Gå til innhold
Arkivverket

[#81414] Thomas Larsen Wendelboe, lensmann i Holt og Dypvåg ca. 1721-1740


Gjest Oddbjørn Johannessen
 Del

Recommended Posts

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ifølge Holtsboka (Sv. Svensen, 1940) var en Thomas Larsen Wendelboe lensmann i Holt og Dypvåg i perioden ca. 1721/22 - 1740. Jeg har foreløpig ikke funnet ut hvor han bodde, men det bør ha vært enten i Holt, Dypvåg eller Tvedestrand. Jeg har tidligere antatt at det må ha vært en slektsforbindelse mellom denne lensmannen og den samtidige 'degne-familien' Wendelboe, som er diskutert her: LenkeDet ser imidlertid ut til å være vanskelig å få innpasset Thomas Larsen Wendelboe der. Jeg er derfor mottakelig for alle tips som kan sette meg på sporet av en mulig kontekst han kan plasseres i.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg har påtruffet ham flere ganger som skifterettsadministrator - f.eks 20/10 1733 ved skiftet etter Torborg Jørgensdatter Vestre Askerøya i Dypvåg. Da presenteres han som 'Lensmanden for Holts Præstegiæld Velagte Thomas Larssøn Vendelboe'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Han kalles også 'Bøgdelensmanden Thomas Lauritssøn', men jeg har ennå ikke funnet ut noe mer om ham - heller ikke hvor han bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Thomas Larsen Wendelboe overtok lensmannsvervet etter dansken Peder Thomassen som døde i 1721 (begravet 27/3, 54 år gammel). Kan det ha vært noen slektstilknytning mellom Peder Thommassen (som skal ha kommet fra 'Føring i Jylland') og Thomas Larsen Wendelboe? Peder Thomassen kom til Tvedestrand rett etter 1700 og bygde ca. 1709 det huset ved Kvernhusbakken som senere bl.a. er kjent som 'Telegrafstasjonen'. Han etablerte også ei sag i bekken rett ved, som var i drift helt fram til 1880-årene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ved å slå opp på en del skifter i Holt og Dypvåg ser jeg at Thomas Larsen Wendelboe er nevnt som lensmann i Holt prestegjeld i perioden mars/april 1721 - overgangen 1738/1739. Også i 1739 administrerer han en del skifteforretninger, men da på vegne av 'Lehnsmanden i Holts Præstegiæld Velagte Jens Larssøn Møller'. Denne Jens Larssøn Møller er et nytt bekjentskap for meg, og Sv. Svensen har ham ikke med i Holtsboka i sin oversikt over prestegjeldets lensmenn. Han er også selv til stede ved noen skifter, der Thomas Larsen Wendelboe da møter som en av de to faste vurderingsmennene.Jens Larssøn Møller må ha fungert som lensmann kun i 1739, for i 1740 har Julius Hans Gerhard Spinch overtatt. Da er heller ikke Thomas Larssøn Wendelboe nevnt lenger. Vurderingsmennene er da i noen år nokså konsekvent Haagen Gudmundssøn og Niels Pederssøn Torp (begge møtte for øvrig også som vurderingsmenn i 1730-årene under Thomas Larsen Wendelboes administrasjon.Julius Hans Gerhard Spinch er lensmann fram til 1743 - og blir da avløst av Claus Jochumssøn Schnore, som etter noen år (rundt 1750) blir avløst av Niels Michelssøn Rundeel (som flere ganger i 1740-årene møter som vurderingsmann under Schnores administrasjon).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Ja, disse 1700-tallslensmennene er et 'mysterium'. Det gjelder for så vidt også Jens Larssøn Møller, Julius Hans Gerhard Spinch og Claus Jochumssøn Scnore. Etter hvert ble jo disse avløst av bondelensmenn med klar tilhørighet på gårder i Holt (Stian Tallaksen Kvastad, Anders Jørgensen Vivesøl, Thor Reiersen Lilleholt, Gunder Knudsen Gartha...). Også han som var lensmann før dansken Peder Thomassen i Tvedestrand, var 'lokal' (Tallak Svenningsen Kvastad, Stian Tallaksens far).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Helge (#6):Det er mulig at vi leter i et for snevert geografisk område etter lensmennene Wendelboe, Rundeel m.fl. Jeg har nemlig nå sett at lensmann Thomas Larsen Wendelboe også var administrator ved et par skifter i Arendal og Færvik (Tromøy) i 1735. Litt pussig, siden Arendal jo var blitt utskilt fra Holt prestegjeld i 1705 (Tromøy og Austre Moland noe senere - 1742). Kan det tenkes at det var en liten 'forsinkelse' mht. virkeområdet for 'Lehnsmanden i Holts Præstegiæld'? Vi kan vel i så fall ikke utelukke at noen av disse lensmennene faktisk kan ha bodd i Arendal (eller f.eks i strandstedet Neskilen)?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Jo da, Arendal KAN absolutt her være relevant. I hvert fall giftet Monsr. Julius Gerhard Spinke seg der 18/8 1740 med Dorthe Mattisdtr. (Lenke )Og han bodde der fremdeles i 1741. 15/3 det året ble nemlig hans 7 uker gamle sønn begravet i Arendal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

