Gå til innhold
Arkivverket

[#81296] Anders Jørgensen barnefar i 1763,f på Bye i Ringsaker?


Gjest Else Kari U.Vilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Anne Joensdtr Herseth får 1763 en uægte datter med en Anders Jørgensen Herseth.Jeg regner med at Anders var på Herseth i en eller annen tjeneste.Den eneste Anders Jørgensen jeg finner er sønn av Jørgen Andersen og Mari Olsdtr Bye (Begge opprinnelig fra Vang)Det skiftes etter Jørgen Andersen i 1741, barna er Ole f ca 1725(død på Angelseth 1775?),Christen f ca 1728,Eli f ca 1731,Lars f ca 1734 og Anders f 1738.Enken Mari Olsdtr gifter seg igjen med Ole Nielsen Angelseth i 1744,ingen barnBortsett fra Ole finner jeg ikke ut hvor ble av denne søskenflokken, men jeg lurer på om jeg finner igjen Anders på Nes, han er da i såfall 1764 på gården Vestre Mølstad, gifter seg senere med en Kirsti Eriksdtr og kjøper Bergestuen, barn Mari 1770 og Jørgen 1771.Er det noen som har noen kjennskap til denne søskenflokken ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Eller er det noen som kjenner til Mari Olsdtr sin bror Ansten Olsen, de skulle da være f på Mørkved i Furnes, han skulle være gift med datter på Søndre Børke i Veldre, Berte Olsdtr f 1717,hun dør i 1738,har dog ikke funnet dødsfallet ennå. Ble han gift på ny? Ansten skal også ha vært bosatt på By,iallefall rundt 1737.Hvor ble han av etter konens død?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Sveen

Ansten Olsen og Berte Olsdtr. får 5 barn født på Børke fra 1745 og utover. I ekstrask.1764 er han husm. på søndre Børke med kone Berte Olsdtr. og barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Takk skal du ha Ole Kristian, jeg blandet visst Berthe Olsdøtre her, trodde først Ansten var gift med Berthe Olsdtr på Mellem Børke,(hun er død i eller før 1738) men det var altså Berte Olsdtr på Søndre Børke!Da kan jeg iallefall forkaste ideen min om at Ansten skal ha blitt gift på ny med en Gonnor Olsdtr, og blitt far til den Eli Anstensdtr (f ca 1743)som er på Mølstad på Nes i 1764 der jeg tror Anders Jørgensen By befinner seg, greit å få det eliminert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Den Eli Anstensdatter på Vestre Mølstad 1762/64 er ikke f. på Nes.Anders Jørgensen tjener på Vestre Mølstad i 1762/64 er kanskje f. på Nes ? vet ikke noe om alder på han som kjøper Bergestuen....en Anders Jørgensen er f. 1744 på Mengshoeleie...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Fin fine greier, selv om det er negativt intet bedre enn å få eliminert bort ville ideer :-). Det kan godt være han som er på Mølstad i 1764 som er født på Mengshoel eie kanskje ? Og den samme som kjøper Bergestuen ? Han kalles Mølstad der vet ikke hvor det er tatt ifra.Men kan han være barnefaren som i 1763 er på Helstad ? Dette blir ikke lett, det er ingen Anders Jørgensen i Ringsaker ved skattemanntallet i 1764,som jeg klarer å finne iallefall.Da spørs det da kan det være Anders Jørgensen f på By 1738, eller Anders Jørgensen f på Mengshoel eie i 1744 som er i Ringsaker 1763, eller ingen av dem :-(Spørs vel om jeg kan få noe bekreftende svar på denne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Else Kari, sikter du til Ole Larsen og Kari Anstensdatter på Mørkved lille? Barn: 1.Lars 1699, 2.Mari 1700 gift. 1722 Jørgen Andersen By i Ringsaker, 3.Ansten 1702, 4. Verner , 5. Gønner 1706, 6. Ole 1708, 7. Jens 1710, 8. Sedsel 1712 død samme år, 9. Eli 1714 død 1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Sveen

