Gå til innhold
Arkivverket

[#81416] Slaga på Re ved Tønsberg er endeleg blitt lokalisert !


Gjest Leiv Magne Apelseth
 Del

Recommended Posts

Gjest Grethe Flood

Hei Tore,kan du utdype dette litt nærmere? Mener du at det ikke er noen overraskelse, men gammelt nytt? Bare litt nysgjerring....Grethe

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Fire pilespissar, ein del av eit sverd og 6-7 'sivile' gjenstandar, alle frå 'rett' tid /- kanskje eit par hundre år....Det verkar unekteleg som eit noko tynt grunnlag for å stadfeste lokaliseringa av eit slag som like godt kan vere oppdikta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Tore; kommunesammenslåingene har ikke kommet så langt ennå, at Re (fusjonen Ramnes og Våle) har blitt slått sammen med Tønsberg :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ivar (4, 5); jeg er enig med deg i at fire pilspisser ikke alene beviser at slagstedet er funnet. Nå har vel ikke letinga foregått helt på måfå, i den forstand at man hadde plukket ut noen lokaliteter som kunne passe ut fra de historiske beskrivelsene. Jeg er derfor spent på hvilken argumentasjon arkeologene vil underbygge konklusjonene sine med.Uansett synes jeg funnene er spennende, og så kan vi jo håpe at det dukker opp flere gjenstander etter hvert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Oppslaget i VG forteller at det engivelig skal være oppklart en gammel kriminalsak. Hvor lenge har det vært et mysterium eksakt hvor slaget sto ? Siden 2005 ? Eller siden 2006 ? At slaget sto på Re har jo vært kjent siden slaget sto. Og at det - til slutt - blir funnet pilspisser mv er ingen sensasjon.Det er ingen grunn til å vente store nyhetsoppslag i utenlandsk presse etter dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore H Vigerust

Det som er det egentlige problemet her, er at norske arkeologer har store problemer med å nå frem i landets presse, og derfor må smøre tykt på.Dere husker vel historien fra i sommer, der det - fordi det var funnet noe svartjordalag og løse gjenstander ved utgravning i Gamlebyen - ble hevdet med brask om bram at nå måtte hele Oslos historie omskrives.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Joda, Tore - men spørsmålet har vel for så vidt vært: Hvor lå Re? Re fantes ikke (?) som moderne stedsnavn før man besluttet å kalle sammenslutninga av Ramnes og Våle for Re.Nå er det altså gården Nordre Linnestad som er pekt ut.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Snorre beskriver jo terrenget i området der slaget stod, svært detaljrikt. Etter det jeg ser av artikkelen i Aftenposten Lenke så er det disse opplysningene arkeologene har benyttet for så å lete etter gjenstander. Jeg vet ikke om arbeidet med utgravninger er ferdig og dersom det ikke er det, så kan det jo bli spennende å se om de finner mer.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Jørgensen

