Gå til innhold
Arkivverket

[#81317] Hvor tok Bergit Aslesdatter fra Flå veien og har hun etterslekt i dag?


Gjest Anne-Berit Tuft
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Berit Tuft

I boka 'Kjødets lyst' av Stoa fant jeg et familiemedlem som ble dømt og sonet sine 20 år på Tugthuset. 16.juli 1847 fikk hun en sønn, Asle Martin Pedersen døpt 18.juli i Bærum, mens hun satt i forvaring på Semb i Bærum. Sønnen vokste tydeligvis opp i Flå hvor Bergit kom fra. I tellingen 1865 finner jeg Bergit på Tugthuset, men så er spørsmålet om dette er den Bergit som også reiser til Quebec i april 1869? I mai 1871 reiser sønnen til Chicago sammen med kone og barn, reisen er betalt i Amerika. Han dør i Duluth, St.Louis i mai 1941. Jeg er også interessert i å finne hans etterkommere, men det er Bergits historie som fenget min interesse da jeg leste om henne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Takk skal du ha. Jeg har funnet lenka om Asle Martin og alle hans barn, men jeg har ikke klart å finne noen som lever i dag. Og heller ikke hvor Bergit (også skrevet som Birgit) ble av.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Har ikke funnet noe om mor til Asle . Vet ikke om du har funnet ektefellene til barna til Asle og Ingeborg?Legger inn dette ,ifall du ikke har det fra før.Ingeborg,5 mars 1869,ble gift med John Ferdinand Ericksen: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/AF/individual_record.asp?recid=1848082&lds=0&region=-1&regionfriendly=&frompage=99>LenkeOluf,født 25 okt 1872,ble gift med Barbo Haroldson Grambo: LenkeAdolph,født 28 sept 1874,ble gift med Sesselia Gilbertsen Padrud: LenkeMartin,født 27 jan 1876,døde 29 juni 1902. LenkeBolida,9 des 1877,ble gift med Svend A. Knudsen: LenkeRegina,født 24 juni 1879, ble gift med Henry Eugene MONTGOMERY Lenke Anna,2 mai 1881,ble gift med John Smith: LenkeAndreas,2 feb 1883,døde 20 sept 1942 : LenkeChristine,4 des 1884,ble gift med Art Eames: LenkeLouise Victoria,5 aug 1889,ble gift med Charles Peterson:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Regina(datter av Asle og Ingeborg) var gift med Henry Eugen Montgomery. De fikk en sønn James Marcus,født 27 juli 1900.Han ble i sitt 2 ekteskap gift med Eleonor Benedicta Young(Youngblood): [url="http://www.familysearch.org/eng/search/AF/individual_record.asp?recid=1848059&lds=0&frompage=99>Lenke De fikk ,ifølge lenken nedenfor,5 barn,så da skulle det kanskje være mulig å finne etterkommere etter dette paret.Fant dette:Eleanor Benedicta Young was born 11 March 1910 in Stirling, Alberta. Her parents were Clinton Youngblood and Matilda Pierson. She married Freddie Daw in 1930 and they had one son. She married James Montgomery in 1937 in Chicago. They had five children. Ancestors, descendants and relatives lived mainly in Illinois, Indiana, Alberta and North Carolina.Includes Musgrave and related families.Title Youngblood family history : a tribute to the life of Eleanor Benedicta Young(blood), 1910 - 1969, histories, diaries, and photographsStmnt.Resp. edited and compiled by her daughter, Victoria Montgomery LarkinsLenke, Victoria Montgomery

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Tusen, tusen takk skal du ha. Dette skulle Bergit ha visst, denne pike fra Hallingdalen som Gjest Baardsen skrev en vise om i 1848.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Du er bare helt fantastisk. Jeg takker så mye nok en gang. Kanskje noen også klarer å finne ut av hvor moren, Bergit, tok veien?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Anne-Berit!Takk for fin tilbakemelding! Skulle vært morsomt å finne ut hvor Bergit gjorde av seg ja! Håper noen greier å finne henne.Skal prøve å lete litt mere jeg også.Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alf Skinstad

