Gå til innhold
Arkivverket

[#81409] Mikkel Tommesen på Segla i Løten


Gjest Thor Bøhmer
 Del

Recommended Posts

Gjest Thor Bøhmer

Hvor var Mikkel Tommesen på Segla i Løten fra. Det er antatt at han kunne være svigersønn av forrige bruker og da gift med ei Lauritsdatter fra Segla. Hennes navn er i alle fall ukjent.Mikkel Tommesen har barna:Ole som kom til Sande og var lensmann,Mogens (Mons) som overtok Segla,Tommes som kom til BalkeDet er antatt at det var ei datter som kom til KjellsrustadLars som evt kom til Røne.Det er verdt å merke seg at alle barna var vell plassert.Det er interessant å vite om noen sitter med opplysninger om Mikkel Tommesen eventuelt er nevnt i skattelister med eierskap i jord utenom Segla. Det er også interessant å vite om noen sitter med skifteopplysninger som kan indikere hvor han er fra. Jeg ser at det i enkelte slektsoversikter antas at Mikkel døde i 1688. Dersom det eksisterer et skifte, så ville vel konas navn også framgå der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Dette står om Segla i mantallet av 1664:Seiglen 5 huder, o. Michel Thomsen 60, s. Thomis Michelss. Soldat 18, Mougens Michelss. 22 og Lauridtz Michelsen 13, h. Embret Erichssen vandfør 70.Hvem som eide disse 5 hudene er interessant å finne ut. Men mest interessant er det om Mikkel Tommesen eide jord i andre garder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kristian Sveen

(1) Odelssk.1615: Lauris Sigelen 1 hud. Kierstien Hobred 3 skinn. Eloff Wiger 1 hud. Odelssk.1624: Laurits Seglenn odel 1/2 hud. Michel Touffsoug er enne eigendis i Siglogh panntegoedz 1 1/2 hud. Ellen Toffsoug i Siglou odel 1/2 hud.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Takk skal du ha Ole Kristian!Det er vanskelig å finne ut av skattelistene for Løten på Mikkels tid. Kanskje var de fleste bøndene leilendinger - presten Even Bårdsen var en meget stor jordeier, men skatt måtte det jo betales uansett. Eide Mikkel Tommesen jord utenom Segla?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Ellef Viker er jo også i pereferien i en annen debatt. Barnebarnet Marte Nilsdatter kom til Skyberg. Jeg vil tro at disse tilhørte en slags overklasse på Hedemarken. Derfor tenker jeg meg også at Mikkel Tommesen gjorde det selv om han 'bare' var leilending. Dersom det var slik at han var gift med datteren av forrige eier, så vil jeg tro at han var 'plassert' der. Enten valgt av svigerfar og foreldre eller 'headhuntet' av eierkretsen rundt garden.Muligens dette høres naivt ut, men dengang var det et sett av 'normer og regler' som sveiset familier sammen.Så er det spørsmål om hva som gjorde Mikkel Tommesen til rette person. Og hadde han med seg noe gods??

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Hvordan eierskapet til disse 5 hudene i Segla skal forstås, er jeg meget usikker på (innlegg 2).Var dette Mikkel sitt gods? For meg synes det som om de fleste bøndene i Løten var leilendinger.Det eksisterer ikke skifteprotokoll som passer til Mikkel sitt antatte skifte, altså ca 1688.Sønnen Mogens som tok over Segla, døde i 1699. Der får vi lete etter skifte. Muligens vil vi finne noe mere info der???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Løtenboka sier at Mikkel eide 1 hud til å begynne med. Det blir ikke nevnt noe årstall. Jeg tror at forfatteren har forvekslet med Lars (Laurits). Han eide 1 hud i førsten han bodde på Segla. Kåre Kveset har i bind 3 av Hedmark slektshistorielags tidsskrift en stor artikkel:'En hedmarksætt med pentagramseglmerke' som tar utgangspunkt i Segla med de fire generasjonene før Mikkel Tommesen. Eldste ledd, Ulf Eriksen eide 3 huder i Segla. Den eide parten ble redusert til Lars selger siste rest til Nils Eriksen som står omtalt under Grefsheim på Nes. Nils kjøpte opp hele Segla i løpet av 1630. Garden forble så vidt jeg kan skjønne på en eier de følgende år og kom etter hvert til eiere i Oslo. Blandt de partene Nils kjøpte var en hud som ble solgt av Håkon Berg og Kristoffer Aske på Nes sammen med Ellev Viker i Furnes og kona til Ola P. Dalfarmen i Vang. I 1615 er det ikke Ellev Viker som eier denne huden, men mora til Ellev som bor hos Ellev. Det sannsynliggjør at disse 4 var søsken. Ingen av bygdebøkene har farsnavn på noen av de 4 nevnte.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Jeg har ikke funnet noe om opphavet til Mikkel Tommesen. Løtenboka tror at han var gift med Lars sin datter uten å underbygge dette på noen måte og uten å navngi kona. Hvordan forfatteren har funnet alle barna er også ukjent. Farsnavnet til Mikkel er lite vanlig i Løten, men desto mer vanlig på Nes. Segla med 5 huder var en stor gard som sikkert ga anseelse, dessuten var Mikkel dyktig, han drev flere garder. Ettersom eieren av Segla bodde på Nes, tror jeg det kan være lurt å se etter en kandidat i nabolaget til Grefsheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sverre Søgaard

Storødegard i Løten er på den tida navn på flere eiendommer som lå sydøst i sognet mot almenninga. En av eiendommene har beholdt navnet, andre har fått andre navn rundt 1700 slik som Tangnes, Jønsberg og Langvegg. I Løtenboka er det lite å hente før 1700. Nils Eriksen var en aktiv gardhandler som det går fram av lenkene. Mikkel Olsen og Mikkel maler kan godt være samme person. Han står ikke omtalt i Løtenboka. Det er 3 Krokstigarder i Løten. Den det dreier seg om her er Grims-Kroksti (Kroksti midtre).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg må plutselig mangle noen datasnutter, for jeg greier ikke å åpne lenkene, men, joda som vanlig kan jeg driste meg utpå. Dette er brødre av Oluf Tommesen Sterud, prest i Ringsaker, bosatt på Lillebolstad, gift med Marte Hågensdatter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Jeg kan val driste meg til å si at nettopp dette var årsaken til at jeg startet lenken, men slektshistorie er så innmari vanskelig. Så er det disse kildene. Uten kilder ingen slekt!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Sakset fra rettelser til Løtenboka: LenkeS 348: Segla se s 749 i Løtenboka 2. Per er nevnt 1574 og 1575 som lagrettsmann, se under Solberg. I 1624 står Ellen Torshov med ½ hud odel i Segla, mens Mikkel Torshov eier 1 ½ hud pantegods. Lars Segla står med ½ hud odel i 1624. I 1630 selger Lars Pedersen til Nils Eriksen. Samme år selger Kirsten Eriksdatter til Nils Eriksen, likedan Arne Embretsen Vemstad til Nils Eriksen og Håkon Berg, Kr. Aske m. fl. Selger til Nils Eriksen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.