Gå til innhold
Arkivverket

[#81278] Feil Kildeangivelse ved globalt søk


Gjest Sigurd Høst
 Del

Recommended Posts

Gjest Sigurd Høst

Har nettopp prøvd globalt søk etter personer med etternavnet Høst, og fått treff med helt gal kildeangivelse. Søk for personer født 1700 til 1799 har f.eks. gitt 38 personer som skal ha 'Emigr. fra Drammen 1880 med 'Beta' til Hawaii'. Lenkene til disse personene gjelder imidlertid Skiftearkiv for Skien. Nesten alle andre kildeangivelser er like misvisende. Her må det ha oppstått en feil som ikke er rettet opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi er klar over feilen. Den har pågått siden vi fikk serverproblemer i sommer.Vi vet dessverre ikke når vi får fikset dette. Trøsten får være at du kommer til de korrekte personene i de korrekte databasene, selvom resultatlisten kan virke helt feil.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Tusen takk for svaret. Vet ikke helt om dette er godt nytt eller dårlig nytt. Det som er bra er at dere er kjenner til problemet og arbeider med saken, men det er jo bekymringsfullt at det tar så lang tid å finne feilen og å rette den opp.Selv om jeg kommer frem til riktig person og riktig database til slutt, var det unektelig enklere den gang jeg bare kunne ta en titt på kildelisten for å vite om dette var en ny opplysning eller en jeg hadde fra før.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

No har det ordna seg. Det var ein så kinking feil at eg trong samanhengande tid for å ordna det. Det har det vore litt vanskeleg å finna i det siste.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Høst

Flott at feilen er rettet. Selv om den har ført til en del ekstra plunder, minner den samtidig om hvor nyttig denne tjenesten er og at det ligger mye arbeid bak. Så lenge alt fungerer, tar vi Digitalarkivets tjenester for gitt og glemmer hvor tungvint leting var i gamle dager.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.