Gå til innhold
Arkivverket

[#81407] Ringsaker: Gullik Ellingsen Lunde ca1693-


Gjest Geir Thorud
 Del

Recommended Posts

Gjest Geir Thorud

Gullik Ellingsen vestre Skjerven (Vardal) skal ha blitt gift til Lunde på Ringsaker. Hvem var han gift med? Når døde han?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ann-Mary Engum

Fant dette:Anders Børgesen, født ca 1709, gift med sin tremenning, Ingeborg Jørgensdatter Dalby, datter av Jørgen Jørgensen Leene, født 1659, død 1737, og Eli Amundsdatter, død 1732, i hennes 2net ekteskap. Ingeborg hadde tidligere vært gift med Gullik Ellingsen på Lunde(206).Lenke Mvh Ann-Mary

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ellers har jeg alltid innbilt meg at dette dreide seg om Lunde på Ring, men i Pantebok for Hedemarken ser vi at dette dreier seg om Lunde i Schappelsfierdingen.Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Enkens vielse med Anders Børresen Flisaker 1/7 1737 gir også navnet Inger Jørgensdtr LenkeSå jeg vet ikke helt hvor Ingeborg stammer fra, Gullik og Inger fikk forøvrig datteren Eli dpt 5/3 1735. Hadde sikkert noen flere også men det blir før kirkeboka tar til.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Dette ble plutselig dobbelt interessant fordi Ingers far Jørgen Jørgensen Leene er en av mine aner.Hjertlig takk for informasjonen.Vedr. plassering av Lunde (Lunna?) - i fjor hadde jeg med meg et par amerikanere og kikket på Lunnfossen (i Bårdsetgrenda, ved NAF banen). Er dette i Skapels fjerdingen?Med alle mulige forbehold så leser jeg panteboka slik at en Jens Christophersen testamenterte Lunde i Skapelsfjerdingen til Gullik i 1722. Hvis dette er riktig, oppstår spørsmålet om mulig slektskap mellom disse. Vet man noe om Jens Christophersen?Gulliks foreldre var Elling Gulliksen vestre Skjerven (Vardal) 1663-1718 g.m. Ingri Eriksdtr død ved skifte 1725. Elling var sønn av Gullik Eriksen Skjerven 1626- (sønn av Erik Lien i Fåberg) g.m. Ingeborg Ellingsdtr Mjølstad (Vardal) 1637- Kanskje kan det være en forbindelse til Ringsaker via Ingri Eriksdtr??Bør også nevne at Gullik oppgis å være 20 år i mill rulle 1717(/18) - så fødselsåret er litt usikkert. 1693 er en 'interpolasjon' mellom søskens antatte fødselsår, men det stemmer jo bra med alder 43 år ved død 1737.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Det siste vet jeg lite om, men jeg har prøvd å lokalisere Lunde, Lunna du nevner ligger for langt nord til å kalles Schappelsfierdingen tror jeg, men jeg sitter å ser på et gammelt militært veikart fra 1804 der ligger det en Lunde gård like ved Farberg, på et nytt kart jeg har kalles gården Lunden. Kanskje noen andre har greie på dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Jeg skal ikke prøve meg på ordlyden i panteboka er dårlig på slike gamle ordfomuleringer! Men jeg lurer på om ikke det står Jens Christensen istedenfor Christophersen ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Nei jeg tror du har rett når du nevner Lunna, i 1664 manntallet nevnes Lunde etter Bårdseth og Sandboe alle er ødegårder i Schappelsfierdingen, mens Lunden jeg nevnte er i Bergsfierdingen. Oppsitter i Lunde var forøvrig en Johannes 40 år.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Hvis jeg ikke husker feil står det Lunden på kartet i dag, men jeg lærte såpass av de som bodde i området at det het Lunna - Lunde eller Lunden hadde de ikke hørt om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Har prøvd å finne Ingers begravelse i registre til kirkeboka 1734-74 uten å finne henne, men kanskje døde hun etter dette. Det finnes vel folk på nettet som sitter på databaser ...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Skulle gjerne hjulpet deg å finne dødsfallet til Inger,men nå sitter jeg på Ljøsheim med begrenset nettilgang og 4 som slåss om PC :-)God helg i finværet! Mvh Else Kari

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Jeg har nå vært gjennom begravde helt til 1800 en gang, til og med kladder, og skal prøve en gang til - det er lett å overse noe. Finværet????

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Else Kari U.Vilhelmsen

Ja her har det vært knallvær hele tiden! men nede i bygda hører jeg det er overskyet, så en må nok opp i høyden !Muligheten for at Inger kan ha flyttet fra Ringsaker på sine eldre dager er jo tilstede, kanskje en av barna flyttet ut av Ringsaker ? Og at hun flyttet til en av dem ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Ja, jeg har tenkt på muligheten av at hun flyttet, men da blir det litt for mye jobb for å finne ut noe om en person - jeg har et hundretall andre personer i Vardal som jeg også skulle ha funnet ut noe om.Jeg slo opp i panteboka for å se om det står noe mer om overtakelsen i 1722, men desverre er dette ført på slutten av det som er igjen av boka, så det meste er nok tapt. Jeg klarer ikke å få så mye mer ut av det som står enn at kongen nok var en bra kar. LenkeDet blir et spørsmål om noe av dette kan være bevart i sentrale arkiv, men det er utenfor min rekkevidde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.