Gå til innhold
Arkivverket

[#81329] Oliver Jonason Hauan & Juliane Marie Gulbrandsdt. Næss


Gjest Yvonne T. Eide
 Del

Recommended Posts

Gjest Yvonne T. Eide

Dette er et par som fikk et barn sammen, men som ikke var gift med hverandre. De har, så langt jeg har funnet dem, levd 'hektiske' liv, så informasjon har jeg forsåvidt endel av. Mangler derimot slutten..Personene er tidligere nevnt i temanr 44819, men jeg starter ny tråd for ordens skyld.Felles barn: Marie Magdalene Hauan gift Kristoffersen. Hun var født 26.07.1860 i Trondheim, døpt 14.03.1863 i Vår Frue Kirke i Trondheim, gift i Nykirken Bergen 04.11.1883 med August Kristoffersen. Død 11.05.1939 i Bergen. Maries dåp: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=7&filnamn=dp16011860vfr&gardpostnr=737&personpostnr=6004&merk=6004#ovre>LenkeTar for meg moren først.JULIANE MARIE GULBRANDSDT. NÆSS Født 03.02.1835 Trondheim, døpt 10.05.1835 Lade, konfirmert 1852 i Vår Frues Kirke.Da eldestedatteren blir født er hun bosatt i Svend Øyens gård i Tordenskjoldsgate i Trondheim. Ved yngstedatterens dåp er Juliane Marie bosatt i Ihlensgt. Her er hun også registrert i FT 1865 for Trondheim LenkeBARN::A. Oline Aspaas 1853- (far: ungkar og handelsbetjent Peter Andreas Aspaas)B. Anna Margrete Kjentling r.1858- Konf.: LenkeC. Marie Magdalene Hauan 1860-1939 Bergen. Far: Oliver Jonassen HauanVed senere søk: LenkeSå dukker denne opp & jeg lurer på om det kan være min Juliane ut ifra farsnavn & at konen som oppgir info ved dåp, heter Næss til etternavn. Bare litt i tvil siden det står at det er hennes 2 leierm.: LenkeVidere finner jeg egentlig ikke noe om Juliane Marie. Tviler på at dette kan være henne: Lenke siden årstallet funker dårlig med min Juliane. Det må også legges til her at det fantes en annen Julianne Næss i Trondheim. Hun skal ha vært 25 år i 1865. Har til og med funnet henne som Julianne Marie Næss, så her går det slag i slag...Finner henne ikke blant vielser eller døde.I FT 1875 for Trondheim, arbeider datteren Oline Aspaas som sypike. Hun er ugift og losjerende (i Nordre Sverresborg gt.) hos enken Oline Næss f. 1800 i Levanger. Kan dette være en slektning? Julianes tante eller lignende?********************************************************OLIVER JONASON HAUAN/ HAUGAN Født 22.2.1834 Munkhaug, konfirmert 08.10.1848 Stjørdal. Død ???Gift Vågan i Nordland 18.12.1863 med BIRGITTE JOHANNESDT. RØRSTAD (1844-? ).Han fikk barn 1860 med 1) JULIANE MARIE GULBRANDSDT. NÆSSHan fikk barn 1861 med 2) HENRIKKE HANSDT. VÆRNESPLASS (1828-? )BARN med HENRIKKE: 1. Bergitte Cesilie Oliversdt. Hauan 1861- var muligens det fosterbarnet som er nevnt på Værnesplass Bakken FT 1865.Ifølge kirkeboken ved datteren Marie Magdalenes dåp, er Oliver på dette tidspunktet ungkar, gårdbruker og snekker. I tillegg nevnes det at “faderen har en pige i Lofoten”.Ifølge bygdeboken, nevnt under Munkhaug: Birgitte Johannesdt. rømte fra mannen og reiste rundt med en kramkar fra Sunnmøre som het Fivelstad.BARN i ekts.:1. Johan Bernhard Oliverson 1865-2. Oluf Oliverson 1870-3. Ingvald Hagbart Oliverson 1876-4. Anna Oliversdt. 1882- riktig?: Lenke5. Martin August Oliverson 1882-FT 1865 for Vaagens i Nordland omtaler Oliver som en losjerende gift skredder i Svolvær. Han er da 30 år gammel.Finner deretter ikke mer om Oliver før denne dukker opp: LenkeLurer dermed på om 'bråket med konen' gjør at han skriver seg som ugift & at det faktisk kan være tilfelle at dette er grunnen til at jeg ikke finner mer om Oliver 'her hjemme'. Alder ikke eksakt, men..Kan dette være Johan B. Oliverson (barn 1 i ekts.)? På en måte grunnen til ev. Amerika-reise..?: LenkeFinner dessuten denne ang. farskap: Lenke Foeøvrig den samme som her konfirmeres:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

ser i ettertid at jeg har vært litt for rask ang. Johan B. Oliverson. Ser at han i tell. er oppført med familien sin.. Altså feil mann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Bare for å ta det med: Jeg tviler på at noen av foreldrene flyttet til Bergen eller hadde særlig kontakt med Marie.Dette på grunnlag av at Marie Magdalene aldri fortalte noen om opphavet sitt eller oppveksten i Trondheim; ifølge min mormor.Finnes det noen som vet mer om foreldrene? Hvor ble det av moren etter 1865- tellingen? Hva hendte med Oliver?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Johannessen

Kan være din Juliane som dør 1874 i Trondheim, alder stemmer også Kildeinformasjon: Sør-Trøndelag fylke, Vår Frue kirke i Trondheim, Ministerialbok nr. 602A16 (1873-1879), Døde og begravede 1874, side 281. Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=3031&idx_id=3031&idx_listetype=bg&idx_kjonn=&uid=ny&idx_side=-8>Lenke Permanent bildelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Yvonne T. Eide

Tusen takk, Lars! Ikke rart at hun er borte fra FT1875 da, for ikke å snakke om 1900.. Skal sjekke mer opp i opplysningene imorgen når jeg er mer oppegående/ våken :o)Må se om jeg finner konen til Oliver igjen og se hva hennes sivilstatus er oppført som. Håper på at det gir en pekepinn i hvilken retning av landet jeg skal finne mer om Oliver.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.