Gå til innhold
Arkivverket

[#81294] Omvankende ungkar og messingsmed Jacob Martin Johnsen Kvam, i Børsa S-T i 1866


Gjest Aud Sandbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Aud Sandbu

Denne mannen står oppført som far til Ingeborg f. u/e 23.07.1866 og døpt i Børsa 19.08.1866, nr. 68 her: LenkeEr det noen som har kjennskap til når og hvor han var født, og hans foreldre?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kirsti Rye

Hei Aud.Ved dåpen til sønnen Johan Magnus, nr 14 her, er det en del opplysninger som kan være til hjelp. Jeg tror det står at han er født i Meldal og døpt i Hølen? Men jeg tar forbehold om skrifttydingen min her.Og vi får vite om de eldre barna og hvor de er født.Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Orkdal, Ministerialbok nr. 668A06 (1854-1869), Fødte og døpte 1869, side 124. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2394&idx_id=2394&uid=ny&idx_side=-128>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Glimrende, Kirsti, tusen takk for svært nyttige opplysninger!Jeg leser ved dåpen til Johan Magnus at faren Jacob Martin skal være født i Meldal og døpt i Støren hvis jeg tolker riktig.Ved dåpen til Lorenz står det enda mer. Slik jeg leser det, står det at Jacob skal være født i Meldalen 1. august 1839, og konfirmert i Stadsbygd i 1851? (Kan leses som 1842, men tror presten skrev det først og rettet til 1851?)Jeg finner ingen Jacob Martin døpt i Meldal på den aktuelle tiden, derimot en konfirmasjon i Stadsbygd 1853, nr. 19 her: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2382&idx_id=2382&uid=ny&idx_side=-140>LenkeDer står det bare Jacob, født 16. april 1836 i Størens prestegjeld av foreldrene John Pedersen Qvam og pike Lorentze Sommer.I Støren finner jeg denne dåpen, nr. 6 her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk for disse lenkene, Aud Marion!Jeg ser at faren konsekvent blir oppført som Jacob Martin. Det blir derfor mer og mer tvil omkring hvorvidt jeg har funnet dåpen til riktig Jacob i Støren. Han burde vært oppført også med sitt 2. fornavn ved både dåp og konfirmasjon etter mitt skjønn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Ja, jeg tror du har rett. Ved dåpen til den Jacop du har funnet på Støren står det jo at han er født på Singsaas.Aud M

