Gå til innhold
Arkivverket

[#81438] Bygdebok for Haram, Møre og Romsdal. Gården Roald, oppslag


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg vet ikke hva som finnes av bygdebøker for Haram i Møre og Romsdal. Men om noe slikt finnes og noen har tilgang til den, trenger jeg hjelp til et oppslag på gården Roald.I følge 1801 tellingen befinner Lisbeth Larsdtr. seg der. Hun skal være født ca 1748 og er gift for andre gang. Sønnen fra første ekteskap, Jacob Olsen, 34 år ugift, bor også på gården.Den 08.01.1769 giftet Lisbethe Larsdtr. Roald seg med Ole Olsen Røsvik. Hva sier eventuelt bygdeboken om Ole Olsen og Lisbeth Larsdtr.? Og er sønnen Jacob nevnt der, og hva står i så fall om ham og hans skjebne.Jeg finner en vielse i Haram 21.07.1807 mellom en Jacob Olsen Roald og Pernille Pedersdtr. Hvor hun var fra , vet jeg ikke. Men ved vielsen var en Peder Pedersen Godøy forlover.Se også tema 81311. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Otto Ottesen

Har ei formeining om at Vigra fell mellom to stolar når det gjeld bygdebøker. Ut frå endringane i kommunestrukturen. Men: Det er utgitt ei bok som heiter 'Vigra-slekter gjennom 500 år'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for innlegget ditt Otto. Da får jeg håpe på at noen som leser dette har tilgang til nevnte bok, og at familien jeg jakter på er nevnt der. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Ingmar Seth

Vigra slekter gjennom 500 år har ein masse opplysninger frå Vigra, mykje datoer etc frå 15-1600 og fram til nesten i dag.Men den er 'tung' å leite i, alt er skrevet i 'fortløpende' tekst.Eg skal ta meg ein titt etter desse personane når eg får haudet over vannet igjen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingmar Seth

Desse personer finner du i nevnte bok, side opp og side ned med opplysninger. Side 83 og 424 er aktuelle startsteder.Men, eg finner i farta ikkje noko om barn i første ekteskapet til Elisabeth og Ole.Har dei ikkje boka på bibl. i Bergen så gje meg eit ord så skal vi nok finne på noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Jeg skal sjekke med biblioteket her. Jeg har bare antatt at det Var Ole Olsen som var faren, all den tid han heter Olsen til etternavn, og i følge 1801 tellingen var sønn av Lisbeth Larsdtr. Roald. Aldersmessig stemmer det jo også bra med året Lisbeth og Ole giftet seg. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Thorstensen

Jeg har vært en tur på biblioteket, men de hadde dessverre ikke nevnt bok. Det er mulig Universitetsbiblioteket har den, men da må den forhåndsbestilles til lesesalen.Så i håp om at noen med tilgang til Vigra Slekter gjennom 500 år har tid og anledning ville jeg satt stor pris på om noen kunne ha sjekket denne familien. Jeg er spesielt interessert i eventuelle opplysninger om Pernille Pedersdtr. som ble gift med Jacob Olsen Roald.I følge 1801 tellingen er der ingen Pernill Pedersdtr. i passende alder i Haram, 2 var 48 år og 1 var 5 år. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Slinning

Hei Rune.Preste-tellinga for Haram for året 1815 ligger søkbar under Haram på Digitalarkivet. Gården Roald ligger på øya Vigra, som i dag er en del av Giske kommune, men tidligere lå Vigra under Haram. Kanskje 1815-tellinga kan hjelpe deg.Mvh Arnstein Slinning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk Arnstein for et interessant innspill. Dessverre for meg var både Lisbeth Larsdtr. og hennes mann nr.2 John Pedersen døde på det tidspunktet. Jacob Olsen var gift og bodde i Ålesund. Derimot var Jacobs 2 halvsøsken fra morens andre ekteskap tilstede, nemlig Jon Jonsen f. 1779 og Oline Jonsdtr. f.1783.Lisbeths første ektemann Ole Olsen Rørvik døde 1776 og Lisbeth ble gift med Jon Pedersen i 1777.Men nok en gang takk for en henvisning til en kilde jeg ikke var klar over og som jo kan komme til nytte senere.Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.