Gå til innhold
Arkivverket

[#81435] Sønstevold Sønstevoldmoen Gausdal


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

Hei Jeg har funnet Sønstevold gård men ikke Sønstevoldmoen i Gausdal der en av mine tipper kommer fra. Noen som vet om gården. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Du er sikker på at Sønstevoldmoen ble utskilt som et eget bruk og ikke bare var en plass under Sønstevold? Jeg finner nemlig ikke Sønstevoldmoen hverken hos Rygh (sl. av 1800-t.) eller i matrikkelutkastet 1950.Endelsen '-moen' var en del brukt som plassnavn, av og til også bare 'Moen', uten å nevne hvilken 'mo' det var snakk om. Har noen forfedre i Gausdal som bare kalles 'Moen' i kirkebøkene og andre steder, evt. Moen i Svatsum, mens det så ett sted på tinget i 1751 heter at det var Moen under Aspesletten.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Jeg antok også at Sønstevoldmoen kunne være ett plassnavn under gården Sønstevold. Morsomt om noen kunne vite om den finnes idag. Min tipp tipp Peder Andersen Sønstevoldmoen ble gift medKari Pedersdatter Sandvig i 1812.Mulig at disse gårdene ligger i nærheten av hverandre.Jeg vet ikke annet at deres sønn min tippoldefar Anders Sandvik f 1822 havnet i Rissa. Sikkert en grunn til at barna flyttet ut kanskje av ren nød. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Det stemmer det. Tippoldeforeldre fra både Sandvik og Gillebo. Det var disse to gårdene jeg fant ut lå nært hverandre. Jeg har dårlig kunnskap om dette området, men prøver å nøste noen tråder. Har du noe forslag hvor jeg skal finne opplysninger om slekt fra disse gårdene? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Det er vel naturlig å begynne med kirkebøkene og folketellingene, deretter med skifter, selv om det er så som så med slike etter husmannsfolk i dette området. Noe kan også finnes spredt i tingbøkene, men de er tidkrevende å lete seg i gjennom , og ikke alltid like lette å lese. Men jeg har selv funnet spennende informasjon om husmannsfamilier i nettopp tingbøkene for Gausdal, så det kan være verdt innsatsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Ja etter en pause i slektssamlingen har jeg nå begynt på ett kurs i gotisk. Det går stadig framover der også selv om jeg foretrekker å lese historie og lage hypoteser. Trådsamlinger er alltid spennende. Ha en god kveld. Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Solbrå

En kandidat til din Peder Andersen Sønstevoldmoen kan vel være den Peder som blir døpt 27 oktober 1786, foreldre Kari Amundsdatter Sønstevold og Anders Andersen BøshaugenLenkeog den Peder Andersen som er tjener på Einstad i 1801, løpenr 3774, er vel også sannsynligvis samme person

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest anita bakken

Hei Takk skal dere ha for hjelpen igjen. I Stadsbygd og Rissa er det flere innflyttere fra Gausdal. Er det det noen som vet om det var innflyttere på gården Nebb i Rissa ?Hilsen Anita Bakken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei Takk skal dere ha for hjelpen igjen. I Stadsbygd og Rissa er det flere innflyttere fra Gausdal. Er det det noen som vet om det var innflyttere på gården Nebb i Rissa ?Hilsen Anita Bakken .

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.