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Dette paret hadde ingen bråhast med å gifte seg; her er deres tiende barns dåp: Ole Iver (Oliver): Lenke Sør-Trøndelag fylke, Flå i Melhus, Klokkerbok nr. 693C03 (1870-1886), Fødte og døpte 1878, side 19.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hjertelig takk for linker til nye og interessante opplysninger, Aud Marion!Ved dåpen til 'Oliver' er Jacob altså oppført som født i 1841, så da får jeg visst ta en runde til i morgen med døpte fra det året og framover :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Ja, her er det flere fødselsår oppgitt. Ved FT 1900 står Jakob født i 1835 og Maren i 1831 !Maren er født i 1834 og konfirmert i 1851: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16249&idx_id=16249&uid=ny&idx_side=->Lenke Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Melhus i Melhus, Klokkerbok nr. 691C03 (1816-1852), Konfirmerte 1851, side 260.- men døpt ble hun ikke før 29. sept 1839:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk for linker vedrørende Maren Oline!Det skal visst ikke være enkelt å finne Jacob Martin; nå har jeg lett blant døpte i Meldal i tiden 1835 til 1845, samt innflyttede/utflyttede i Meldal og i de kirkesogn barna er døpte. Uten resultat.Lurer på om far til Jacob Martin kan være Surbent-John: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei igjen Vi vil vel ikke finne noen opplysninger om Jacob i Meldal - han var (kanskje ?) bare født der og så gikk ferden videre til Støren; det er jo ikke så langt ...Jeg har funnet noen flere opplysninger om Lorentze og John Pedersen Qvam. De døper to sønner i hospitalkirka i Trondheim i 1834: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16365&idx_id=16365&uid=ny&idx_side=-6>Lenke Foreldrene er 'Omstreifende Personer John Pedersen Qvam og givt kone, men hendes Mand for mange Aar siden er bortrømt, Lorentze Mortensdatter Sommer.'Lorentze med familie ved FT 1801: LenkeLorentze ble gift bare 17 år gammel i Tromsø (par nr tre helt til høyre): Lenke- så fant jeg disse opplysningene om Lorentze og hennes familie:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Det er ikke mye informasjon jeg har om denne familien, men jeg skriver alikvel inn her det har funnet ut om Jakob Martin Kvam:Jakob Martin Johansen/Johnsen Kvam, født mellom 1835-1841 i Meldal. Han satt fengslet på Søndre Trondhjems amts distriktsfengsel i perioden 13.02.1889-22.02.1889. Det står da om han at han var omstreifer og at han het Jakob Martin Johnsen. Han var 52 år gammel og født i Meldalen. Han hadde brunt hår og brune øyne. Videre kan jeg opplyse at jeg har registrert at han ble kalt for 'Jakob Frosting', uten at jeg kan si hvor jeg har det i fra. Var han muligens fra Frosta?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Nok en gang skal du ha tusen takk for nye og interessante linker, Aud Marion!Jeg hadde også kikket på familien til Lorentze i 1801, og vielsen i 1817, og tenkte at denne Lorentze overhode ikke kunne være aktuell som mor til Jacob. Men med opplysningen som fremkommer ved dåpen til de to sønnene i Trondheim 1834, at Lorentze var gift, men at ektemannen hadde forlatt henne, virker det som om hun likevel kan være en god kandidat. Det er jo kjent at også personer av fastboende slekt av ulike grunner kunne ta landeveien fatt, og etter hvert ble oppfattet som medlemmer av de reisende.Når det gjelder Lorentze så er det jo flere ting som taler for at dette er riktig, og spesielt at navnet hennes går igjen på en av sønnesønnene.Og endelig; John Pedersens slektsnavn(?) Qvam er også nevnt i tilknytning til Jacob. Jeg heller derfor mer og mer tilbake til at dåpen jeg fant i Støren (Innlegg 4) dreier seg om riktig person.Veldig hyggelig at du kom på banen, Kai-Samuel! Jeg antar at det ikke er mer å finne om Jacob ifm fenselsoppholdet enn det du nevner? Ellers er jeg glad for alle slags opplysninger som kan kaste lys over personen. Interessant at han også ble kalt Jakob Frosting!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Når det gjelder Maren Oline, så er jeg rimelig sikker på at hun var datter til Fin-Ola som igjen var sønn til Fin-Anne som etter sigende hadde tjent hos krigskommisær Finne: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Hei Ja, dette er sikkert riktig foreldre på Maren - stemmer jo med dåpen til de to jentene.Når det gjelder dåpen til Jacob er jeg enig med deg; det må være ham som blir døpt på Støren (- og født i Meldal).Kanskje dukker det opp flere opplysninger om Jacob og Lorentze etter hvert; flere av barna, evt giftemål ... de er jo registrert som gifte ved FT 1900.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Spennende, Aud Marion, tusen takk!Det ser altså ut til at John og Lorentze hadde ytterligere tre barn i tillegg til de to sønnene du fant døpt i 1834. Og flere ble det kanskje også i tillegg til Jacob.Jeg skjønner forresten ikke hvordan du finner disse hendelsene :-)Selv tutler jeg med gravferdslistene i Strinda. Innbiller meg at kanskje Jacob og Maren ble fastboende der du fant dem i 1900, og ble der til de døde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

