Gå til innhold
Arkivverket

[#81440] Nils Prestegard i Lom - hvem og hvor?


Gjest Olav Bonesmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Olav Bonesmo

Bruket Løkra i Romsdal otting er i 1647 matrikkelen eid av Oluf Grønning fra Sunnmøre. Hva som skjer med eierskapet mellom 1647 og 1661 er forløpig ukjent for meg, men mellom 1661 og 1704 er Nils Prestegard fra Lom eier/bygsler med Lars som driver på bruket.I 1705 har 'åsidderen' Nils overtatt såvel eierskap/bygsel og drift av bruket, og det er en Nils som driver det i hvertfall fram til 1716.Nils Prestegard bør være i live i 1701 siden det er han, og ikke hans arvinger, som eier/bygsler bruket så sent som i 1704.Setter pris på å få signaler fra Lom dersom noen kjenner til Nils, og om det kan være han som kommer inn som driver på Løkra i 1705.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Atle Brandsar

Hei!Det er nok den Nils Olsson Prestgard som det er skifte etter 22. mars 1733 (andre gongen det var skifte etter Nils): http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/25157/173 - men han kunne ikkje vere eigar i 1661 - difor er det nok prat om tre eigarar i tidsrommet 1661-1704; Nils (bestefaren til han som døydde før 1733), Ola (faren) og Nils. Ola fell nok mellom to stolar tidsmessig. Nils er sist nemnt som panthavar ved eit skifte i 1714 - etter han sjølv var det skifte i 1719 (og 1733) - då vert det ikkje nemnt jordeigedom, før det i 1733 kom 4 huder (400 rd) i Prestgard samt underliggjande 'Riser Engeland' (30 rd). Så det er fullt mogleg at Nils åtte Løkra fram til 1716 - men budde nok helst i Skjåk på odelsgarden, vil eg tru.Prestgard ligg ved Skjåk kyrkje i noverande Skjåk kommune - som tidlegare var anneks under Lom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Olav Bonesmo

Takk for svaret Atle!Jeg følger deg på at det er Nils sen/jun. som er inne som eiere på Løkra, men Ola i mellom er ikke nevnt i noen av matriklene jeg har sett.Løkra er skyldsatt til 1 pd 12 mk, så det har neppe vært noe aktuelt bruk for noen av Nilskarene.Har du noe begrep om hvilken kobling det måtte være mellom Oluf Grønning på Sunnmøre og Nils Prestegard?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest Atle Brandsar

Hei!Fell ikkje Ola si levetid mellom matriklane dine, då, tru?Eg er ikkje så oppegåande på Bratt-ætta, men eg meiner Nils har vore knytt til denne på spinnesida - kanskje gjennom Busvoll i Romedal. Dette finn du sikkert mykje om om du søkjer på Bratt og Busvoll/Busvold her. Er det kobling til denne Grønning, er det vel helst gjennom denne ætta.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.