(5). Ifølge Furnesbygdebok under Mørkved lille s.232 var det disse barna: 1.Lars dpt.7/5-1699. 2.Mari dpt.18/9-1700. 3.Ansten dpt.27/8-1702. 4.Verner dpt.26/12-1703. 5.Gønner dpt.1/4-1706. 6.Ole dpt.5/4-1708. 7.Jens dpt.27/4-1710. 8.Sedsel dpt.21/2-1712. 9.Eli hjemmedøpr,bgr.2/6-1714.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Yess, det var jo helst det jeg ville, altså at Gunnor Olsdtr med datteren Eli Anstensdtr skulle være en tante av Anders Jørgensen, de bor jo alle på Vestre Mølstad i 1764. Hva tror du da Hans ,er det mest trolig at denne Anders Jørgensen som kjøper Bergestuen er sønn på By ? Han kalles jo da Mølstad, første datter kalles Mari etter moren.Synd vi ikke har flere kirkebøker for Nes så vi kunne fått en alder på denne Anders når han dør.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Litt fristende å tenke seg at det er søsteren til Anders, Eli Jørgensdtr By som blir gift med enkemann Anders Nilsen Haug Øvre ca 1760, gården som Gunnor sin datter (og da Eli og Anders Jørgensen sin kusine) Eli Anstensdtr gm Anders Olsen Døhli bli brukere av i 1770.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Det er ikke andre Anders Jørgensen f. på Nes enn han på Mengshoeleie i 1744 unntatt han i 1722 men han er vel for gammel? Jeg tror ikke no' kjenner ikke til denne slekta, bare svarer på spørsmål. Denne Eli Anstensdatter er ikke født på Nes eller i Ringsaker, det må være Gønner's datter fra første ekteskap med en Ansten eller et uekte barn med en eller annen Ansten i Furnes/Vang.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Anders Olsen dpt. 16/4-1741 Dæhlin (foreldre: Ole Rasmussen og Ragnil Andersdatter) g. med Eli Anstensdatter f. ca. 1743 (antar Vang/Furnes, helst uekte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg heller til at det er Anders Jørgensen f på By som er på Mølstad i 1764,da boende hos tanten, han kalles Mølstad ser jeg når han kjøper Bergestuen i 1770, husmannsgutten f på Mengshoel eie ville vel neppe ha midler til å kjøpe seg gård. Mulig han dør som ung ? Det får vi vel aldri vite.Men det store spørsmålet er jo selvsagt hvem som var på Herset i 1762/3.Hadde jo drømt om at en av søsknene til Anders ble gift i Ringsaker og brukte sin bror som fadder i den perioden han var på Herset(hvis han var der)men dengang ei. Kari ble døpt 30/1 1763 så hun ble jo unnfanget tidlig vår 1762.Da er denne gutten på Mengshoel eie 18 år (hvis han da vokser opp)ung men ikke for ung.Spørs om dette ikke må bli et hull i anerekka mi :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Ja ja men Anders Jørgensen som er tjenstedreng på Mølstad Vestre og som da senere kjøper Bergestuen er ikke født på By på Nes! At han er tjenestedreg på Mølstad Vestre behøver ikke bety at han er i slekt med brukerne! Hvor og når i kildene kalles han By? Det finnes ingen Jørgen som har fått barn på By på Næs. Det eneste som sies om han er at han var fra Mølstad Vestre da han kjøpte Bergestuen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nei Anders Jørgensen er slett ikke f på By på Nes, men By på Veldre og han er sønn av Mari Olsdtr Mørkved, søster av Gunnor Olsdtr gift med Haaken Lassesen som da bruker Mølstad Vestre.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

Hvor er linken mellom Anders Jørgensen Mølstad Vestre og Anders Jørgensen Bye i veldre?. Kirkeboka i Ringsaker gir kun Jørgen By, ikke patronymikon og ikk morens navn. Jørgen på Bye i Veldre får Lars 1734,Anders 1738..???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Myhre

H.skpr.1699-1705. By i Veldre i Ringsaker:21.8.1699 s.34 b. Christen Christensen Bye g.m.Elli Olsdtr. Barn: 1.Christen 2.Malene 3.Alles 4.Ingeborg Bto. 899-3-20, Nto. 650-0-8 heri iberegnet Jord: Lien 2 huder 100 rdl. Sandbo 3 skind 14 rdl. Shiøl paa Toten 1 1/2 u smør m.b. 30 rdl Ellefsæter kjøpt for 40 rdl. H.skpr.1720-32. By i Ringsaker:6.5.1722 s.48 b. Eli Olsdtr. † g.1.Christen Christensen † g.2.Jørgen Andersen Barn: 1.Christen 2.Malene 3.Alis † (barn) 4.Ingeborg Ingen barn i 2 det ægteskap. Bto. 794-3-14, Nto. 461-3-18 heri iberegnet Jord i Ellefsæter 6 skind m.b. i lille Lien 9 skind m.b. Skjøll paa Toten 1 1/2 bis smør m.b takst tilst. 242 rdl.H.skpr.1739-43. By i Ringsaker:17.5.1742 s.557. Jørgen Andersen † g.m. Mari Olsdtr. Barn: 1.Ole 17 2.Kristen 14 3.Lars 8 4.Anders 2 5.Elie 11 Bto. 120-2-8, Nto. 275-1-12.Ser enda ikke den linken...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Da må jeg si jeg har problemer med å skjønne hva du ikke ser, Mari Olsdtr Mørkved gift 1722 med enkemann på By(innlegg 21), hun er søster til Gonnor Olsdtr Mørkved gift med Hågen Lassesen Bysætra(innlegg 11)brukere på Mølstad i 1764. Jørgen og Mari By sin sønn Anders Jørgensen er ikke i Ringsaker 1764 og jeg tror da det er han som bor på Mølstad i 1764, hos onkel Hågen og tante Gunnor. Eller er du av den oppfatning at Mari gift til By og Gunnor gift til Mølstad ikke var søstre? Da må du isåfall forklare meg hvorfor. Bedre klarer jeg ikke forklare det,da må jeg få hjelp av andre her,hvis det finnes andre som forstår hva jeg mener :-)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Else: Gønner gift med Hågen Larsen i Furnes, men jeg vet ikke hvor det vart ta dem! Mølstad som du sier høres tilforlatelig ut. De giftet seg i 1741. Deres bror Ole kom til Haug, der jeg vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Men nå må jeg gi deg ytterligere rett (som vanlig). Jeg har tolket kirkeboka slik: Etternavnet er skrevet Bysleer, og det tolket jeg som Byeie, men det skal altså være Bysætra, selvfølgelig!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.