Gå til innhold
Arkivverket

[#81424] Slekten SOT/SOOT i Aurskog


Gjest Kai-Samuel Vigardt
 Del

Recommended Posts

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Jeg hjelper for tiden et søskenbarn av meg med å finne ut av hennes forfedre. Hun heter Soot til etternavn, og hennes farfar kom i fra gården Soot (under Mangen) i Aurskog.Farfaren hennes het: Martin Soot, født 20.mars 1902 på Soot i Aurskog, døpt 19.oktober 1902 i Aurskog kirke. Død 1989. Han giftet seg i 1934 med Bertha Mangen.Foreldrene til Martin Soot var: Ole Pedersen Soot, født 7.juli 1857 i Aurskog, døpt 11.oktober 1857 i Aurskog kirke, og Dorthea Kristoffersdatter Rakeie, født 3.november 1856 i Nes. Ole og Dorthea hadde 9 barn i sammen som jeg kjenner til.Foreldrene til Ole Soot var: Peder Martinsen, født 1834 i Nes, og Maren Thorine Christophersdatter Soot, født 21.desember 1826, og døpt 1.januar 1827 i Aurskog kirke. Sammen hadde Ole og Maren 8 barn som jeg kjenner til.Foreldrene til Maren Soot var: Christopher Jostensen/Tostensen Soot, død før folketellingen 1865, og Christine Olsdatter, født 1784 i Aurskog, død etter folketellingen 1865.Er det noen som kan bistå meg videre i søken rundt denne familien? Jeg står fast. Mitt søskenbarn lurer bl.a. på om hun er i slekt med Eyolf Soot og Even Soot. Dette skal være to kjente personligheter.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Eneste Kristofer Tostensen (ingen Jostens.) i Aurskog i 1801 Lenke, og som du ser så er han ikke fra Soedt. Jeg vet ikke når Eyolf og Even levde, men det var vel ganske stor utskifting av familier på husmannsplasser, så det er vel ikke så stor sjanse for at du kan følge familien langt bakover i tid på en og samme plass.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Bygdebok for Aurskog og Blaker, Soot vestre under søndre Mangen.Kristine Olsdtr Hauger Soot 1782-4/8/1869 g.1.gang med Jokum Andersen Soot, 6 barn. G.2.gang 1822 med Kristoffer Torsteinsen Tolerud av Balterud 1800-16/1/1858. 4 barn derav neste bruker Marie Torine.Marie Torine Kristoffersdtr Soot f. 28/12/1827 g.m Per Mortensen f. i Nes 1832. 10 barn, derav neste bruker Ole.Ole Persen Soot 8/7/1857-2/12/1938 g. 1882 m. Anne Dortea Sørensdtr Rakeie f. i Nes 1857. 11 barn, derav neste bruker Kristian Olsen Soot, og din Martin Olsen Soot.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Bygdebok for Aurskog og Blaker, Tolerud under Balterud.Bruker i 1801 Torstein Jensen, han død 1808. Sønnen Kristoffer til Soot vestre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Glende

Liten kommentar til innlegg 2. På plassen vestre Soot satt faktisk samme familie ihvertfall i 6 generasjoner.Den mest kjente Soot, må utvilsomt være kanalbyggeren Engebret Soot, men han var fra Soot øvre, og ikke i slekt. Se forøvrig her: [url="http://no.wikipedia.org/wiki/Engebret_Soot>http://no.wikipedia.org/wiki/Engebret_Soot og her:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Larsen

Hei Kai-SamuelMin oldemors søster var gift med Peter Pedersen Soot, bror til Ole Pedersen Soot. jeg har hele etterslekta til Peter Soot i USA.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Tom Larsen

Kai-SamuelVet du om ditt søskenbarn har fotografi av Ole Pedersen Soot og hans søsken,foreldre. jeg har bilde av Peter P. Soot og kona, samt kopi av et brev til Peter fra hans søster.Tom

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

Hei. Takk for alle gode tilbakemeldinger med informasjon. Beklager at jeg har glimret med mitt fravær, og ikke svart tidligere.Det er veldig interessant det du har av informasjon om denne slekten, Tom. Kan vi utveksle noe informasjon muligens? Min e-mail adresse er: kasaglar@online.noJeg tviler på at mitt søskenbarn har bilde av Ole Soot, men jeg kan spørre henne ved neste anledning.Er det forresten noen som kjenner til videre slektshistorie, fra Kristine Olsdatter Hauger Soot 1782-4/8/1869 g.1.gang med Jokum Andersen Soot. G.2.gang 1822 med Kristoffer Torsteinsen Tolerud av Balterud 1800-16/1/1858 ???

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Til innlegg 5 og 6:I min familiefil forekommer Eyolf Soot, og hans bestefar skal ha vært kanalbyggeren Engebret Soot. Er det noen som vet hvem han var gift med?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kai-Samuel Vigardt

På høyre side (ca midt på siden), den 4. mars 1886 blir en Ingebreth født i Aurskog; LenkeEr dette kanalbyggeren Engebret Soot?Hvem var foreldrene til kanalbyggeren Engebret i såfall? Noen som har funnet han i kirkeboken?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Dette er 1786, ikke 1886. Og på samme side finnes det to Engebret, den nederste døpt 9 Juni. Faren heter Ole Soot. Jeg tror dette må være rett person, for kanalbyggeren skal ha vært født i 1786.Men jeg klarer ikke lese alt som står i kirkeboka om denne dåpen, så litt hjelp hadde vært fint.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Sollien

(5 og 10) Ejolf Soot ble døpt i Vinger kirke 12. august 1858. Jeg har notert at hans mor har slektsnavnet Rosing Lie. Datter av Micharel Strøm Lie og hustru Ingeborg Bergitte Møinichen. Ingeborg og Even Engebretsen Soot giftet seg i Vinger kirke 22. desember 1855. Ingeborg var enke ved FT i 1865, musikklærerinne og bodde i Storgata på Lillehammer sammen med to av sine barn. Dattera Ingeborg Bergitte skal være født i USA, døde i Kongsvinger 21. januar 1865 og begravet i Vinger kirkegård 27. januar. Mvh. Finn Sollien.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Eik

Ja, jeg visste dette. Jeg har 'forbindelse' til slekten gjennom Inga Bjørnsons mormor, Margrethe Larsen, f. Riiser.Jeg har lenge etterlyst hjelp til å finne dødsfallet til Margrethe, se dette tema Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.