Gå til innhold
Arkivverket

[#81397] Bernt Pedersen f. ca. 1795, Nøre Vartdal i Ulfstein, Møre og Romsdal, foreldre?


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1801 befinner Bernt seg på gården hos sin onkel og hans familie, Ananias Thorsen.Lenke Hans far er altså bror til Ananias. På gården befinner seg også Tore Jetmundsen, 66 år, og gift for andre gang. Detter er Bernts farfar.Ved vielsen til Bernt i Borgund 1833, er farens navn oppgitt til Peder Thorsen. Det befinner seg en mann med samme navn i Ulfstein i 1801, 30 år gammel gift tjenestekar. Men det opplyses ikke hvem han var gift med. Jeg vet altså ikke med sikkerhet om dette er far til Bernt.Er det noen som har kunnskap om områdetr, eller som sitter på f.eks en bygdebok el.l som kan hjelpe meg med denne nøtten. Kirkebøkene er mildt sagt mangelfulle for området. Det ser mest ut som en rekonstruksjon. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Kyrkjebøkene for Ulstein gjekk tapt då kyrkjegarden brann i 1832.Må dra på besøk for å få tilgang til Vartdalssoga. Kanskje om 2-3 dagar, men du har sikkert fått svar på spørsmålet innan den tid (?)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Otto. Jeg antar at kirkebøkene befant seg på prestegården da den brant. ;-))Og skulle det ikke være kommet noe svar på mitt spørsmål innen 2-3 dager, så tar jeg gjerne imot et oppslag fra deg. Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Kyrkjeboka gjekk tapt, men gutane for ein del år finst att i lister presten sende årleg til sjøinnrulleringa: LenkeAnanias levde i 1835. Då er fødselsåret oppgjeve til 1764 og foreldra namngjevne som Thore Jetmundsen Nøre Wartdal og Gunhild Olsdr.Bygdeboka for Vartdal (b.1, s.351 N.Vartdal) fortel at Tore først var g.m. Gunhild Pedersd. Årskog d. 1774 (skifte), andre gong m. Anne Knutsd. Vagelset, Hjørundfjord, f. 1737. To søner m. første kona: Annanias f. 1766, på garden; Per f. 1770, plassemann i N.Vartdal. To søner av Per er nemnde: Bernt, f.1797, g. 1833 m. Gurine Bertnsd. Rot og Johannes f. 1805, g. 1828 m. Gjertrud Hansd. Giskegjerde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Om Gunhild var Olsdotter eller Pedersdotter, kan du sikkert finne ut ved å leite opp skiftet etter henne. Dersom det der står Pedersdotter, og kanskje i tillegg bror eller far er verje for ein av gutane, vil det vege tyngre enn det som står i ei liste 60 år seinare....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk skal du ha Ivar for positive bidrag.Det står altså ikke nevnt hvem Per var gift med. Hun er ikke nevnt sammen med ham i 1801 tellingen, og bor åpenbart ikke sammen med sin sønn Bernt, som er plassert hos familien mens faren var i tjeneste. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Skiftet avholdt i oktober 1774 sier at hun het Pedersdtr. En Per Persen Aarsetwig var verge for Per Thorsen. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.