Gå til innhold
Arkivverket

[#81342] Hans Jacob Eriksen og Annette Andersdatter, Hønefoss


Gjest Sylvian Dahlberg Bye
 Del

Recommended Posts

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Har funnet ut at Hans og Annette har 3 barn. Født i 1878, 80 og 82. Finner dem i Norderhov og Hønefoss og jeg har funnet Annettes foreldre, men finner ikke Hans noe sted. Han blir oppgitt med forskjellige aldre da barna blir født. Et sted brukes 1846 som fødselsår. Fam. flytter til Akershus ca 1885. Kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om Hans Jacob Eriksen foreldre?Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Jeg takker så langt for hjelpen og skjønner at jeg har tatt feil av Annettes foreldre. Trodde hun kom fra Norderhov, Buskerud Hvor kommer hun egentlig fra ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Ifølge vielsen i innlegg 2 skulle Annette være født i 1851.Kanskje dette er 'din' Annette?Døpt 6 juli 1851 i Asker. Foreldre:Anders Larsen og Birgitte Tollefsdatter. [url="http://www.familysearch.org/eng/search/igi/individual_record.asp?recid=100034692906&lds=1&region=12&regionfriendly=Norway&juris1=&juris2=&juris3=&juris4=&regionfriendly=&juris1friendly=&juris2friendly=&juris3friendly=&juris4friendly=>LenkeKirkeboken:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Dåpen til det første barnet, Emil Bernhard, [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=11&filnamn=0220daap&gardpostnr=15535&personpostnr=15535#nedre>LenkeDa er de og fadderne fra Granfos, hvor det er arbeiderboliger.Samme i kirkeboken: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 8 (1865-1878), Fødte og døpte 1874, side 133. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er en annen mulig kandidat (Annette) født i Asker: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 7 (1825-1864), Fødte og døpte 1851, side 315. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 175) Denne familien og faddere er tilknyttet Bærums jernverk.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her er dåpen til den Annette Ann-Mary fant. (Søkbar liste over døpte i Asker): [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/WebCens.exe?slag=visbase&sidenr=56&filnamn=0220daap&gardpostnr=9496&merk=9496#ovre>LenkeForeldrene var ikke gift og det var en fra Økri som meldte barnet til dåp. Her gifter en Bergit Tollefsdatter fra Økrieie seg med en Hans Olsen. Det står at hun er født på Gol og at faren er Tollef Nilsen: Akershus fylke, Asker, Ministerialbok nr. I 10 (1825-1878), Ekteviede 1851, side 77. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Ved vielsen står det at Hans Jacob er født i Nes, Romerike.Her er en Hans Jacob født i Nes 16. juni 1846 med foreldre Pige Marie Jacobs. og svensk? soldat Erik Jacobs. Strøm.Skriften er helt forferdelig! Se nr. 65:Kildeinformasjon: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 7 (1846-1858), Fødte og døpte menn 1846, side 4.Permanent sidelenke: LenkeHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Takk for hjelpen med å finne Annette og Hans Jacob.Jeg tror nok at det er riktige personer som dere har funnet, men så stopper det opp igjen for meg. Det er vanskelig å lete etter forfedrene når begge disse personene er født utenfor ekteskap. Jeg finner heller ikke konf. til Annette. Hva står det som fødested på Annette da hun gifter seg med Hans? Står det Erik Jacobsen Askim som Hans Jacobs far? En ting til jeg ikke greier å tyde er bosted til Annettes foreldre da hun blir født. Det er så mange flinke slektsforskere blant dere og jeg håper dere kan hjelpe meg videre. Sylvain

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Sylvian. :-)Fint at du kommer med tilbakemelding. Det er lettere å hjelpe da. Jeg skal svare på spørsmålene dine og begynner med Annette. Det står at hun er født på Brendengen. (Det står 'samme sted' på moren) Når Annette gifter seg, står det Brækkeeie. (Om du tar gårdsøk i 1865-tellingen og velger [Gård] - [begynner på/vis] kommer det opp fem Brekkegårder og en som heter Brænengen i Bryn sogn i Asker)Jeg kan titte etter konfirmasjonen hennes jeg også.Det som står på den uleselige kirkeboksiden fra Nes er tolket og renskrevet av Raumnes historielag, så du kan sammenlikne det de har skrevet med kirkeboksiden. Jeg legger inn kopi av det de har skrevet:'5. ' Hans Jacob f. 16/6-46 (Dåpen skjer 5. juli 1846)Pige Marie Jacobsdtr Farsetenqen Erich Jacobsen Strøm, f. Eggumeie. Vervet soldatFaddere: Maren Amundsen Huuser , Susane Johanesdtr Fenstad, Lars Evensen Fenstad, Paul Olsen Fosserudeie, Paul Sørensen Farseteie.'Bygdebøkene for Nes på Romerike har mange bind. (Jeg har dem og kan slå opp for deg.) Om du vil låne dem på biblioteket, er det bind 3 som tar for seg Eggum og bind 1 som omhandler Farset og Strøm. Når det står -eie etter gårdsnavnet, betyr det at de har bodd på en husmannsplass under gården.Ytterst til h. ved vielsen står det at Hans Jacob har vært i Asker i 1 1/2 år og at han er født 16.6.1846 og konfirmert 5.10.1868. Attest utstedt 2.10.1867. For å finne begivenheter i kirkebøkene i Nes, er det lurt å søke i listene som du finner på Raumnes historielags sider. (Pdf-filer som lastes ned - du kan skrive søkeord øverst.)Jeg har funnet at Erik Jacobsen, (Hans Jacobs far) er f. i 1822. (s. 157 i bb. Husmenn under Eggum på plassen Nybakk.) Foreldrene hans var Jacob Olsen (1770-1850) og Berte Eriksdatter (død 1834). Barna deres var foruten Erik, Kari (f. 1805), Ole (1809-1891) som kom til Øvre Nybakk, Johannes (1812-1891), Marhea (f. 1818). Erik var yngst og ble senere gift med Marianne Kristiansdatter Breeneie i Nes.Jeg skal se etter Marie Jacobsdatter også. Vennlig hilsen Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Hei Anne-Lise! Dette var jo kjempebra. Jeg hjelper en venninne med å fylle noen hull i hennes slektstavle så nå blir hun også fornøyd. Takk så langt! Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her fant jeg Birgit Tollefsdatters (20 år?) utflytting fra Gol til Bærum 5. februar 1847: Buskerud fylke, Gol i Gol, Klokkerbok nr. I 1 (1841-1860), Utflyttede 1846-1851, side 183-184. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 17) Det står at hun kommer fra Sage?braaten.Jeg så etter om Annette eventuelt var blitt sendt til morens foreldre i Gol og at hun var blitt konfirmert der, man fant henne ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Takk og takk! Jeg fant Annette Andersdatter i 1865 på Grine gård, Ø. Bærum. Kan dette være vår Annette tro? Jeg har søkt etter hennes konf. der uten å finne den. Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Nei, det er hun 'gale' jeg fant... :-) Jeg så den jeg og.Her er Birgits fødsel 26. april 1825 i Gol: Buskerud fylke, Gol, Ministerialbok nr. I 1 (1821-1837), Fødte og døpte 1825, side 26. Permanent sidelenke: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.