Gå til innhold
Arkivverket

[#81301] skotteætter fra Gudbrandsdalen til Fosen


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei igjen. Jeg er tilbake etter en pause i slektssamlingen min. Det har vært snakk om at deler av slekta mi på Fosen stammer fra skotter fra Gudbrandsdalen. Det er dette ryktet det kunne ha vært interessant og få bekreftet eller avkreftet.Dette berører flere slekter i Rissa og Stadsbygd og mange kan mere om dette en meg. Min oldemor Elen Andersdatter Berg er fra en gård Berg i Rissa,og det er antatt at det er fra denne gården de angivelige skottene kom først. Min tippoldefar Anders Pedersen Sandvik fra Øyer ble inngift i den slekta.Slekt fra gårder Sandvik og Gillebo som er nært hverandre. Den ene tipptipp Peder Andersen kommer fra Sønstevoldmoen. Noen som vet hvor den er? Har lett etter slekta under Øyer genealogi men er ikke blitt klokere. Vet man om andre familier som beveget seg fra disse områdene og til Fosen. Flyttet de eventuelt til andre slektninger. Noen som vet noe om disse folkene i Gudbrandsdalen . Finner jeg event skotteopphavet mitt der? Mange funderinger av meg dette. Kanskje er det mulig å finne de rette trådene i denne slekte også. Vennlig hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Du finner ingen skotteætlinger i Gudbrandsdalen på 1600- eller 1700-tallet (med forbehold om at slike i hvertfall ikke funnet av andre tidligere).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen . Takker skal dere ha. Begynner å få bra oversikt over slekt fra Valsøyfjorden nå på min mors side men har ikke koblet skotter til den ,men slett i utenkelig.Det er som sagt flere fosninger som mener de er av skotteætt. Håper de kan hjelpe meg her. Det er vel opprinnelsen til Åge Valtersen Årnset som har vært diskutert.Valter og Vicent er navn som går igjen i familien. Noen som kan fortelle meg hvem som var knyttet til Berg gård? Må tilføye at jeg har flere i slekta knyttet til Nebb og Dyrendal. Er noen av dem innflyttere fra Gudbrandsdalen? Kan ikke finne igjenårboken som nevnte slekta på Berg. Noen som har Gillebo Sandvik blandt sine aner ? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen . Takker skal dere ha. Begynner å få bra oversikt over slekt fra Valsøyfjorden nå på min mors side men har ikke koblet skotter til den ,men slett i utenkelig.Det er som sagt flere fosninger som mener de er av skotteætt. Håper de kan hjelpe meg her. Det er vel opprinnelsen til Åge Valtersen Årnset som har vært diskutert.Valter og Vicent er navn som går igjen i familien. Noen som kan fortelle meg hvem som var knyttet til Berg gård? Må tilføye at jeg har flere i slekta knyttet til Nebb og Dyrendal. Er noen av dem innflyttere fra Gudbrandsdalen? Kan ikke finne igjenårboken som nevnte slekta på Berg. Noen som har Gillebo Sandvik blandt sine aner ? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.