver nok litt luftige tanker, men ........?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men er det paret som bor i Rønningen i 1865 og heter Ansten Johansen og Mari Ktistoffersdatter? Da har de også rotet med alder - i hvert fall for Mari?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

å må man spørre. Agnete Anstensdatter i 1865? Er det hun som er nevnt som døvstum? Så mange flere er det ikke som passer aldersmessig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Beklager! Ansten var nok i følge konfirmasjonen ikke næsning, men født i Ringsak. Konfirmasjonsopplysningene sier 23 april 1805! Han konf fra Mellomberg, foreldrene på midt Holo-eie - Erik Andersen og Kari.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Erik Andersen og Kari Andersdatter.Det er vel disse som var på Heram i 1801. Han 56 og hun 31. Da skiftet hun vel rolle etter hvert - fra kone til pleierske????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Leif Baardseth

Selv om en neppe har funnet alle svar, så sender jeg en takk og hyggelig hilsen for god hjelp så langt og håper noen av dere finner noe mere? :-))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Her ble det mye rot. Ansten Erichsen døpt Mellembergeie 21/4-1804. Foreldre: Erich Andersen og Karie Andersdatter g. 2/7-1797. (han har vært gift 2 ganger før) Mari(e) Johannesdatter døpt 30/1-1803 Kioseie. Foreldre: Johannes Erichsen og Kirstie Olsdatter g. 9/6-1800, begge bor da på Schapel. Så får Leif spørre konkret om hva han mangler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.