Gå til innhold
Arkivverket

[#81356] Bergithe Dahl i Tromsø, hvem er hun?


Gjest Torbjørn Steen-Karlsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Bergithe Torine Helene Pedersdatter blir døpt i Tromsø 16. november 1823.Foreldre: Pigen Bergitte Dahl, Troms og ungkar og matros Petter Pettersen Rostok.Faddere: Carl A..... og kone Troms, Torkel Dahl, Kjersten Dahl ibd., Ingebrigt Dahl ibd., Marith Glindseth ibd., Karen M. Roih hoff (koff?)Jeg regner med at det er familie av moren som står som faddere her, men denne Dahl-familien kan jeg ikke finne og Bergitte Dahl nevnes kun denne gangen som jeg har funnet henne. Vet noen hvor hun og eventuellt faren kommer fra.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg tror at jeg har funnet henne som gift her i Tromsø.14. desember 1828 blir Johan Carl Jonge gift med Bergitte Dahl. Han er 31 år og hun er 25 år og begge er i Troms. Forlovere er Torkel Dahl og Johannes Arnesen.Lenke: LenkeMvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En enkem. Thorchel Dahl giftet seg 14/11 1832 Tromsø,nr.44 Lenke Kan han være faddereen/vitnet, og evt. kanskje far til Bergitte Dahl? Legg merke til vitnet Carl Junge (?gm.Bergitte)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Jeg finner en Ingebrigt Dahl i folketellingen 1865, tømmermann, 65 år og født i Trondheim. Han kan være den ovennevnte fadderen i 1823. Da født i 1800. Av ovennevnte ekteskap ser vi at Bergitte Dahl skal være født ca. 1803 og disse kan være søsken.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

En Ingebrigt ble født 9/10 døpt 2/11 1800 i Vår Frue Tr.heim, foreldre Torchel Erichsen (landsoldat) og An.M. Ingebrigsdt.Det rare er at jeg kan ikke finne noen av dem i 1801. Ingen av dem står oppført som døde i VF. 1800-1801.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Ytreberg nevner Torkild Dahl som tømmermester boende i en Kirkestue, det var sannsynlig i 1816 i forbindelse med Sølvskatten. Så omkring 1840 står det at Torkild Dahl i lange tider hadde vært byens eneste byggmester. I 1830 nevnes Carl Junge som skipper på sluppen 'Anna Margrethe' på Ishavstur. Mange år senere nevnes en feiermester Karl Junge i Tromsø. Hverken Dahl eller Junge neves i Tromsø i 1811.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg fant vielsen til Torchel Erichsen Grilstaddalen og Anna Martha Ingebretsdt. i Vår Frue 1798:Trol.3/9 og viet 4 eller 9/10 s.å. Foreldrene til Torchel i 1801 Lenke Det er ikke noe her som gir en pekepinn til etternavnet Dahl.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Alvin Andreassen

Det er skifte ettet Kirsten Nielsdatter af Tromsøe By i 1827, Prot. nr. 165, side 605-606. Ektemann tømmermester Torkild Dahl. Særkulldatter: Jonette Andersdatter som oppholdt seg i Frosten Pr.gj. Felles datter: Anne Bergithe Dahl 24 år gammel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Steen-Karlsen

Tusen takk begge to. Da var Bergittes foreldre i boks. Kjempefint. Mye spennende å gå videre på.Mvh. Torbjørn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.