En liten oppfølging av forrige innlegg:Julius Hans Gerhardt Spinke ble begravet i Arendal 27/9 1744, 35 år gammel. Noen måneder senere (23/3 1745) ble hans lille, 1 år gamle datter begravet - og Tyholmen er da oppgitt som bosted.Jeg har foreløpig ikke funnet noen av de andre lensmennene med 'fremmedartede' navn i kirkeboka for Arendal, men både Tromøy og Austre Moland kan jo også være aktuelle sogn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Det er både litt pussig - og interessant - å registrere at Thomas Larsen Wendelboe fortsetter å være vurderingsmann ved flere skifter etter at han selv ikke lenger er lensmann. Jeg har nå funnet han omtalt ved to skifter så sent som i oktober 1741:22. oktober er han vurderingsmann i Austre Moland sammen med den flere ganger omtalte Haagen Gudmundssøn - og tre dager senere møter vi ham ved et skifte på Tromøya, da sammen med Niels Pedersen Torp. I begge tilfeller er lensmann i Holt prestegjeld, Julius Hans Gerhard Spinch, administrator.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Dette kan vel være en bror til den Claus Jochumssøn Schnore som var lensmann i Holt prestegjeld i midten av 1740-årene:Schnore, Peder Jokumsen. Fremlagt attester fra presten, mag. Joh. Reimer i Tyrstrup, Haderslev amt, av 15 febr. 1727, sorenskr. i Nedenes len, Claus Dibbern, av 28 april 1729, foged i Nedenes fogderi, Kierulf, av 11 sept. 1732, stiftamtmann With av 30 jan. 1733 og sogneprest Søren Tybring i Øiestad av 21 nov. 1738. 24 jan. 1739: ei ubekvem, men temmelig velskikket.Kilde: http://www.genealogi.no/kilder/Juris/s-.htm

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

I Harald Berntsens bok _Trekk av Stokkens historie ca. 1600-1962_ står det at lensmannen i Holt prestegjeld rundt 1700 hadde tilhold i Neskilen, men tidfestingen er i høy grad upresis.Lensmann Thomas Larsen Wendelboe er ellers nevnt i bind 3 av _Agders historie_ (Ingeborg Fløystad 2007) angående et par saker i forbindelse med 'Kullebrug' knyttet til Baaselands jernverk (1720-årene), men det står ingenting om hvor han bodde.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Og i Kristen Weierholts bygdebok for Austre Moland står det at de fleste lensmennene for Austre Moland på 1700-tallet bodde i Holt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.