Gå til innhold
Arkivverket

[#81384] Statsarkivet i Hamar flytter. Til Tynset? Hva med oss brukerne da?


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Helge Hålåsæter

Det er jo helt ideelt å flytte til Tynset. Da er man sikret at de gamle dokumentene ikke blir berørt av menneskehånd noe mere. Nå er det jo tilsig av publikum fra befolkningstyngdepunktene Hamar, Lillehammer, Elverum, Kongsvinger og Gjøvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Heia Vang i Valdres. Det er vei hele veien. Tanken bak er sikkert den samme som det var med Brønnøysund og Mo i Rana. Avisene fra dengang om plassering er sikkert arkivert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore S. Falch

Jada, en flytting til Nord-Østerdalen vil ha mange fordeler. Kanskje Rådhuset på Tynset kan få selskap av flere bygningssmykker i tettbebyggelsen der oppe - les om Norges styggeste bygning her: [url="http://www.nrk.no/nyheter/distrikt/hedmark_og_oppland/1.7147763>Lenke .Dessuten kan vi endelig avslutte diskusjonen om det skal hete Statsarkivet I eller PÅ Hamar - se debatt 77651

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Om noen skulle se det som sin oppgave å øve politisk press i en sak som denne, måtte det jo være NSF og DIS, som interesseorganisasjoner for slektsforskere. Før man begynner å presse må man imidlerti finne ut hvilken vei man vil presse. I utgangspunktet virker det logisk å ha arkivene lettest mulig tilgjengelig for flest mulig mennesker. Men det er jo likevel ikke sikkert det er negativt med et sentrallager på Tynset. Jeg vet ikke hvilket materiale som skal lagres der, men det er vel neppe hele SAH? Og enhver desentralisering av arkivmateriale vil jo være et godt argument for økt digitalisering av materialet. Vi kan altså stå overfor en mulighet til å få til en hestehandel som både gagner statssekretæren fra Tynset og oss som slektsforskere. Faktamaterialet i denne tråden er imidlertid litt for tynt til at jeg kan bestemme meg for hva jeg synes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hans (32)Jeg snakker med ansatte på SAH et par ganger i uken i forbindelse med arkivbesøk, og vi snakker ikke mye om den eventuelle flyttingen, men jeg tror ikke Arkivverket eller politikere spør de ansatte der før de beslutter noe. Beslutningen blir nok tatt 'på høyeste hold' og jeg tror ikke meningene til ansatte eller brukerne på SAH blir tungtveiende.Men jeg mener allikevel at det blir feil å bare sitte med hendene i fanget og stilltiende godta en eventuell flytting.Helge (33)Det jeg har hørt er at det i løpet av 2012 skal ligge en rapport på bordet som eksterne konsulenter har utarbeidet. Og min erfaring med konsulenter er at de kun er fokusert på økonomi og innsparinger, og da sier vel resultatet seg selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Søstuen

Ja dette virker jo helt logisk. Å flytte Statsarkivet Hamar til et område der det ikke bor så mange slik at man reduserer bruken av arkivene. Jeg er helt uten ord. Skal vi finne oss i dette? Hva kan vi gjøre for å påvirke beslutningen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Nedrud

