Gå til innhold
Arkivverket

[#81347] Noen som kjenner til denne båten (eller huset i bakgrunnen)?


Gjest Anita Henriksen
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Henriksen

Dette bildet er tatt fra Hestøy (Blomsøy) i Alstahaug, og det ser ut(for meg) som om det er et hus under flytting. Bildet er tatt rundt 1950, fra øst mot vest. Mine besteforeldre bodde en periode i huset i bakgrunnen (øya ble bare kalt 'Holmen'). Er det noen som har opplysninger om båten etc.? Hadde vært interessant å vite litt mer rundt bildet.mvh Anita

bilete10155.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Henriksen

Jeg synes ikke det ser ut som samme båt (men veldig lik ja). Kom på at dette bildet også har stått i Helgelands Blad eller Helgelands Arbeiderblad (det er der jeg har fått kopien fra, uten flere opplysninger). Jeg vil tro at det har vært en 'hendelse' ettersom bildet fikk spalteplass. Uansett så har jeg oppdaget en for meg ny nettside hvor jeg kanskje også kan legge inn bildet. :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Tandberg

Hei!Nei, gamle 'Haarek' er dette definitivt ikke! Hun hadde et meget spesiell og fyldig akterskip. Denne damperen har har en klassisk utformet akterende - mer lik DS 'Helgeland' fra 1904. I tjeneste for Helgelandske til 1954, da solgt til Einar Høvding til bruk som losjiakip og omdøpt til 'Aursnes'.Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Tandberg

Hei igjen! Fra en gammel utflyttet hemnesværing, nå bosatt på Fauske, har jeg akkurat mottatt et interssant gammelt amatørfoto. På bildets bakside er notert følgende motivbeskrivelse: D/S 'Helgeland', Sandnessjøen mai 1930. Kan det være tvil? Fartøyet må være 'Helgeland'! En stor takk til Terje for hjelpen! Mvh Bjørn T

bilete10181.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.