Gå til innhold
Arkivverket

[#81290] Christop.Hennings. og Emte Olsdtr. Borgund, Møre og Romsdal . Hvor kom de fra?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 befinner Christopher Henningsen og hustru Emte Olsdtr. seg på gården Fylling i Borgund, Møre og Romsdal med datter Kristine på 22 år.LenkeBåde far og datter har navnet Abelseth som indikerer at de hadde tilknytning til gården med samme navn i Ørskog. Men jeg er ikke i stand til å finne noen av dem døpt. Ei heller vielsen til Christopher og Emte eller dødsfallet deres i databasene som ligger på nettet fra Borgund.Er det noen som har kunnskap om denne familien eller som har tilgang til opplysninger vedr. gården Abelset i Ørskog, så vil jeg sette stor pris på bistand med dette problemet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk for hjelpen. Lenken i innlegg 3 virker ikke hos meg, men det ble døpt en Emte Dorothea Olsdtr. i Eid i 1751, så da er det vel kanskje henne.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for bekreftelsen Carsten. Så spørs det da om jeg kan finne Christopher født/døpt et sted også. Nå mangler databasene for Borgund for perioden 1800-1815, så det kan jo tenkes at begge døde i den perioden. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Da fant jeg svaret på hvem Christopher Henningsen Abelset var. Han var født 06.09.1751 som sønn av Henning (Christophersen Abelseth (sogneprest i Haram fra 28.02.1755 til sin død 29.07.1774) og Marthe Margrethe Nagel d. 15.11.1793, datter av Fogd Hans Thiis Nagel og Kristine Margrethe Worm.Christopher var handelsmann og døde på Fyllingen i Borgund 02.09.1807.Dette fant jeg i Johan Fredrik Lampe:' Bergens stifts biskoper og præster efter reformationen' Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men så var det denne Emte igjen da. Hun var altså døpt i Eid, Nordfjord i 1751. Far står oppført som Ole Honningdal.Han får 5 barn mellom 1748 og 1756. To ganger er hans stilling nevnt som Sr og en gang Mons (monsenieur) Det kan kanskje tyde på at han var knyttet til kirken på en eler annen måte. Men hvem var denne Ole, og hvem var han gift med?LenkeMvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Og da ligger kanskje svaret her. Ole Pedersen Honningdal viet i Eid, Nordfjord 28.12.1747 med Mette Christine Hansdtr. Rue.Lenke Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.