Hei. En mulig kilde kan være Flåbøkene. Jeg har dem ikke for øyeblikket, men jeg har laget meg et register og der finner jeg Birgit Aslesdatter Gulsvikeie, født 1828. Hun er nevnt på side 540 i bok 1. Det er muligens et blindspor.Alf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Hei Alf!Ifølge FS skal Beret Aslesdatter være født 2 jan 1823, Heieeie, Fla, Buskerud, NorwayDa er vel dette dåpen hennes.Nr 19,høyre side: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det ser ut til at Asle Tollefsen og Margit fikk de fleste de 7 barna sine på Kaalsrud eie. Sønnen Tollef bor på Kaalsrudmoe i 1865. Kanskje det står noe under Kaalsrud.Eneste Asle Tollefsen i 1801 Nes/Flaa Lenke Men det er jo mulig at Asle ikke ble født før ca.1800.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Prøv om det står noe om Tollefsrud eie. Begge 2 bodde der da de fikk sitt første barn (uekte), Gunild, dpt.18/11 1821.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Takk igjen gode hjelpere. Det er rett Bergit som Ann-Mary har funnet. Sønnen Asle Martin vokste opp på Kaalsrudmoe til han kom i tjeneste på Gislerud etter hva jeg har skjønt, ref. vaksinasjonsattest i nov. 1855. Tollef er min mormors far, hans andre kone var Margit Gundersdatter, min mormors mor. Bergit, søster til Tollef (14), tok tjeneste i Vestre Bærum på Ringi gård, ref. boka til Nils Johan Stoa og ble der gravid med Peder Olsen Ringeneie. Han tok livet av kona si og ble henrettet i nov 1847, Bergit fikk jo også sin dom som den som hadde forledet Peder, Asle Martins far. For en skjebne og hvor ble hun av etter at hun slapp ut fra Tugthuset i 1867 eller 1868? Og jeg takker Ann-Mary nok en gang for hjelp med å finne mer om etterslekt i USA.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Asle Martin Pedersen og Ingeborg Olsens datter Anna,født 2 mai 1881,ble gift med John Smith 19 mars 1902: [url="http://www.familysearch.org/eng/search/AF/individual_record.asp?recid=1848088&lds=0&frompage=99>LenkeSønnen Samuel ble født 2 Feb 1903,Savannah, Carroll, Illinois Han døde 19 Sep 1963,Three Rivers, St. Joseph, Michigan Gravlagt :Three Rivers, St. Joseph, MichiganLenkeSamuel var gift 2 ganger. 1 kone: Irene Lucie Kropp. Et av barna deres hetAudrey Anne Smith født 12 aug 1927 i Clinton, Clinton, Iowa ,død 31 des 1991 i Brandon, , Mississippi ,begravet 5 jan 1992 i Boynton Beach, Palm Beach, Florida . : LenkeLenke Samuels kone nr 2 het Gertrude Minnie SCHOENBECK,født omkring 1929.Hun døde 16 Oct 1988,Three Rivers, St. Joseph, Michigan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

10 Gertrude Minnie Schoenbeck aka: Trudy Schoenbeck Smith b: 31 Oct 1909 in Arlington Heights, Cook Co., IL d: 16 Oct 1988 in Three Rivers, St. Joseph Co., MI @ Three Rivers Area Hospital Burial: 19 Oct 1988 Riverside Cemetery, Three Rivers, St. Joseph Co., MI Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Samuel Martin Smithb: 02 Feb 1903 in Savannah, Carroll Co., ILm: 28 Sep 1935 in Redeemer Lutheran Church, Elmhurst, DuPage Co., ILd: 19 Sep 1963 in Three Rivers, St. Joseph Co., MI @ Three Rivers Area HospitalBurial: 23 Sep 1963 Riverside Cemetery, Three Rivers, St. Joseph Co., MI Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Anne-BeritJeg vet ikke ikke om du har sjekket fangeprotokollene til Chr. Tukthus, hvis ikke regner jeg med at denne er identisk: Chr.Tukthus fangeprotokoll Rekke II, bind 7,side 344.(1847) Bergitte Aslesdatter, domsnr. 16678, i fangeprotokollen står som regel notater om domsdato og sted,domsnr, hvilken forbrytelse, straffetid, inn og ut dato, (evt. dødsdato.)Hvis domsakten hennes er bevart kan det være fra 1 til flere hundre sider og kan ha mere info en det som står i tingboka,Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Hei Tom, Takk skal du ha, dette er nok damen. Spørsmålet mitt nå er hvor jeg kan finne domsakten, Statsarkivet kanskje? Og hvor finner jeg fangeprotokollen? Den vil jo si noe om når hun slapp ut, antar i 1867 i og med at dommen ble 20 år. Dette er en 'spennende' sak, et levd liv og antagelig i stor sorg i og med at hennes eneste barn ble bortplassert -- antagelig ikke lenge etter fødselen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Berit Tuft

Takk nok en gang til alle. Jeg fikk i dag opplysninger om at Bergit reiste til Amerika sammen med sønnen, hans kone og deres barn i 1871. Hun døde, antagelig mett av dage, rundt 1920. Så selv om hun ikke fikk oppleve sønnens barneår, tok livet likevel en vennligere vending etter at hun slapp ut. Da kunne hun ta fatt på livet igjen sammen med sønn, svigerdatter, barnebarn og til slutt oldebarn. Så jeg fikk svar på mine spørsmål om Bergit og etterslekten, og ikke minst er jeg blitt fortalt om sønnen som ble sendt til Flå rett etter fødslen og vokste opp hos Bergits familie og med en mor i tugthus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.