Gå til innhold
Arkivverket

[#81324] 'Ellinors Tilskjæreratelier' - Kristiansand/Lund ca 1950. Opplysninger?


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Rundt 1950 gikk min mor i 'skredder'-lære på en privatskole i Kristiansand (eller muligens på Lund i tidligere Oddernes). Navnet var 'Ellinors Tilskjæreratelier' (eller noe liknende). Er det noen her i forumet som kjenner til denne skolen - og som har noen flere opplysninger?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har nå forhørt meg på nytt med mor. Skolen lå midt i byen (dvs. i Kvadraturen), sier hun - men hun husker ikke noen nærmere adresse. Selv bodde hun da på hybel i bydelen Lund/Valhalla.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg finner en Elinor Klausen i ft. 1900 for Kristiansand. Hun er da 3 år gammel og født i Høvåg. Det interessante her, er at moren, Marie Klausen, driver med 'Skreddersøm' for egen regning i hjemmet (dvs. i Tollbodgata 53).Dersom dattera har gått i moras fotspor, kan jo denne Elinor være en mulig kandidat til å være den Ellinor som rundt 1950 drev privatskole i søm...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.