I grunnen er det jo bare et av mange lokale lag av samme type som sikkert fant sted både vest og nord i landet.Det er sikkert flere steder langs vårt store land hvor det er sikkert like spennende arkeologiske funn å hente frem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Dersom arkeologene nå har rett, er det for så vidt ikke opplysningene i Snorres kongesagaer som underbygges (bekreftes eller bevises blir å ta hardt i, synes jeg), men opplysningene i Fagrskinna.Ifølge Snorre sto slaget på gården Ramnes, som ligger et par kilometer vest for Linnestad. Fagrskinna opplyser imidlertid at Erling Skakke overrasket Sigurd jarl og hans menn 'a Dinnduxstaðum' (i Aftenpostens nettartikkel galt gjengitt som Binduxstadir). Allerede P.A. Munch gjettet på at 'a Dinnduxstaðum' kunne være en forvansket navneform, og i Norske Gaardnavne er det pekt på at det opprinnelige navnet på Linnestad i så fall kan ha vært Lindulfsstaðir.NB: Jeg har kun lest den moderne oversettelsen av Snorre. Fagrskinna har jeg ikke lest - det jeg gjengir over, har jeg fra Norske Gaardnavne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Å seie at Snorre og/eller Fagrskinna gjev ei detaljert skildring av terrenget, må anten vere ironisk meint eller så er det ei grov overdriving....Fagrskinna i Finnur Jónsson si utgåve 1902-3 (skanna bok, 19 MB) ligg her: Lenke (s. 379).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Ivar (17): Takk for lenka. Det første 'slaget' på Re, mellom Erling Skakke og Sigurd jarl, er omtalt på s. 349ff i Finnur Jónssons utgave.Nå er jeg på ingen måte stø i norrønt, men når jeg sammenlikner den moderne oversettelsen av Heimskringla med Fagrskinnas tekst, ser det ut til at Heimskringla i stor grad siterer Fagrskinna:Fagrskinna: '... þa com Ærlingi niosn at þæir Sigurðr iall varo upi a Re ... foro þa um nottina oc varo ii menn um æinn hest oc um einn skiold xiii tigi manna var talet. oo þa com niosn i moti þæim su at iall var a Dinnduxstaðum með d. c. manna. let þa iall calla saman liðit ...'Heimskringla, moderne oversettelse: '... Det kom melding til Erling at Sigurd jarl og hans folk var kort derfra oppe på Re. ... De tok av sted om natta, og det gikk smått med å få folk ut av byen. Det var to mann om hver hest og hvert skjold. Da hæren ble mønstret, var det nær tretten hundre mann. Men da speiderne kom imot dem, fikk de vite at Sigurd jarl var på Re på en gard som heter Ramnes, med fem hundre mann. Da lot Erling kalle sammen hæren ...'Hvorfor har Fagrskinnas 'a Dinnduxstaðum' hos Snorre blitt til 'på Re på en gard som heter Ramnes'? Snorre skrev 60-70 år etter at begivenheten fant sted og kan ha hatt pålitelige muntlige kilder i tillegg til Fagrskinna. Men forskjellen kan også bero på en misforståelse.Det er allment antatt at Re er et gammelt bygdenavn som må ha tilsvart dagens Ramnes sogn, eller kanskje et noe større område. Som mange andre gamle bygdenavn må navnet ha gått ut av bruk til fordel sognenavnene, gitt etter hvilken gård kirken sto på. Hva nå om Ramnes (som var kirkested) var i ferd med å fortrenge Re som bygdenavn omkring 1200. Snorre kan ha hatt muntlige kilder som har fortalt ham at slaget (eller trefningen) foregikk i Ramnes (sogn), mens Snorre kan ha oppfattet dette som gården Ramnes. Fagrskinnas 'Dinnduxstaðum' kan han ha vært usikker på, ettersom det kan ha vært en forvrengning av 'Lindulfsstaðir' (som vel å merke er en ikke-kildebelagt form), og dermed har han valgt å legge hendelsen til gården Ramnes i Re.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Fra Aftenposten-artikkelen:'De vet at Erling Skakkes birkebeinere sto på vestsiden av elven og skjøt store mengder piler over mot Sirurd Jarls menn.- Det er pilene fra denne massive beskytningen vi nå finner. Nå vet vi også at Erling Skakkes menn krysset Storelva noe lengre opp, før kampene fortsatte mann-mot-mann, sier Hillestad.'Ja vel?! Jeg kan ikke se piler nevnt verken i Fagrskinna eller i Heimskringla. I sistnevnte opplyses bare at 'først var det spydkasting, og så ble det snart hoggkamp'. Fagrskinna sier: 'Þa tocz orrasta mikil varo fyst spiotalogh oc þegar brat eftir hoggorasta oc foro a hæli merki iallsens oc komuz Erlings menn upp a breckona.' - Kan 'orrasta' oversettes med 'kamp'?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Fagrskinna ble for 1. gang utgitt i komplett utgave på moderne norsk i 2008 v/Saga bok. Teksten som Kristian siterer i (20) er der gjengitt på s. 386: 'Da ble det en hard kamp: Først var det spydkasting, straks deretter hoggvåpenbruk, jarlens merke måtte trekke seg tilbake, og Erlings menn kom opp på brekken'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Takk skal du ha, Svein Arnolf! Kanskje du kan hjelpe meg med en annen passasje også?I Heimskringlas moderne tekst står det (straks før passasjen du nettopp siterte fra): 'Ved dette ståket stakk tre hundre mann av Erlings hær av og rømte. Erling og hans folk gikk over åa ...'Tilsvarende i Fagrskinna: 'enn við þann gny skutuz i brot oc flyðu ccc manna af liðe iallsens Erlingr oc hans menn fylgðu þeim ivi ana ...'Så vidt jeg leser Fagrskinna, var det altså ikke tre hundre av Erling Skakkes menn som stakk av, men tre hundre av Sigurd jarls menn (slik at han bare hadde to hundre igjen). Hva sier Fagrskinna på moderne norsk?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

(24) Fra s. 385:'Og ved dette ståket skjøt tre hundre menn av jarlens hær seg vekk og flyktet. Erling og hans menn fulgte dem over elven. Da brøt angrepet løs foran brekken, og mennene møttes ved brekkekanten'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.