Gå til innhold
Arkivverket

[#81318] Rettssak 1910, tyding av signaturer


Gjest Dag T. Hoelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Dag T. Hoelseth

Jeg trenger litt hjelp til å tyde et par signaturer. Det dreier seg om en rettssak i 1910 der jeg ikke klarer å tyde navnene til et par av dommerne - den ene heter vel Herman til fornavn (?), men hva er etternavnet? Lie?Hva med den andre? Etternavn Gade, Bade? Ser ut som initialene er Ø.A., men er absoutt ikke sikker. Kan begge identifiseres nærmere?Takker på forhånd for all mulig hjelp!DTH

bilete10153.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Takk for respons! Jeg har i utgangspunktet tolket den første signaturen til at det står en A 'under' den første forbokstaven i etternavnet, men kan jo så absolutt ta feil. Hvis vi følger din tolkning, har vi jo en god kandidat her:LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Dette kunne være en god kandidat for Herman Lie, hadde det ikke vært for at jeg fant ham i emigrantprotokollen for 1908! Men han kan ha returnert igjen?LenkeDTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hvem er hvem 1912:Ludvig Christian Amandus Bade, byretsass. Kr.a., f.21-9-1865 i Kr.a. av konsul Otto Martin Bade og Amalie Fredrikke Schilling, student 1883, c.j.1887, sorenskriverfuldm., sekr. ved styret for Statsb. 1892-1899, kst. byretsass. 1899, utn. 1909, næstform. i Kr.a. skolestyre siden 1906. Gift 1901 med Othilia Mørch, f.1876, datter av stiftsamtm. Oscar Mørch, Hamar.Johan Herman Lie, byretsass. Kr.a., f.24-5-1869 i Drammen av konrektor Fredrik Gill Lie og Amalie Konstance Nielsen, student 1887, c.j.1892, o.r.sakf. 1894, adv. 1902, ekstraord. assess. Kr.a. byret 1901, kst.assess. siden 1909, censor og eksaminator jur.embedseks. siden 1909. Git 1894 med Anna Refsnes, datter av skolebest. O.Refsnes, Kr.sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag T. Hoelseth

Til 7: Tusen takk for info! Eneste spørsmålstegn jeg stiller er at det ikke står noe om ev. stilling i lagmannsretten (saken jeg har hentet signaturene fra var i daværende Eidsivating).DTH

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.