Norsk Slektshistorisk Forening følger denne saken tett, og har allerede hatt den til styrebehandling.Første steg er at den omtales i lederspalten i Genealogen som er i trykken i disse dager.Så vil vi gjennom våre kontakter mot ledelsen i Arkivverket, og politisk gjennom Kulturvernforbundet forsøke å påvirke prosessen i den retning som gagner slektsforskerne i Hedmark/Oppland på best mulig måte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Det ulne i denne saken er 'sentralarkiv'. Gjaldt det bare SA på Hamar ville det vel ha stått det. Hva mer skal inn i dette arkivet? Noen som vet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Norsk Helsearkiv er besluttet flyttet til Tynset, og det er et endelig vedtak.Et sentralarkiv for Arkivverket vil, hvis det blir en realitet, inneholde arkivsaker for Riksarkivet og Statsarkiver (ikke bare Hamar). Det er slik jeg har forstått det.Grunnen til at SAH skal tas med i utredningen er rett og slett plassmangel. De trenger større plass, og de to alternativene som til nå har vært aktuelle, er nå lagt på is. Tidligere statsarkivar Per Øivind Sandberg har i mange, mange år arbeidet for å finne nye lokaler.Det første alternativet var et nybygg på Åker gård her på Hamar, men noen arkeologer fant en liten beinrest ved prøveutgravingen (tanken var at magasinet skulle ligge godt under jorden), og da ble hele prosjektet stoppet.Det andre alternativet var å overta det gamle Biltilsyns-tomta og lokalene på Hamar Vest, og jeg har ikke registrert at det skulle være noen hindringer i veien for at SAH kunne flytte dit. Bygningen er stor nok, og SAH ville hatt noe 'å vokse i'. Men nå er også dette alternativet skrinlagt i påvente av utredningen vedrørende et sentralarkiv på Tynset, og en eventuell flytting av hele eller deler av SAHs arkiv dit.Min helt personlige mening om dette er at Arkivverket og Miljødepartamentet enten har en klar strategi som medfører at ikke bare SAH flyttes til Tynset , men også andre Statsarkiver på sikt,(kanskje det er derfor vi har sett en voldsom fart i digitaliseringen de siste årene?)eller så har ikke Arkivverket en strategi i det hele tatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torgrim Sørnes

Hvis hensikten var å hindre brukerne i å bruke papirene, ville en flytting til Dronning Mauds Land vært like logisk - om ikke bedre (et miljø fritt for bakterier og sopp).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

Siden det kalles 'Sentralarkiv' er nok meningen at alt skal dit. Det betyr kvelden for lokalhistorien. Det blir antagelig bare Bergen, Trondheim og muligens Tromsø, resten blir sendt til Tynset. Siden det meste av lokalhistoriske utgivelser er basert på frivillig arbeide sier det seg sjøl at det vil stoppe opp. Står det ikke i arkivloven at materiale skal sikres for offentligheten? Det blir i alle fall godt sikra når de færreste får tilgang til det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har regnet litt på befolkning i dekningsområdene for Tynset og Hamar.Hvis man antar at det er rimelig å kjøre 1,5 timer en vei for å komme på arkivet, finner de kommuner som da ligger innenfor denne radius og summerer folketallene i disse kommuner finner man følgende.Begrenser man seg til befolkningen i Oppland og Hedmark blir nedslagsfeltet for Tynset 22.100 personer og for Hamar 294.500. – dvs Hamar har vel 13 ganger så mange som Tynset.Går man ut over fylkesgrensene, sørover og nordover, blir tallene 46.800 for Tynset og 1.111.900 for Hamar (vi er fremdeles innenfor 1,5 time fra de respektive steder). Her er 586900 av de for Hamar hjemmehørende i Oslo. Hamar har nesten vel 23 ganger så mange som Tynset.Nå er det langt fra alle i Oslo og Akershus som har interesse av arkiv for Hedmark og Oppland, men det er nok et anseelig antal. Dessuten, hvis et sentralarkiv inneholder materiale fra Oslo og Akershus og andre deler av landet vil antall interesserte være vesentlig større. Utelater man Oslo blir forholdet 11 ganger i Hamars favør.Hvis reisetiden reduseres til 1 time eller økes til 2 timer vil forholdstallene forskyve seg enda mer i Hamars favør, uansett om man holder seg innenfor Hedmark og Oppland eller ikke.Med forbehold om mindre feil, men de vil ikke endre det overordnede bildet vesentlig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Må rette en liten feil. Hvis man reduserer reisetiden til 1 time vil Oslo falle utenfor, og forholdstallet 23 vil reduseres mye, men vil ligge over 11 fordi nedslagsfeltet for Tynset også reduseres - uten at jeg har regnet på det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Gullbekk

(43) Vet det, men Trh er en 'studentby' så regner med de får beholde arkivet. (44)Kunne du utdype hvem 'dere' er? Kan heller ikke huske at flytting av arkiv var et tema i valgdebattene eller i noe skriv jeg så. Hvor så du det?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Med ref til (46), (47) og (48).Hvis man begrenser seg til befolkningen i Hedmark og Oppland vil 6 % av befolkningen nå arkivet på Tynset innen 1,5 timer. Tallet for arkivet på Hamar er 78 %.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.