Gå til innhold
Arkivverket

[#81300] Hvor var Marte Nilsdatter ca 1718-1766, på Gjermunrød i Andebu fra?


Gjest Jan Engedahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Engedahl

Marte Nilsdatter giftet seg 18.02.1742 i Andebu med Peder Hansen fra Gjermunrød (1718-1798). Sønn av Hans Pedersen og Kirsti Gunleiksdatter. Mari er trolig indetisk med den Mari Øvre Gjermunrød som døde 48 år gammel og begraves 11.09.1766 i Andebu. Kjente barn: Karen 1742, Margaretha 1744, Christine 1746, Helvic 1748, Christine 1751, Hans 1753.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Antar du mener *Mari* i overskriften og først i innlegget, ikke bare i tredje setning. Det er i alle fall Mari (Maren) som er riktig.Jeg arbeider for tida med en systematisk gjennomgang av kirkebøkene og skifteprotokollene (med snarturer innom pantebøkene og tingbøkene) for å kartlegge Andebus befolkning fram til 1801. Jeg har ikke funnet spor av Maris opphave så langt, og da det ikke finnes aktuelle kandidater blant døpte i Andebu, er det rimelig å anta at hun var født utenbygds.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(2)Takk for svar Kristian, Jeg hvet ikke hvor Marte kom i fra. Med et untak er hun nevnt som Maren i de kildene jeg har brukt.Kanskje jeg hadde en annen utfordringe i bakhodet fra samme område. Marte Hansdatter g.m. Jacob Kristensen. De ser ut til å flytte melleom Andebu, Ramnes, Botne og Slagen en generasjon senere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.