Gå til innhold
Arkivverket

[#81362] Rogaland/ Haga eller Hage/


Gjest Torleif Odland
 Del

Recommended Posts

Gjest Torleif Odland

Jeg er for tiden på søk etter en soldat fra dagens Rogaland, trolig fødd i 1783. Kirkeboken for Oddernes i Vest Agder forteller at ved hans død der i 1840, var han fødd på Hagen i Hjelmeland. På Sak finnes det en enkel innrulleringsrull for Stavanger 1805, der finner jeg en herre med samme navn, fødd i 1783, men hva står der skrevet, Haga eller Hage. Kan noen fortelle meg om disse navnene finnes i Rogaland, ja jeg vet jo om Haga reisebyrå da. Hvor finner jeg Haga eller Hage?Mvh Torleif Odland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Om noen har oversikt over det militære innrulling som gjelder Stavanger, ja da er jeg veldig takksam. Jeg finner en slik oppbevart på SAK fra 1805, men det må da være flere? Kansje jeg må ha meg en tur til arkivet i Stavanger for å løse mitt problem, men i forkant, må jeg vite endel om den militære struktur som omhandler Stavanger regionen. jeg trenger hjelp, og er takker for alle råd.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Adele Goa

Jeg er ikke sikkert at jeg forstor allt her men unskyld hvis jeg har lese feil.Min oldemor var født i 1829 og tipp oldemor døde i 1837 på Haga, Høyland, Rogaland. Begge kilder har jeg funnet i Høyland i Høyland, Ministerialboker.Håper det hjelpe.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Fredrik Buch

Hei Torleif, Hagen på Hjelmeland er et lite sted; jeg ville tro at det er en liten gård, kanskje forlatt nå, men stedet er veldig fint, med fantastisk utsikt mot Syd og Vest!Hagen ligger omtrent 1 Km Nord-Vest fra Tøtland, som er oppe på 'flaten' oppfor Tøtlandsvik på sør-siden av Jøsenfjorden ved handels-stedet Hjelmeland (i Hjelmeland Kommune). Sommer-dagene er spesielt fine der oppe!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Mydland

Det er riktig at der er Hagen under Tøtland i Hjelmeland. En annen er Hagen under Prestegården i Hjelmeland, og kanskje også flere. Jeg har ikke bygdebøkene her jeg er, og kan dermed ikke sjekke. Og for ordens skyld: Mannen heter altså Ole Larsen, f.ca.1784, død 4.mars 1840 og gravlagt 9.mars 1840 i Oddernes. Han er kalt 'Møller' og bosatt Jægersbjerg, så vidt jeg kan se, ved begravelsen. Beste hilsener Jonny

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk til Dere alle for hjelp, det er riktigt Jonny, han var Møller på Jegersberg, men var soldat ved sin vielse i 1815. Problemet er, han finnes ikke under Hagen i Hjelmeland, derfor må en utvide søket, Cathrin Jegersberg har også prøvd å finne denne herren. Der finnes en enkel innrulleringsrull for Stavanger på Statsarkivet i Kristiansand, der nevnes en Ole Larsen fødd 1783, fødd på Haga(eller Hage). Skulle gjerne hatt et spor å nøste på etter denne Ole Larsen.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Stein Norem Wisted

Hei,det finnes mange militærruller på statsarkivet i Stavanger, men det forutsetter vel at han var innrullert i 2. vesterlenske regiment, og det var han vel ikke hvis han bodde i Oddernes. Men det finnes også hovedlegdslister hvor alle unge menn mellom 17 og 36 år er nevnt, jeg kjenner ihvertfall til at de listene finnes for flere av årene mellom 1748 - 1783 men det kan godt være at de finnes for tiden rundt 1800 også. Det finnes også noe som kalles sognelister, en for landlegd og en for sjølegd for året 1803, hvor alle gutter/menn er nevnt, med fødested.Det finnes forøvrig en Ole Larsen f.ca. 1784, ugift tjenestegutt på Foss i Hjelmeland i 1801. Det er vel kanskje han som er døpt 1783 som nr 25 høyre side[url="http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1450-kb20051209010048.jpg>LenkeJeg vet ikke om dette er rett mann, han er født på Rande (Randøy ?), og jeg vet ikke om det finnes noen plass Hage(n) der.hilsenStein Norem Wisted

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Mange takk Stein. Jeg anntar at Ole Larsen har engang vært innrullert i Stavanger. Og som jeg har nevnt, så finnes det av alle ting en innrulleringsrull ved arkivet her i byen av 1805. Der er innført en Ole Larsen fødd 1783, fødested Haga.Når han ikke finnes på Hagen i Hjelmeland, kan det tenkes at han er den ugifte tjenestegutten du henviser til på Foss i Hjelmeland.Jeg vet Cathrin Jegersberg har forsøkt å finne denne Ole, og ved en tilfeldighet, datt denne herren opp i mitt fang også. Kansje må en ha seg en tur til Stavanger, med tid og stunder, det er vell der en finner sannheten om Ole vil jeg tro. Meget flott hjemmeside foresten.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Bjørlo Fiskå

Det er meningen å gå på Statsarkivet, Stavanger i slutten av oktober, kan godt lete i rullene da, hvis ikke noen kan gjøre det før den tid. mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Tusen takk Anne, jeg er helt oppdatert på lenken du har vedlagt fra Cathrin Jegersberg, men så datt denne herremannen Ole Larsen ned i mitt fang og. Ja om du kunne kikket, egentlig hva som er av innrullerte mannskapsruller. Om jeg får en oversikt, så har jeg flere ting som jeg vil ha kikket på, og da er ikke veien så lang bort til Stavanger. Så dersom du finner en oversikt hva som finnes, er jeg virkelig takknemmelig. Og skulle du trenge hjelp i dette området, ingen problemer.Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.