Gå til innhold
Arkivverket

[#81332] Albert Larsen, Gildeskål emigrerte m fam til USA i 1881. Hvor ble de av?


Gjest Britt Rahman
 Del

Recommended Posts

Gjest Britt Rahman

Albert Christian Larsen, f. 22/9-1848 i Gildeskål av foreldre Lars Johan Andreassen og Andrea Andersdatter, emigrerte med sin familie til Willmar, Minnesota, USA 1. juni 1881 fra Trondheim via Hull, England og enten Quebec eller Halifax i Canada.Familien besto da foruten Albert selv av konen Anna Larsen, f. Anna Magdalena Brun, f. 23/10-1846 i Gildeskål, samt barna Adolf Larsen, 9 år, Amalie Larsen, 3 år og Laura Larsen 0,5 år, alle født i Gildeskål.Er det noen med tilgang til databaser i USA som kan gi opplysninger om hvor det ble av denne familien i USA?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kurt Østbye

Foreløpig er dette det nærmeste treff, men fødselsdataene stemmer ikke helt:1900 United States Federal CensusName: Albert C LarsonHome in 1900: Summit, Roberts, South DakotaAge: 53Birth Date: Oct 1846Birthplace: Norway Race: White Gender: MaleImmigration Year: 1880Relationship to Head of House: Head Father's Birthplace: Norway Mother's Birthplace: NorwaySpouse's name: Anna LarsonMarriage Year: 1871Marital Status: MarriedYears Married: 29 Occupation: Farm laborerHousehold Members: Name AgeAlbert C Larson 53 Anna Larson 54 Eller finner jeg en Albert Christian Larson som dør i Minnesota i 1950, men da ville han i tilfelle vært 102 år !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heibarn til dette paret (gift 27/7-1870) funnet i Gildeskål1. Adolf Olai Albertsen f. 20/3-18722. Ingvald Bruun Albertsen f. 9/7-18743. Amalie Albertine Albertsen f. 26/8-18784. Laura Hansine Albertsen f. 4/2-1881Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Tusen takk Kurt for opplysningene fra Census 1900. Det er mye som tyder på at dette er det rette paret, selv om hverken dataene for fødsel eller ekteskap stemmer helt. Men det er jo ikke så uvanlig 'over there' heller!Ang. fødselsdata for barna, - stor takk til Steinar for å ha supplert med disse. Og også til deg Ann-Mary for tilleggsopplysninger om barna til Albert og Anna.Selv hadde jeg alle disse dataene i egen database, som fungerte OK til for vel et år siden, men dernest begynte å fuske med tilhørigheten mellom familiemedlemmer og mye falt helt bort. Hvor mye finner jeg først fortsatt ut etterat jeg overførte dataene til et nytt dataprogram. Denne familien er blant de som så å si har falt helt ut; - alt jeg nå satt igjen med var endel data om Albert, men ingenting om familien foruten det som framkom under Merknader. Så takk igjen til både Steinar og Ann-Mary for å 'ha penset' meg tilbake til et godt spor for påny å sjekke kirkebøkene. (Husker forøvrig at også Inga Benedikte døde før familien forlot Norge, men selvsagt ikke når.)Kurt, har du tilgang til flere Census enn 1900 for evt. å sjekke mer om denne familien nå som barnas fødselsdata er oppgitt?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.