- dette ble en ganske resultatløs kveld, men jg så at en av fadrene ved dåpen til Lorentz og Martinus var 'Pige Martha Qvam'. Finner ikke familien i FT 1865 ... heller ikke Maren og Jacob med familie. Vi får fortsette å lete.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Hyggelig at du henger med enda, Aud Marion!Det kan jo tenkes at noen av dem var i Sverige på tellingstidspunktet? Ellers så savner jeg sårt fanteregisteret fra 1865 som lå på LOR sin hjemmeside før de forandret siden!Så fant jeg i hvert fall et dødsfall, uten at det egentlig gir svar på noe, men jeg tar det med i tilfelle andre også ønsker å notere det: lille Ludvig Oliver, sønn til Lorentz Jacobsen Kvam, døde av bronkitt ca. 1/2 år gammel, nr. 2 her: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Helland

Til Aud (21) Vil bare gjøre oppmerksom på at du finner Eilert Sundts Beretninger om Fantefolket på NB digital. Lenke Navneregister bakerst i boken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Noen notater: Arrestanter i Leinstrand 1823-1845 (Trondhjem Byarkiv): ”Indkommen 25de Marts 1835: Lensmand Haugan. Johan Pedersen Qvam. Aresteret paa Bynesset og transporteret ifølge Lensmand Haugens Ordre af 25 Marts 1835. For Pasløshed, Omstripperie og Fredsforstyrreri. Til Trondhiems Raadhuus den 26 Marts 1835. Formedelst Arrestanternes 5 smaa Børn, samt deres Pagage, er den befordret med Skyds 2?? Hest. E: Kom sammen med Even Pedersen, Peter Olaus Nilsen Wold og 3 kvinner med 5 barn.” Trondhjem Tugthus: ”Jon Pedersen Qvam 361 [[innkom 18-8-1836 fra Trondhjem; født på Frosten, 37 år]]”. John Qvam dør 72 år gammel den 19-4-1873 av ”Vitia organ abdominis med Peritonestis” og blir gravlagt 26-4-1873 fra Trondhjem Domkirke. Han kalles da ”Omstripper. Ugift”. Lorentse og John Kvam er stamforeldrene til Kvam-familien, hvor flere medlemmer giftet seg inn i andre reisende slekter, først representert ved sønnen Jakob som altså gifter seg inn i Finn-Ola-familien. Kvam er dermed en reisende slekt - og en av flere som ikke ser ut til å ha et reisende opphav men allikevel karakterisert som 'Omstreifende' i kildematerialet. Men vi har jo ikke identifisert John Pedersen Kvam ennå. Han kan jo være av reisende slekt. Spennende uansett! :-) Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Sandbu

Tusen takk for link til Eilert Sundts beretninger, Beate! Jeg var ikke klar over at boken fantes elektronisk på NBdigital, så dette var glimrende!Og til Jonny; tusen takk til deg også for nye og spennende opplysninger!Riktig nok var jeg kjent med arrestasjonen av Johan Pedersen Qvam i 1835 gjennom linken til Aud Marion i innlegg (18), men opplysningen om hans død og gravferd fra Trondheim domkirke, var enda et nytt spor.Ved arrestasjonen opplyses at John skulle være født i Frosta, og 37 år gammel i 1836. Da jeg ikke fant noen passende kandidat i 1801-tellinga for Frosta, ble det nesten som å lete etter den velkjente nåla. Men ved dødsfallet står det at John var 72 år gammel da han døde i 1873 ( - også her oppført med Frosta som fødested - ), dermed var det jo ikke sikkert han var født tidlig nok til å ha kommet med i tellinga.Jeg er helt i hundre, for jeg tror jeg har funnet dåpen hans. Nederst på høyre side: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16379&idx_id=16379&uid=ny&idx_side=-150>Lenke 31. januar 1802 ved Loktu: Hiemmedøbt uægte Drengebarns Daab confirmeret; nom: Joen, fød den 24. januar: Moderen Lucia Pedersdtr. Rafloeaunet, udlagde til Barnefader Peder Amundsen Qvammen. begges 1ste Leyermaal.Da jeg søkte etter Lucia i 1801, var hun faktisk tjenestejente på Qvammen:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Hei! Og gratulerer med funnet! Det kan ikke være særlig tvil om at dette er rette mannen! Jon kalte seg nok Kvam. Det var sønnen Jakob Martin som ble kalt 'Jakob Frosting'. Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.