Gå til innhold
Arkivverket

[#81320] Birte Oline Paulsd. f. 1791 i Skodje,Borgund, M&R, hvor ble hun av?


Gjest Berit Carlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Mange av de opplysningene som kommer nedenfor, har du vel fra før, men jeg legger dem inn som del av letearbeidet etter Birte:Faren til Inger Jacobine het Carolus Simonsen. Det nærmeste jeg har kommet hittil er en Karolus Simonsen som ble konfirmert i 1822, født 5.2.1807 - Møre og Romsdal fylke, Skodje, Vatne i Borgund, Ministerialbok nr. 524A03 (1816-1838), side 245. Permanent sidelenke:  [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=16009&idx_id=16009&uid=ny&idx_side=-143>Lenke Permanent bildelenke: LenkeDenne Karolus var sønn av Simon Jensen Honningdalsnæs og Anne Larsdatter. Og så vidt jeg kan se, er det den samme Simon Jensen som er en av fadderne ved dåpen til Inger Jacobine. I så fall var Karolus en del år yngre enn Birthe Paulsdatter.Ved konfirmasjonen i 1840 er datteren til Birte innført som Ingeborg Jacobine - Møre og Romsdal fylke, Skodje, Vatne i Borgund, Klokkerbok nr. 524C02 (1831-1840), Konfirmerte 1840, side 197. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeCarolus Stiner Simonsen Honningdalsnes ble gift 23.1.1832 i Ørskog - Møre og Romsdal fylke, Ørskog, Ministerialbok nr. 522A05 (1816-1832), Ekteviede 1832, side 416-417. Permanent sidelenke:  Lenke Permanent bildelenke: LenkeDette er vel Karolus og kona i 1865 - LenkeDet ser ut som Inger Jacobine ble gift i Ålesund i 1855 - LenkeOle og Inger Jacobine hadde en datter til dåpen i 1854 - LenkeCaroline Severine, 1857 - LenkeAnton Olai, 1859 - LenkeOle Joachim, 1861 - LenkeCarl Andreas 1864 LenkeHer tror jeg at jeg har funnet familien i Ålesund i 1865 – tømmermann Ole Engeland - LenkeCarl Andreas, 1866 LenkeAlfred Bernhard -

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Carlsen

Tusen takk for et grundig og godt gjennomarbeidet svar! De fleste av disse opplysningene er kjent, og Inger Jacobines etterslekt har jeg kontroll på. Men Birte Olines videre liv har jeg ikke opplysninger om. Håper noen kanskje har henne i sin slekt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Ellingsen

Birte sin far het Pål (Paul) Olsen Kvistad (1760-1828) og var fra Ivagarden på Kvistad i Bondalen. Han var sønn til Borghild Pålsdatter f. Nordang og Ola Ivarsen Kvistad.Det står mer om denne familien på s. 470 i bd. 4 av Hjørundfjordsoga' som heilt sikkert finnes på folkebiblioteket i Ålesund, så her skal bare nevnes at Pål giftet seg i 1791 med Marte Jørgensdatter Vemøy (1773-1798) og deretter med Margrete Jetmundsdatter Brusdal (1778?-1841), og at han hadde barn i begge disse ekteskapene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.