Gå til innhold
Arkivverket

[#81342] Hans Jacob Eriksen og Annette Andersdatter, Hønefoss


Gjest Sylvian Dahlberg Bye
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Lise Hansen

Da fant du jo Birgit! Bra. :-)Ann-Mary: Når en går gjennom listen over konfirmerte i Asker, mener jeg at jeg har sett Annette Andreasdatter i tillegg til de to Annette Andersdøtrene.. Jeg vet ikke riktig, men jeg tror Anne kan ha funnet riktig Anders Larsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Jeg har funnet Annettes bror, Nils med fam. i folketellingen for 1875 i Asker på Tangebraaten (Torvet) Har funnet giftemålet hans den 06.11.1874 i Asker 1825-1878 side 144. Folketellingen 1875 viser også en Martin Nilsen på samme sted. Kan det være faren tro? Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Til (25)Den Annette som bor i Mme. Ingebretsens hus konfirmeres som nr. 74 i 1865. Far Andreas Jonassen. Hun bor ikke med resten av familien sin på Bærums verk i 1865-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg gir opp konfirmasjonsjakten inntil videre, tror jeg. Må jo spise av og til... :-)Jeg kan skrive inn litt mer fra Erik Jacobsens aner i Nes:Erik Jacobsens farfar het Ole Jacobsen (d. 1812) som kom til Nybakk under Eggum i begynnelsen av 1770-årene. Hans kone het Marte Olsdatter. Barn: Kari (f. 1767, gift med Hans Hansen) og Jacob, (f. 1770) som blir Eriks far. Ole Jacobsen hadde bodd i Vingersdalen før han kom til Nybakk. (Fortsatt s. 157 i bb.)Jeg skal se videre etter Marie Jacobsdatter Farsetengens opphav.Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Takk skal du ha!Nå tar jeg nok kvelden jeg også. Blir helt 'tommelomsk' av all stirringen, men du verden så moro det er å finne de personene man søker.Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Jeg får vel legge inn det jeg fant..Den Jacob som er nevnt på Farset er Jacob Andersen f. 1779. Han finnes i 1801-tellingen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=6&filnamn=f18010236&gardpostnr=124&personpostnr=2630#nedre>Lenke(Det står mer om denne familien i bygdeboka, men det kan vi komme tilbake til senere. Så langt jeg har funnet, står det om Jacobs slekt på Farset s. 272-274 i bygdeboka bd. 1)Jacob Andersen og Olea Hansdatter er på Store? (søndre?) Fenstad når de døper de to barna jeg har funnet.Her er dåpen til (Anne) Marie Jacobsdatter født 5. april 1821 i Nes: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Fødte og døpte 1821, side 102-103. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 47)Faddere: Marthe Dahlen, Ane Poulsdatter Wansum, Ole A. Kiølstadeie, Amund Olsen Kiølstadeie.Her er broren hennes, Ole Andreas Jacobsen født 29. november 1824 i Nes: Akershus fylke, Nes, Klokkerbok nr. I 1 (1815-1835), Fødte og døpte 1824-1825, side 174-175. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

På Store Fenstad finnes en Olea Hansdatter i 1801-tellingen: [url="http://digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=1&filnamn=f18010236&gardpostnr=20&personpostnr=448#nedre>Lenke Det kan være henne som blir gift med Jacob Andersen.Her er hennes dåp fra de transkriberte listene:Else Andersdatter Fenstadeies u.æ.b. OLEA døpes (nr. 6) 29. mars 1795 i Nes.Faddere: Ragnhild Iversdtr. Vormsund, Olea Gulbrandsdatter Aamodteie, Erich Christophersen ibid., Haagen Andersen Fenstadeie, Amund Olsen ibid. NB! NR! Barnefader graagut Hans Brynhildsen Kjølstad. Pigens l. og hans 2.l.m. (s. 14)Her er dåpen i kirkeboka. Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 4 (1781-1816), 'Uægte' fødte og døpte 1795, side 150. Permanent sidelenke:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her gifter de seg 9. desember 1820: Akershus fylke, Nes, Ministerialbok nr. I 5 (1815-1835), Ekteviede 1820, side 404-405. Permanent sidelenke: Lenke (nr. 44 høyre side)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Her og i klokkerboka står det at han er 32 år og født i Blaker. (Hun 24) Det avviker fra fødselsåret til Jacob Andersen på Farset i bygdeboka, som angir fødselsåret til 1779.Hmmm. Dette må jeg se litt nærmere på, ja.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Hei Anne-Lise! Jeg har vært opptatt med noe annet enn slektforskning en par dager, men skal ta tak i dette igjen nå. Jeg har jo fått så mye hjelp. Takk for det. Jeg skal formidle opplysningene til min venninne som helt sikkert blir glad for dette.Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Når det gjelder innlegg nr 24 så står det ikke at faren (Anders Larsen) er død da datteren Annette blir født 1851. Det finnes flere Anders Larsen som er gift i folketellingen for 1865 i Asker. Så lenge man ikke finner konf.til Annette,så blir det vanskelig å finne sikkert hvem som er faren. Jeg fant at moren hadde giftet seg for 2dre gang i 1864 med en som var født i Drøbak og jeg har søkt etter konf. der, men uten resultat. Jeg har funnet mange forfedre til Birgette Tollefsdatter i Hallingdal. Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Lise Hansen

Hei, Sylvian. :-)Det er jamen rart at den konfirmasjonen skal være så vanskelig å finne.. For du har selvsagt rett i at en ikke kan vite hvilken Anders Larsen som er faren uten flere opplysninger.Ja, moren til Annette giftet seg med Mathis Larsen som Anne Tonby fant i (23). Jeg ser det står Drøbak som fødested, men i 1865-tellingen står det Drammen. Så du det? (Synd Annette ikke var i Drøbak, da.)Så fint at du fant videre bakover på Gol. :-)Forøvrig har jeg ikke funnet ut noe mer om Jacob Andersen Farsets rette fødselsår ennå. Jeg gir beskjed om jeg finner ut av det. Mvh Anne-Lise

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Tonby

Annettes søster Berthe Marie født i 1852 [url="http://www.digitalarkivet.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=57&filnamn=0220daap&gardpostnr=9822&merk=9822#ovre>LenkeBerthe Marie konfirmeres i 1867 nr 100 LenkeDette må være Berthe Marie i ft 1865 LenkeBroren Torvald født i 1855 LenkeHan kan jeg heller ikke finne konfirmert eller død.Det må være han som er her i ft 1865

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sylvian Dahlberg Bye

Takk til Anne og Anne-Lise. Det kan hende jeg blir litt unna pc`n en stund, men sier ifra dersom jeg finner noe mer av interesse. Sylvian

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.