Gå til innhold
Arkivverket

[#81359] Ole Worm


Gjest Anita Holck
 Del

Recommended Posts

Gjest Anita Holck

[url="http://da2.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=74004&sok=&nr=11&antinnlegg=233&startnr=&antall=&spraak=#anker>LenkeLars Ove Wangensteen ønsker at vi oppretter et eget tema for Ole Worm / Schjelderup. I Malerisamlingen, Horsens skole, henger en rekke portretter av Ole Worms foreldre, besteforeldre og etterkommere, og disse har jeg lastet ned og lagt inn i slektsprogrammet mitt. Nå kommer jeg ikke inn på siden, men det er kanskje mulig å ta kontakt med dem på annen måte.http:/www.horsstats-gym.dk/ malerisamlingen/portraetter/På Nationalmuseet i København henger maleriet av Ole Worm med alle sine koner, barn, svigerbarn og barnebarn:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Nøyaktig vielsesdato mellom Jens Pedersen Schielderup og Inger olsdatter Worm er den 11. august 1639. Teksten er som følger: 'Dominica IX p. Trinit 1639 Høymesse M. Jens Schellerup, Inger Olufsdtr. Worm.' i Vor Frue Kirke, København. Kilden er Kirkeboken for Vor Frue Kirke, København 1631-1656, side 15b (ny paginering).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Siri Undall

Familien Worms familiebilde Lenke er da helt fantastisk! Er det noen som vet i hvilken rekkefølge hustruene står? Kan hodepynten fortelle noe? Nr.2 fra Ole Worm minner veldig om portrettet av hustru nr. 2 Susanna Matsdatter Medelfart. De to damene lengst mot høyre må være døtrene etter første hustru Dorthea Fincke, de var begge gift i 1647. Er det noen som vet noe om hvem som er hvem?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ken V. Nordberg

Jeg synes damene og barna ser veldig generiske ut jeg. Det ser nesten ut som det bare er mannfolkene (Ole Worm selv, de to mannfolkene til høyre, samt hans mannlige professorkollegaer til venstre) som bærer preg av ektre portretter. Hustruene og barna er også malt nesten gjevngamle (alle hustruene var vel dessuten ikke i live da bildet ble malt). Om det så er portrettlikhet forbundet med noen av personene i bildet, må vel det i såfall være bare de voksne mannlige figurene?Er jeg helt på viddene her? :)Med vennlig hilsen,Ken V. Nordberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kari Horn

Til nr 8: Her har jeg forsøkt å legge ved en skisse som forklarer hvem noen av personene på det Wormske familiebildet er. Boken Mindeblade er familien Horns slektshistorie bare utgitt som manuskript. Mvh Kari Horn

bilete10161.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Jeg trodde kanskje at de fire gamle herrene var Ole Worms far og svigerfedre, men jeg ser at tolkningen er at det er fire av hans professorkolleger ved Universitetet. Ellers er vel øverste rad grei, 1. Ole Worm, 2, Dorothea Fincke, 3. Susanna Medelfart, 4. Magdalena Motzfeldt, 5b. Erik Torm, 5a. Søster Worm, 6b. Jens Schjelderup, 6a. Inger Worm.På maleriet vises 20 små barn, både levende og døde og dette må være både barn og barnebarn. Utenom de nevnte Inger og Søster, kjennes ytterligere 8 barn av Ole Worm født før maleriet er malt i 1647, men kirkeboken for Vor Frue har bare døpte for 1631-1642, og deretter for 1648-1656. Det vil si at alle barn i 1. ekteskap mangler og også eventuelle barn født mellom 1642 og 1648.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Engedahl

(11) Anita foreslår 6b som Jens Schjelderup. Sikkert ikke noe dårlig forslag. Syntes han ligner på et bilde jeg har sett av Jens tidligere. Jeg har desverre ikke noe godt bilde av Jens tilgjengelig slik at vi kan sammenligne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Tislevoll

Hei, enig med Jan og Anita, har bilde og det ligner mye på Jens. Ellers var Ole Worm kamerat eller arbeidskollega av Jon Schonevig frå Skånevik, som granska runer.V.h. Svein

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anita Holck

Men finnes det noe annet maleri av Jens Schjelderup enn det som henger i Bergen Domkirke? Jeg var der for noen år siden, og det maleriet ser ganske 'moderne' ut. Jeg tror kunstneren har brukt bildet fra Nationalmuseet som modell. De er veldig like, men det i Bergen er speilvendt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Christel Rasmussen

Remi, kunne du være så snill å sende meg bildet av Jens Pedersen Schjeldrup på e-post chrismus@online.no. Jeg klarer nemlig ikke å kopiere det. Har selv tatt et bilde av ham i Domkirken i Bergen, men det ble ikke så bra. Du skulle vel ikke tilfeldigvis også ha tatt et bilde av biskop Randulf? Mvh Christel Rasmussen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest bjørn andreas løkken

Christel og Remi :Snakker vi her om biskopen i Bergen 1665 - 1711 , Niels Randulf ? kjødelig fetter av Didrik Muus .I såfall skulle jeg gjerne hatt kopi / sett dette bildet .Mvh. Bjørn Løkken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Remi Pedersen

Jeg arbeider stort sett bare med slekten Schjelderup og har derfor ikke noe bilde av Niels Ramdulf.Christel, kopi er oversendt.Remi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.