Gå til innhold
Arkivverket

[#81354] Bergen: Kjøpmann Jørgen Daniel Munthe (f. ca. 1780/90)?


Gjest Hermod Moursund
 Del

Recommended Posts

Gjest Hermod Moursund

Gjør først oppmerksom på at det samme innlegget ligger under Bergen - lokalt. Tar det likevel med her da jeg ikke fikk svar der, og tenker at dette forumet har større nedslagsfelt.Ved vielsen (Herman Christian Jørgensen) 5. okt. 1841 i Meløy i Nordland sto kjøpmann Jørgen Daniel Munthe som far til Herman. Finner ikke denne Munthe.Er det noen som vet om denne mannen? Hvem han er sønn til osv?Hermod Moursund

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Jørgen kan vel også være GEORG. (Det er jo egentlig 'samme' navn).Kjøpmann i Bergen Georg Daniel Barth Munthe blir far til mange barn.(Det er vel neppe noen kjøpmann i Bergen på den aktuelle tiden, som skulle ha et så likelydende navn som JØRGEN DANIEL MUNTHE)Georg Daniel Barth Munthe er født i Sokndal (Rogaland) 3.apr.1790 som sønn av Christoffer Munthe og Christiane Fredrikke Barth. (Et stykke ned på venstre side [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=15865&idx_id=15865&uid=ny&idx_side=-74>Lenke .Inngikk ekteskap i Bergen med Ingeborg Christine Holt Breder 4.des.1820 Lenke . (NB: Brudgommen er Uk)I Bergen fikk de barna: Christiane Frederiche Barth (1820). Margrethe Christine Breder (1822). Georgine Christine (1824). Georg Gotlob Stage (1826). Sophie Thoresen (1829). Wilhelm Frimann Koren Christie (1831). Christopher (1833).Døde i Bergen i 1857 LenkeSom vi ser mangler det en Herman Christian blant Georg Daniel og Ingeborg Christine sine barn som er født i Bergen. Han kan ha vært født et annet sted (Men jeg går ut fra at mye leting allerede er gjort. Eller han kan ha vært født utenfor ekteskap, og derfor vanskelig å finne.Ekteskapsinngåelsen på Meløy i 1841 Lenke , forteller oss at HERMAN Christian er født ca 1816, i god tid før ungkaren inngår sitt standsmessige ekteskap. Det var slett ingen sjeldenhet at der barn ble født utenfor ekteskap og hvor standsforskjellen mellom foreldrene ble et tilleggsproblem, valgte å føre opp ”falsk” far i kirkeboka. – Og da kan man jo selvsagt spekulere på denne Herman Christian i Nykirken i 1818 kan ha vært en slik:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk for at du svarte.En interessant analyse som godt kan være riktig. Jeg har sett gjennom født i Bergen-kirkene i 1816 og 1817 uten å finne noen som kan ligne på denne. Det eneste jeg ikke har sjekket er faktisk konfirmasjonslistene. Det skal jeg selvsagt gjøre.Ellers er jo Munthe et kjent navn og skulle være mulig å finne, men som du sier kan det jo ha vært et såkalt uekte barn. Vi kjenner historier fra slike tildragelser.Takk igjen. Iver.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elin H. Skibenes

Her er vigsla:(nr 4) [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=2602&idx_id=2602&uid=ny&idx_side=-119>LenkeVanskelig å lese, men mora står nemd som 'pige'. Det får meg til å tru han er født utom ekteskap. Synest det står pige Ragnil W....?Fann denne: LenkeMen der er barnefaren nemd som bortreyst matros Ole Larsen. Ein bløff??Her er dåpen frå kirkeboka:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Kan legge til at sønnen Herman Christian het Munthe til etternavn da sønnen Christian Jacob ble gift i 1868 i Meløy. Det er for øvrig eneste gangen Munthe er nevnt her utenfor Jørgen Daniel Munthes navn ved vielsen til Herman.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Svært så interessant, Elin, Tusen takk.Mora heter Ragnil Wenvik. Venvik var stedet i Meløy sønnen Herman bodde på ei tid, men han døde ikke der.Det var vanskelig å tyde det som står i kirkeboka. Kan noen tyde? Kan Ole Larsen være et navn som er oppdiktet?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Pedersen

