Gå til innhold
Arkivverket

[#81322] Nordre Huseby i Lier, ca 1655-1675


Gjest Sten Høyendahl
 Del

Recommended Posts

Gjest Sten Høyendahl

I Lier bygdebok står det under Nordre Huseby at ektefellene Ole Persen og Kari Gudbrandsdatter bodde her fra rundt 1655, at det var skifte etter Ole i januar 1673, og at Kari døde i 1675.Men hvor har bygdeboka sine opplysninger fra? Skifteprotokoller for dette området finnes først fra 1701. Jeg vil anta at skiftebrevet er oppbevart, eller mest sannsynlig at det står henvisning til skiftet i en tingbok (i så fall kan den innførselen være gjort mange år senere).Er det noen som kjenner kilden for bygdebokas opplysning?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Knut A. Andersen

Opplysningene fremkommer i første bind av Liers historie, som ble utgitt i 1953. Forfatteren er gått bort for lenge siden, og Lier Historielag (som ble stiftet i 1970) har aldri hatt hånd om underlagsmaterialet for historiebøkene. Om det fortsatt finnes og om det i så fall er tilgjengelig for gjennomsyn, er ukjent for oss.Det har dessverre heller ikke vært mulig å finne ut noe mer om menneskene det søkes informasjon om eller om forfatterens kilder til den nevnte informasjonen i Liers historie.for Lier Historielag Knut A. Andersen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(1)Jeg kan ikke gi noe eksakt beskrivelse for hvor dette er og finne, men mener å ha sett dette nevnt i tingbøkene.(3)Innsamlet materiale til bygdebøkene for Lier, mener jeg jeg så hos Drammen Museum for kansje 20 år siden.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sten Høyendahl

Takk til dere begge for respons.Jeg anså tingbøkene som den mest sannsynlige kilden. I første omgang får jeg bla meg gjennom disse fra 1673 og noen år framover. Kommer det ikke noe ut av dette, kan det jo være aktuelt med en henvendelse til Drammen Museum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Jørgen Løwe

For ca 8 år siden, mens jeg var leder av Buskerud Slektshistorielag, mener jeg bestemt at et medlem av Lier Historielag sa at materialet til bygdebøkene var lagret i kjelleren på Lier Rådhus og at noen medlemmer av Lier Historielag hadde tilgang til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.