Gå til innhold
Arkivverket

[#81311] Jacob Olsen Ålesund m/datter Johanne Elisabeth f. 1811. Hvem var han?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Johanne Elisabeth ble født/døpt 06.11.1811 i Ålesund. Farens navn var Jacob Olsen. Til tross for årstallet , er ikke morens navn nevnt. Se nede i høyre kolonne venstre side i kirkeboka. [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16007&idx_id=16007&uid=ny&idx_side=-83>Lenke Permanent bildelenke: LenkeHer er dåpen fra databasene over døpte i Borgund 1800-1816.LenkeSamme mann får trolig også en sønn Jacob Olaus i 1816. Lenke Johanne Elisabeth fikk 3 barn utenom ekteskap med tre forskjellige menn, og døde i Ålesund 17.01.1877. Se eget tema om henne.Lenke Men hvem var denne Jacob Olsen og hvem var han gift med?I 1801 tellingen for Borgund finner jeg 5 Jacob Olsen og 1 Hans Jacob Olsen. To kan utelukkes pga alder 1 år, 73 år. Da sitter jeg igjen med 4 kandidater på 11,13,43 og 44 år. Alle kan være aktuelle kandidater både i 1811 og 1816, men de to yngste er kanskje de mest aktuelle.Lenke I perioden 1800-1816 finner jeg 1 Jacob Olsen gift den 10.07.1810. Han står oppført med gårdsnavnet Tysse, nå Koldvik, som også er brudens gårdsnavn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hjertelig takk. Da må det være mulig å finne et ekteskap mellom Jacob Johnsen og Pernille Knudsdtr.Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, jeg registrerte at det var en smule sprikende opplysninger om far og mor. Men jeg fant på FamilySearch IGI en vielse i Haram 27.01.1807 mellom Jacob Olsen og Pernille Pederdtr. Jeg skal se nærmere på dem. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg løfter denne opp igjen. Paret jeg fant gift i Haram 21.07.1807 er det eneste jeg fant i området med passende navn. Brudgommen var Jacob Olsen Haram, trolig identisk med ham jeg finner i 1801 på gården i 1801, ugift og 34 år gammel.Mor hans var gift for andre gang, Lisbeth Larsdtr.53 år gammel.[url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=9&filnamn=f18011534&gardpostnr=34&personpostnr=1506&merk=1506#ovre>LenkeVed vielsen i 1807 står det ikke noe gårdsnavn på Pernille, men end Peder Pedersen Godø var en av forloverne, kanskje far eller en bror av Pernille.Her er vielsen, se post nr.2 fra toppen på venstre side i kirkeboka. Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.