Problemstillingen som tas opp her er meget intetressant. Det er godt at nye øyne ser på dette. Det som kommer frem her stemmer godt med mine funn. Merk at selv om navnet til Ragnil ble skrevet Wenvik og sønnen vokste opp i Venvik på Meløyen hadde ingen av dem noen forbindelse dit. Ragnhild tilhørte en gammel kjøpmannsfamilie i Bergen hvor slektsnavnet stort sett ble skrevet Weinvich. Jørgen/Georg Daniel var vel nettopp kommet hjem fra studieopphold i England på den tiden unnfangelsen fant sted - hvis han hadde noe med den å gjøre. Jeg mener å huske at ved dåpen til Hermann står det; Faren blir oppgitt til å være.... Jeg aner nesten litt tvil hos presten - men Munthe var jo en slekt med biskop og prester, så det var neppe noe godt parti med barn utenfor ekteskap. Ole Larsen klarer ikke jeg heller å identifisere. Jeg vil anta at kun et knippe genprøver vil kunne avkrefte forbindelsen mot Munthe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Meget interessant.Tror vi må holde en liten bukseknapp på Munthe, og at ovennevnte Georg Daniel Munthe (nevnt av Iver ovenfor) er faren. Men jeg ble litt interessert i Ragnil Weinvich. Hvem er da hennes foreldre? Det er nestenutrolig at sønnen kom til Venvik - altså omtrent samme navn. Er det noen forklaring på det?Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Hvorvidt bevis-byrden er tung nok for å kunne konkludere med at Herman Christian Jørgensens foreldre virkelig er Georg Daniel Barth Munthe og Ragnile Wenvig bør avgjøres av andre, men alle indikasjoner peker jo i den retning, slik jeg ser det.Georg Daniel Barth Munthe kommer fra en blytung embetsmannslekt, og dersom man er interessert i å finne anene hans, - så er jeg ganske sikker på at kildetilfanget er stort.Når det gjelder Ragnille Wenvigs foreldre og besteforeldre viser det seg at de digitaliserte kirkebøkene for Bergen gjorde arbeidet meget enkelt i to generasjoner. Hennes 4 besteforeldre inngikk ekteskap i Bergen, så forbindelsen til Velvik i Meløy i Nordland må ha hatt flittig pleie fra 1760-tallet og fram til ca.1820, da Herman Christian havnet på det stedet morens slektsnavn hadde sin rot.RAGNILLE WEINVIG ble født 17.mars og døpt 26 mars 1797 i Nykirken. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=42&filnamn=dp12011668&gardpostnr=50929&personpostnr=149872&merk=149872#ovre>Lenke .Hennes far var mæter Christian WEINVIG og moren var Anne Cathrine DUE. Dette paret inngikk ekteskap 22.jun 1794 i Domkirken. Lenke . I tillegg til Ragnille hadde de sønnen Jørgen, som ble døpt i Domkirken i 1793 Lenke , og datteren Dorthe Margrete (1794) Lenke . Moren (Anne Cathrine Due) hadde fra før sønnen, Jan Harbes (1791) Lenke (Men jeg kan foreløpig ikke finne henne som gift med denne barnefaren.) CHRISTIAN WEINVIG er sannsynligvis sønn av skolapper Jørgen Christiansen Weinvig og Ragnele Siursdatter. Christian ble døpt i Domkirken 4.mai 1768 Lenke . Christian Weinvigs foreldre (Jørgen Weinwich) og Rangele Siursdatter) inngikk ekteskap i Domkirkesognet 27.nov.1763. Lenke .ANNE CATHRINE DUE er sannsynligvis datter av sandfører Adam Due og Dorthe Margrete Baade. Anne Cathrine ble døpt i Domkirken 14. sept.1766 Lenke . Anne Cathrines foreldre inngikk ekteskap (Adam Due og Dorthe Margrete Baade) i Domkirkesognet 15.mai 1766

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Hjertelig tusen takk for fantastisk hjelp, Iver. Jeg synes dette var både grundig og godt dokumentert - så langt det går an å dokumentere skikkelig. Takk igjen.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I like måte! Dette var jo en morsom og god sak.Bare et lite apendix:Det er jo meget interessant at Weinwich-slekten skal stamme fra Venvik på Meløy. – Og når ”vår” Herman Christian skulle havne der, kan det selvsagt bero på rene tilfeldigheter, som ikke har med morens slektsnavn å gjøre i det hele tatt. Men jeg har problemer med å slå meg til ro med at dette beror kun på et slikt sammentreff på tross av at Weinwich-navnet forekommer i Bergen allerede på 1600-tallet.Jeg tror det lå det noen ”koder” vedr. ætte-tilhørighet og steds-tilhørighet for Bergens-familier med nordenfjeldsk opphav – på tvers av klasser. – Koder som er vanskelig å forstå i vårt moderne samfunn. Disse kodene må ha fungert både i fiske, handel, sjøfart og ”omsorg”.Jeg ser for meg at ”behandlingen” av vår Herman Christian (eventuelt også hans mor) kan ha vært foretatt av et slags ”sosial-kontor” innen Weinwich-ætten. – Eventuelt i dialog med den rike Munthe-familien. Dette er selvsagt kun spekulasjoner, men det er vel et faktum at kystlinjen nordover fra Bergen til Finnmarken, hadde en makt- og myndighet-struktur, som var meget nært knyttet opp mot kjøpmennene i Bergen og Trondheim (16-1700-tallet).En liten kuriositet:En av Petter Dass sine samtidige geistlige, var sogneprest Christian Nilsen Weinwich (f 1635 - d.på Voss 1708). Det var hos sogneprest Weinwich Ludvig Holberg var huslærer (ca.1703) på Voss før han satte kursen for Københavns universitet. Holberg-biografiene gjør et nummer av dette oppholdet.Jeg har lurt på om Herman Christian kan nedstamme fra denne presten, siden ”CHRISTAN” går igjen i annen hvert ledd: Herman Christian – Ragnille – Christian Weinwig – Jørgen Christiansen Weinwig – Christian Weinvig ca.2 ledd til.IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

Kanskje det er best å slå seg til ro med at Bergens-slekts-navnet Weinvich (skrevet på forskjellige måter) IKKE har sin rot på Meløy? Se dette temaet: 22404: „Niels Sandersen Weinwich f. 1605 i Bergen“. Lenke .IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hermod Moursund

Tusen hjertelig takk, Iver.En interessant tankerekke, men jeg er enig med deg at det her kanskje er snakk om århundrets tilfeldighetenes spill.Hermod

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.